Vikten av Hälsan

Obotlig

Jag är nog ett hopplöst fall, det finns inget botemedel mot detta men egentligen så vill jag nog inte bli botad heller för slutresultatet blir ju faktiskt rätt vackert och så gott.

Som alltid då jag vill att tiden ska gå, behöver koppla av och rensa tankarna lite så tar jag fram skärbrädan, kniven och kylens gröna innehåll, så även då jag kom hem idag.


Var så slut efter jobbet igår att jag inte orkade förbereda något inför idag, jag ville bara få in mina ugnsbakade ägg i ugnen och slå mig ned i soffan.

Och det var ju egentligen ”bara” kvällens middag jag behövde fixa när jag kom hem idag
Laxlåda på gravad lax med svartkål, svamp, tomat och purjolök

Men eftersom både tiden fanns och inspirationen flödade likt kniven som for över skärbrädan så när jag ändå höll på ”råkade” det bli lite annat också

För visst är det väl vackert med lite gröna tillbehör?


Inför helgens måltider står detta i kylen
Lätt kokt blomkål (lila och vit) och broccoli
Blandade gröna blad
En hel skål med våra EGNA tomater
Morotssallad med mandarin och granatäpple
Rödkålssallad med lingon, äpple och fänkål
Spetsskålssallad med paprika, morot, purjolök och apelsin
Riven gulbeta och polkabeta
Sen lite svartkål är aldrig fel att ha hemma
och dessutom är ju granatäpple så gott att man kan strö det på det mesta

Sen vet man ju aldrig om det dyker upp oväntat besök eller så, när det blir helg och man är ledig så jag slängde ihop lite läckra mellanmål också innan allt städades undan

Samma ”grundsmet”
3 bananer
4 Ägg

Delade upp den i två skålar, smaksatte den ena med
2 msk raw cacao

Och den i den andra smeten
2 Tsk kanel
1 Rivet äpple

Hällde smetarna på varsina bakplåtspapper, bredde inte ut chokladsmeten så mycket då jag ville ha lite tjocklek på den
så den gräddades på 200 grader i 15 minuter

Äppel/kanelkakan gjorde jag rund, och den gräddades på 200 grader i 10 minuter.

Chokladkakan
förvandlades till en chokladtårta med en fyllning av;

En burk kesella
1/2 tsk äkta vaniljpulver
1 ”fin” skuren mandarin

Äppelkakan
fick ett ”täcke” av;
En burk keso
1/2 dl färska lingon
1 tsk vaniljpulver

Kanske kan passa till Ert fredagsfika på jobbet.

Så nog är jag nog ett obotligt hopplöst fall när det kommer till kökspyssel.
Men det är ju inte helt i onödan jag gör det, jag kopplar av i köket, hämtar ny energi och slutresultatet gör gott för kropp och själ!

Sen om jag lyckas inspirera någon att ta några trevande steg i sitt eget kök och hitta nya vägar i butiken är det bara roligt!

Fick detta SMS från min vän som hämtade sina gröna matlådor

”Lycka är att äta Din matlådor”

Kommentera

Etikettmoln

