Vikten av Hälsan

Inte en enda diet i världen!

Det heter tydligen inte förberedelser längre, det heter foodprepp det jag håller på med, dock ser nog inte mina lådor likadana ut som de ”food-prepp” lådor som de som dietar/deffar inför kommande fitness-tävlingar.

Där är det mest kyckling, potatis, broccoli, tonfisk och torsk, kanske en och annan blomkål, vitkål och brysselkål. Inte ens senap fick plats i dietschemat fick jag som svar då jag kommenterade en bild där brysselkål stektes och jag tipsade om att rostad brysselkål med senap var fantastiskt gott.

Tänk vad enformigt egentligen, nu är det ju under en begränsad tid dessa människor lever såhär och de har ett mål, men vissa måste leva under dessa normer längre än andra beroende på utgångsform. Jordnötssmöret är deras vän, kesellan deras följeslagare. Inte en morot så långt ögat når, kalorifria nudlar tillsammans med kyckling är däremot mer regel än undantag på slutet. Följer några bloggare på deras resa mot luciapokalen men jag saknar det där som mat ska ge, deras mat ger massor av bra energi men jag ser inte det där lockande som jag vill att en måltid ska vara.

Från planering till sista tugga!

Visst kanske många suckar och tycker att vi äter tråkigt och alldeles för nyttigt och det må så vara att dessa människor fäller spydiga kommenterar om vår mat, och hur jag spenderar så MYCKET tid i köket. Det handlar om prioriteringar. Precis som de som ska upp på scenen i december måste prioritera om hela sitt liv för att komma upp på scenen, under väldigt EXTREMA förhållanden, inget jag drömmer om men de som kämpar sig dit har ett pannben utöver det vanliga men MÅNGA faller på vägen både fysiskt och psykiskt, och är det då värt det? Man vet aldrig för ens man provat, och man ska följa sin drömmar helt klart vad det än är. Är drömmen, fitness-scenen, dips-tävlingar, så är det ett heltids jobb att ta sig dit, Go For It!

Men då kanske min blogg även kan provocera dig, så som det kan provocera de som tycker att jag och Putte äter tråkigt. Eftersom den mat som vi äter är fylld av alla grönsaker och diverse frukter men förhoppningsvis kan jag inspirera FLER än som klickar bort och suckar.

Har iallafall varit ledig idag, eftersom det är en jobbarhelg som står för dörren, är inte ledig före måndag nu och det blir sena kvällar innan jag är hemma så då känns det skönt att ha maten förberedd.

Men nu är hösten verkligen här och salladstiderna är förbi, så det får bli värmande mat med gröna tillbehör istället.

Som Ni ser fortsätter jag med mitt gröna tema hela helgen, och Putte önskade sig lite kyckling och var sugen på Moussaka så, så får det bli.

När jag ändå höll på med förberedelserna av maten så gjorde jag några sallader med det är ju
perfekt att ha några färdiga sallader i kylen. Så det blev en härlig vitkålssallad, lite kokta grönsaker, en färgglad spenatsallad med våra eget odlade tomater, samt en morot/kålrotssallad

Tro nu inte att jag stod i köket i alla evighet med detta, det tog EN timme då han jag även göra min lunch;
Foto: Grönt på Katrine's Lunchtallrik även idag. Morotsrösti med svartkål och färsk pepparrot. Samt en läcker sallad med ljumna kikärtor avokado och spenat. Vad har ni på er tallrik idag?
Som blev;
Morotsrösti med svartkål och färsk pepparrot. Samt en läcker sallad med ljumna kikärtor avokado och spenat.

Eftersom jag tömde kylen på grönsaker då jag förberedde helgens mat, behövdes det ju fyllas på med en del nytt så det blev en liten handling idag

Det känns ju bra att ha mycket frukt och grönt hemma

Foto: Är det inte vackert med frukt? Som ett litet stilleben i hemmet men det är ju inte bara till för att beskåda. Det ska ätas också. Satsumas och svenska äpplen, deras bästa tid är nu. Passa på att njuta.

En vacker fruktskål, som man kan njuta av med både ögon och smaklökar

Som vanligt när jag är ledig försöker jag ju fylla dem med saker som gör gott in i själen, så även idag,

Njutit av höstvädret och letat fram de härliga stickade tröjorna som hör hösten till, fick till ett bra träningspass och sen knackade systersonen på dörren med liten hungrig mage så bananplättar stektes och glassen togs fram

Sen blev det kvalitetstid med filmmys.

Efter både film och spel så gick vi till bussen i höstsolen, pratade om miljön och regnskog, han är så klok denna ”lilla” kille.

Och efter en lite kort kvällspromenad då han åkt hem så värmde min middag gott;


Mexikansk inspirerad böngryta med tillhörande salladstallrik

Nej ingen pasta i grytan, och inte dricker jag grädde heller.
Nej, jag går inte på LCHF, jag går inte på en enda DIET i hela världen!
Jag har lärt mig med tiden vad MIN kropp behöver och MÅR BRA av, det ÄTER jag, och det tycker jag är GOTT!
Men det betyder ju inte att Din kropp mår bra av att äta så!

Men jag följer verkligen kriget mellan Jonas Colting, Kostdoktorn och Paolo Roberto med spänning.
Även om jag inte är någon LCHF-anhängare så har Colting väldigt många fler rätt i sina åsikter än Pasta-kungen Paolo!

http://www.expressen.se/halsoliv/paolo-roberto-och-kostdoktorn-i-pastabrak/
http://www.kostdoktorn.se/colting-ger-paolo-roberto-svar-pa-tal-igen

Kommentera

Etikettmoln

