Vikten av Hälsan

Laddad för veckan!

Började dagen med en härlig tur i höstvädret, så härligt, ibland vill man aldrig att löpturen ska ta slut och den friska luften sluta smeka ned i lungorna.

Men man kan ju inte springa i all evighet så efter den energin jag fick av löpturen blev det lite kökspyssel

och planering av veckans mat

Fyllde även min väns gröna lådor, samtidigt som jag förberedde mina gröna måltider.

Som Ni ser så är det en hel del variation på det gröna, det är ju det som är bra då man baserar maten på grönt, variationsrikt.

Fick även till en veckohandling idag, min foodprep tömde en del av det gröna förrådet så när jag ändå skulle träffa syster så passade jag på att handla så behöver jag och Putte inte göra det då han kommer hem, förutom ett besök på Bondens Marknad

Såklart handlade jag grönt som gör gott, både i kroppen och gör gott för andra


Men även en del annat av butikernas gröna erbjudanden fick följa med hem!
(Ja jag vet, två påsar morötter, men utan morötter hemma, är det tomt, och dessutom är morötter så lätt att tillaga och variera)

Så men kan ju verkligen snacka om att jag började veckan med att ladda upp ordentligt med sådant som gör gott för kropp och själ!
Nu är det bara att räkna ned till torsdagkväll då Putte kommer hem igen, och tre dagars ledighet tillsammans väntar!

Kom att tänka på en sak idag då jag slösurfande runt lite i väntan på att syster skulle sluta;
Varför vill tidningar oftast  framhäva EN UNIK grönsak,

http://www.expressen.se/halsoliv/aubergine-gronsak-som-gor-dig-friskare/
http://www.expressen.se/halsoliv/avokado-5-skal-till-varfor-du-ska-ata-den/
http://www.expressen.se/halsoliv/traning/rodbetan-har-visat-sig-vara-nya-superbetan/

Jag kan fortsätta hela inlägget att länka till sådana här artiklar, och inte bara från Expressen.

Och visst har de alla unika egenskaper men det är ju kombinationen av dem alla som gör fukt och grönt till den optimala ingrediensen i en måltid!

Jag älskar avokado men kan ju inte basera mina måltider på bara den, även om jag äter avokado varje dag så MÅSTE jag ju ha annat på tallriken också. Lika så kan inte Putte bara äta broccoli som grönsak, vi behöver ju lite från allt. För alla innehåller ju olika saker som gör gott i kroppen. Dessutom så är ju det så tråkigt att bara ät en enda sak som tillbehör till maten, med mycket grönt blir det ju som jag skrivit förr, så mycket lättare att variera och få en lockande måltid.

Som min lunchtallrik idag;

Foto: Ja veckans första gröna måltid gick ju snabbt för Katrine att laga med en färdig färgglad salladstallrik i kylen och stekt tofu med fräst svamp så hamnade maten på bordet i ett kick. Ni glömmer väl inte bort den köttfria måndagen?
En färdig färgglad salladstallrik från helgen som toppades med stekt tofu med fräst svamp

Tittade lite på Malou Efter Tio idag, då startskottet gick för hennes Tre veckor´s vegansatsning, det var ett väldigt intressant inslag, och har Ni inte sett det, se det och se även intervjun med Lars Frölander, simmaren som gick från skräpmatsätande och grönsakshatare till vegan!

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/simmaren-lars-fr%C3%B6lander-%C3%A5t-sig-frisk-p%C3%A5-vegankost-2977243

De pratade om hur osunt många som blir vegetarianer/veganer äter, de tar bort köttet och äter pasta/ris och bröd istället. Precis sådär som många av våra kändiskockar tycker att man ska göra. Men det är ju så man INTE ska göra, gör man så är det ju som upplagt för att få bristsjukdomar och tycka att det är tråkigt med vegetarisk mat!

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/nu-blir-malou-vegan-2977244

Det är ju när man äter vegetarisk mat man verkligen kan experimentera ordentligt med allt det gröna som finns att tillgå i butikerna. Det gäller ju som sagt att våga!

Ta bara en hederlig kålpudding, gör den vegetarisk

Det väntas här ikväll
Vegetarisk kålpudding med lättkokta/syrliga betor och morötter samt en grönärtpure med persilja.

Vill Ni också prova att göra en vegetarisk kålpudding gjorde jag såhär

Sätt ugnen på 200 grader

Strimla och stek vitkål (Jag har även tagit rödkål) med soja och lite hackad gul lök.

Fyllningen består av GoGreen´s halva gula ärtor som har fått fräsa med lite gul lök, vitlök och svamp. Då fyllningen svalnat så blanda i ett ägg.

Lägg hälften av kålen i en ugnsform, lägg på fyllningen och täck sedan med resten av kålen. (Jag la på lite svenska skivade äpplen innan sista lagret kål)

Ställ in i ugnen i ca.40 minuter.


(Ni kan förbereda både kål och fyllning innan, och sedan lägga ihop puddingen just innan den ska in i ugnen. Självklart kan ni ta de bönor/linser ni vill men välj en mindre sort. Halva kikärtor, delade gula ärtor, gröna linser. Ej röda linser då de kokar sönder alldeles för lätt!)

Du behöver inte göra som Malou och bli VEGAN, det räcker med vegetariskt då och då, för din hälsa och vår miljö!

Följ mig på Instagram

http://instagram.com/frokenloo

Och på vår Facebooksida
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

På vår hemsida finns våra kontaktuppgifter om Ni vill ha personlig vägledning i hälsans tecken
http://www.viktenavhalsan.com

Och ja, Ni som följer Mig vet ju att vi söker bostad i Stockholm med ljus och lykta för att vi ska kunna
fortsätta utvecklas och vi båda får jobba med sådant vi brinner för, hälsa!
Är det någon av Er, som har någon idé om vart jag kan söka mig i yrkeslivet, är jag tacksam för förslag.
(har lite på G men även om ord är mäktiga litar jag inte fullt på dem)
Självklart tas bostadstips tacksam emot också, även om Vi ska köpa så tas alla förslags emot!

Kommentera

Etikettmoln

