Vikten av Hälsan

Veckans viktigaste lärdom!

Får ibland frågan om HUR man egentligen ska veta HUR mycket socker som finns i en vara, säger ju hela tiden att man ska läsa på förpackningen och i den följdordning det står på innehållsförteckningen, ju tidigare det står, desto mer är det i. Står vetemjöl först, men det ändå ser ut att vara ett mörkt bröd, kan man fortsätta läsa och ser rätt snabbt att det är en hel del sirap i, för att färga brödet mörkt och lura ögat, fullkornet och de hela fröna är minimalt.

Läste ett intressant tips i en tidning igår, som jag verkligen vill förmedla vidare. Det blir genast så mycket enklare för Er att välja bort (dolt)sötade produkter.

Foto: Dagens hälsotips; Att människan fullkomligen matas med socker är ingen nyhet. Antingen matar människan sig själv med sockerstinna produkter men även industrin är duktig på att hälla i socker i vår mat. Katrine hittade ett bra tips på hur man enkelt kan se hur mycket socker det egentligen är i en vara. Står det 4 gram på förpackningen motsvarar det en tsk socker. Och ni vet ju vid detta laget att en vuxen inte ska äta mer än 6 tsk socker per dag och ett barn 3 tsk!

Står det 4 gram på förpackningen motsvarar det en tsk socker.
Och ni vet ju vid detta laget att en vuxen inte ska äta mer än 6 tsk socker per dag och ett barn 3 tsk!

Vi matas ju överallt med detta gift, det är så jag ser det tillsatta sockret och många av de sötningsmedel som finns, bör man också se upp med, som är direkt skadliga för kroppen, tillsatt fruktos/glukos. Antingen så matar industrin oss med en massa socker, i produkter där det inte behöver vara, men socker är billigt, och råvarorna som ska vara i vår mat kostar mer så då späder dom ut det med det billigaste, socker och konstgjorda smak/konsistensgivare.

För att undkomma allt tillsatt socker (och andra konstigheter) är det enda rätta att köpa så rena produkter som möjligt och laga maten själv.

Men människan är ju otroligt bra på att mata sig själv med socker också, helt medvetet så åker det ena och det andra ned i kundkorgen och in i munnen. Fast ALLA vet att det inte bör ätas i tid och otid.

Det är socker till frukost, det är socker innan lunch, det är socker till lunch, det är socker innan middag, det är socker till middag och socker framför tv´n.

Både synligt och dolt!

Tar man först bort ALLT synligt socker,

Godis, bullar, kakor, glass


Och sedan börjar läsa på alla förpackningar med yoghurt, flingor, sylt, drycker, färdig mat, s.k nyttiga bars/mellanmålsalternativ,

Så har man sanerat bra!

För 6 TSK socker är INTE mycket!
Och tänk då på alla barnSom BARA har plats för 3 tsk om dagen!

Sveriges vanligaste frukostbröd

Drygt 2 tsk/påse kanske inte låter mycket
Men börjar Du dagen med två skivor av detta bröd och sedan en tallrik med lätt jordgubbsyoghurt och kanske lite specialK, så har du snart tagit Din ranson av socker för dagen!

Och Då har Du inte ens kommit till suget vid kl.15

Så det viktigaste Du har lärt dig, inför kommande veckas handling, är att 4 g tillsatt socker är en en tsk, och börja läs på förpackningarna!

Sen, börja planera och förbereda dina måltider, är nästa steg!
Allt för Din egen hälsa!

Jag tog ju hand om alla grönsaker från Bondens Marknad igår

Och det blev ju en hel del, som Ni vet




Så idag åkte allt fram som var kvar

Foto

Och

Lunchtallrikarna fylldes ut med ansjovisbakad långa.

Middagstallrikarna består av en varsin laxsallad och tills imorgon kväll står det en tallrik och väntar på mig som bara behöver fyllas på med lite stekt tempeh (Köttfri Måndag som det är)
Blev då ändå sallad kvar

Jag har ju svårt som Ni vet att bara laga mat för en/två personer, jag tycker om att ha saker förberedda i kylen utifall något oplanerat inträffar. Finns väl inget värre än vara panikhungrig och inte ha något vettigt att stoppa i magen. Huvudet börjar värka, humöret sjunker, risken för bråk och vassa kommentarer ökar. Nej fy vale mig väl! Då tar jag hellre en timme i köket och ser till att det finns både det ena och det andra att ta till.

Som Nu, när systersonen snart plingar på dörren och vill ha lite mellis.

Foto: Idag väntas Katrine's systerson på besök. Så självklart dukas det fram ett härligt mellis. Söndagsfika fyllt med nyttigheter.

Cokladmoussen som jag gjorde igår, liksom fruktsalladen är kvar
Äppelkakan med kesellatäcke och frukt, fanns det en liten bit kvar av
I frysen fanns en fruktsorbet och en bit av den sega nötkakan med bananfyllning som jag gjorde för ett tag sedan
Perfekt att plocka fram när oväntat besök dyker upp.
Söndagsfika som gör gott i kroppen

Har förövrigt blivit ”med” Instagram då, efter en del påtryckningar så, hjälpte Putte mig imorse med att fixa till det så nu kan ni följa FrokenLoo . Får se hur aktiv jag är sådär i början, tar lite tid att lära sig så Ni får ha överseende med lite missar och tabbar ett tag.

Annonser

Kommentarer till: "Veckans viktigaste lärdom!" (2)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: