Vikten av Hälsan

En kaka till kaffet

Ja, det är ju vår kultur här i landet, det eviga fikandet.

Förmiddagsfika, eftermiddagsfika och kvällsfika. Sommarfika, söndagskaffe, födelsedagsfika, fredagsfika på jobbet, ”mamma-grupp”fika, syjunta med fika.

Ni, ser det är ju fika vid varje tillfälle som ges, och ska man bulla upp och äta söta bullar och kakor, varje gång, blir det lite för mycket av det goda. Även om man tänker ”Jag tar bara en kaka idag”, men tänker man så varje dag så sticker det iväg.

Man behöver inte ha något att tugga på varje gång man tar en kopp kaffe/the.

Det går att dricka en ”slät kopp”

Eller så väljer man något annat att ”fika”, byt ut ordet fika mot mellis, och byt ut fikabrödet mot något gott och nyttigt mellanmålsalternativ. Frukt kanske inte lockar lika mycket som en chokladbit men är bra mycket bättre.

Sen finns det ju mängder av olika sorters mellanmål, både bra och mindre bra. Sådana som påstås vara nyttiga men är hälsorisker, som dessa bars, som jag skrev om senast igår.


Innehåller oftast alldeles för mycket energi för att kallas mellanmål och dessutom är många av dem så söta, sötade med både socker och sötningsmedel.

Sen kan man ju alltid baka sina egna bars och göra sitt eget mellanmål.
Vilket är roligt, spännande och att göra fika som dessutom ger bra energi till kroppen.

Jag fick ju baka lite ikväll, eftersom systersonen kommer efter skolan imorgon, och behöver ett bra mellanmål. Och när jag ändå skulle baka lite, gjorde jag som jag alltid gör, lite extra. Perfekt att ha i frys/kyl om det skulle dyka upp oväntat besök.

Morotskaka med Kesellaglasyr

1 Ägg
1 Äggvita
1 Banan
1 Tsk Pepparkakskrydda

2 Morötter
½ Äpple

0,5 dl Kesella
”Knivsudd” Vaniljpulver

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägget med äggvitan. Mixa bananen tillsammans med pepparkakskryddan.
Vänd ned bananen i äggsmeten. Vispa upp en stund.

Riv en morot fint, och en grovt. Riv äpplet grovt.

Vänd ned morötterna och äpplet i smeten.

Häll smeten i en bakplåtsklädd form.
Grädda i ca. 15-20 minuter, beroende på hur stor form Du har, och hur tjock du gör kakan.

Ta ut kakan och låt svalna.

Blanda kesellan med vaniljpulvret och bred över kakan.
Skär i bitar och servera.

Kan frysas.

Choklad och nötkaka.

1 Ägg
0,5 Dl Kesella
2 Msk Rawcacaopulver
0,5 Dl Kokosflagor (kan använda kokosflingor)
0,75 Dl hackade nötter

Vispa ägg, kesella och kakaopulver. Vänd ned kokosflagorna och nötterna.

Häll i en bakplåtsklädd ”limp”form och ställ in i ugnen, ca.15-20 minuter.

Ta ut och låt svalna. Denna kaka kan serveras utan glasyr, skär den då i bitar, plasta in en och
en, och Du har den egen protein/energibar utan konstigheter.
Men jag valde att göra en
”Frosting”;

0,5 dl kesella
Skalet och saften av en ekologisk apelsin.
Skölj apelsinen, riv skalet och blanda med kesellan, pressa även i saften från apelsinen i kesellan.
Bre smeten över kakan.
Denna kaka går också att frysa.

 

Sen önskade ju systersonen sig bananpannkaka och banan/Hallonglass så det har jag ju också förberett idag.

MEN även om dessa kakor är fullproppade med nyttigheter ska man ju återigen komma ihåg att det fortfarande är energirikt men god och nyttig energi!

Så man kan ju inte äta obegränsat, (om man nu tänker på vikten…). Men att välja en bit av min morotskaka eller en bit av morotskakan på caféet, kan Ni nog äta bra många bitar av min för att komma upp i samma energiinnehåll som i caféets fast då mättar mina bra mycket mer så Ni skulle inte få i er så många som behövs.

Som Ni ser så väljer jag att använda Raw cacao och vaniljpulver, en del av Er kanske inte riktigt vet vad det är för något.

Raw cacao är inte upphettad som vanlig kakao är, raw är soltorkad, så alla näringsämnen är bevarade Då kakao är riktigt nyttigt.Eftersom framställningen tar lite längre tid, kostar den lite mer.

Vaniljpulver är bara vaniljen de svarta fröna mixar till ett fint smakrikt pulver. Kostar lite mer än det sockerutblandade men du behöver så lite för att få så mycket smak. Båda dessa produkter är verkligen värt sitt pris.

Kunde ju pyssla med morgondagens mellis-mys eftersom min middag stod klar i kylen, då jag hade salladstallriken kvar från i söndags;

Foto: Och ikväll blir det salladstallriken från i söndags till middag som toppas med chilikryddad temphe. Perfekt att ha lite färdigt i kylen så man kan pyssla med lite annat. Vegetariskt idag med.

Som jag toppade med chilikryddad tempeh.
Vegetariskt på en fisk-tisdag!

Men blir nog grönt resten av veckan, imorgon har jag tänkt göra Morotsrösti med äpple och svartkål imorgon, kryddade med riven pepparrot. Till det blir det en ljummen kikärtssallad. Middagen blir en Böngryta.

Håll utkik efter fler tips på både facebook och Instagram!

http://www.facebook.com/viktenavhalsan
http://instagram.com/frokenloo

Annars kanske jag dyker upp i Ditt kök en vacker dag och lär dig vad kosten gör med kroppen!
http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

