Vikten av Hälsan

Många experter är det

Förra veckan när jag var sjuk blev det en hel del slö surfande och något jag förfasades över var alla dessa tränings/hälsobloggar, jag följer en del, där det ligger både kunskap och erfarenhet bakom. Sen kom jag in på lite ”mindre” kunskaps/erfarenhetsbenägna bloggar men dessa har garanterat MÅNGA läsare av yngre ålder (14-18 år). Och dessa tjejer (var bara sådana jag hamnade på) utgick sig för att vara några s.k hälsoexperter i ämnet kost och träning.

De gav ut sina kontaktuppgifter så att man kunde kontakta dem för att få råd och hjälp med sin hälsa. Och man såg ju på kommentarerna de fick och svaren de gav, och de inlägg de skrev kring deras frågor/kommentarer att de inte riktigt har kunskapen man bör ha för att få hjälpa människor som är vilse i hälsodjungeln. Det är JÄTTE bra att människor vill hjälpa andra att må bättre och jag påstår inte att bara för att man har en utbildning är bättre än någon annan men med en utbildning får man ändå grunder kring HUR man bör tänka,hur kroppen fungerar, sådant man inte lär sig av att läsa andra träningsbloggar och tidningar.

Ibland frågar folk mig på gymmet om jag kan hjälpa dem med övningar men jag säger blankt nej, att jag inte kan då får man ofta svaret ”Ja men du tränar ju så ofta du kan väl visa” men nej, jag har inte rätt kunskap, och gör jag själv fel är det min kropp jag skadar, då har jag inte ansvar för att någon annans kropp.

Det spelar ingen roll om man heter Cameron Diaz eller Anna Larsson, och kommer med råd hur andra ska äta och träna, så ska det finns någon form av kunskap bakom, de har kunskap om sin egen kropp men de har inte kunskap om den där tjejen som sitter där bakom skärmen om frågar hur hon ska gå ned ett visst antal kilo i vikt och få en platt mage.

Vad tänker hon, måste hon det, hur mår hon, vad vet hon om kost och träning. Att ge allmänna råd, visst. Men i dagens samhälle är det så förvirrande med alla rubriker och böcker som kommer att de som vill ha hjälp blir ännu mer förvirrad och de som egentligen behöver hjälp slår av ännu mer. Vilket är synd.

Vi är många här ute som både har kunskap och erfarenhet, som kan hjälpa, genom att se individen och dess behov.

Jag själv skulle ha väldigt svårt att slänga iväg en handlingslista och recept till någon okänd, jag har gjort det på den tiden jag skrev recept till matkassar som levererades men det personliga mötet, är så viktigt. Jag ger råd och tips här på bloggen, mina tankar i ämnet hälsa. Allmänna råd, om hur man kan bryta osunda beteenden och byta osunda varor mot nya härliga varor som gör gott i kroppen men jag säger inte åt någon att de ska äta och leva som oss. Den livsstil vi har, har vi byggt upp under flera år, det är inget man skaffar sig på en natt.

Jag är säkert med och förvirrar människor i denna djungel. Får folk att stänga öronen och sucka högt. Drömmen om att skriva en bok finns fortfarande, eller bok, böcker vore mer rätt. Men jag är ingen kändis, som får hjälp med att skriva dem, och sedan säljs dem p.g.a. namnet. Idrottsstjärnor kommer med sina böcker, där finns det MÄNGDER med kunskap och erfarenhet bakom, sen kommer alla andra kändisar som anlitat en egen PT och upptäckt hur fantastiskt det är att träna och vill förmedla det till alla, skriver en bok, signar kontrakt med hälsokostkedjor och säljer kosttillskott till överpriser.
Hollywoodkändisarna släpper hälsokokböcker, som om de själva vore gurusar i deras egna kök då det egentligen är någon helt annan som författat recepten, kändisen har bara skrivit förordet och varit med på bilderna.

Att brinna för hälsa, är en sak, det började jag också göra, den dag jag insåg hur kost och träning påverkar vår kropp och mående och drömmen om hälsohem föddes men för att kunna hjälpa andra insåg jag att det krävdes mer än en intensiv låga som brann inom mig, det krävdes kunskap som kunde vävas in i min erfarenhet. För det är två starka band tillsammans, det bästa av två världar.

Alla är Vi experter och gurusar på olika sätt.
Men det är verkligen dags att yrkena inom träningsvärlden blir skyddade, vi har ändå ansvar för andra människors kroppar

Kanske upprör jag en del känslor hos Er nu, självklart ska Ni dela med Er om era historier, ingen annan är sådan bra expert på just Dig, som Du är.
Men för att något funkar för mig, behöver det inte funka på dig.
Alla bör bättre på att lära känna sin egen kropp, och utgå ifrån den!

Läste ett väldigt klokt blogginlägg igår; http://www.minresaraknas.se/det-viktigaste-projekt-och-puzzel-vi-lagger-i-livet-ar-var-egen-existens/

Jag anser mig inte vara någon expert eller guru, jag förmedlar min matlagning och mina tankar inom hälsa, tillsammans med den kunskap jag har skaffat mig på vägen.
Självklart vill jag kunna jobba med detta på heltid, drömmen om hälsohemmet, hjälpa andra att förändra sin livsstil, utifrån personen ifråga behov.


Men jag är inte bättre än någon annan, jag fullkomligen HATAR då folk säger ”Som du är så perfekt då” eller ”Ja men Du som är så perfekt gör väl aldrig nå fel”, så ofta som jag får höra dessa ord och de sårar lika djupt varje gång. Jag har verkligen mina fel och brister. En svag punkt är verkligen att jag tar åt mig av all skit som kastas emot mig gång på gång så expert kommer jag aldrig kunna kalla mig. Däremot är jag en inspiratör, Hälsoinspiratör med hjärtat i kosten.

Och kanske kan jag inspirera Er med lite gotta, det är ju ändå lördag. Gotta som dessutom ger en massa nyttigheter till kroppen.

Raw kakaomousse med en läcker fruktsallad

Mixa en banan med 1 dl mandlar/nötter och 2,5 msk raw kakaopulver

Hade tänkt att bara använda citrusfrukter men fann både kiwi och granatäpple hemma. Så det blev en väldigt färgglad fruktsallad som ställdes i kylskåpet.
Toppade moussen med Hälsingehallon.

Citrus och hallon passar ju väldigt bra ihop med just choklad.

Självklart kan ni göra moussen utan nötter, bara med banan eller med de frön som Ni tål, för det blir ju lite krisp med nötterna.

(Toppar Ni moussen med kesella, kan Ni äta den till frukost! Kolhydrater från bananen, fetter från nötterna/fröna, antioxidanter från hallonen och kakaon, protein från kesellan. Tänk chokladmousse till frukost eller som ett nyttigt kvällsmål framför tv´n. Inte fel va?)

Vad jag vet har butikerna öppet än, så vill Ni göra detta hinner Ni än om Ni inte redan har grejerna hemma.

Ledig Lördag betyder alltid Bondens Marknad så länge de har öppet för säsongen, så även idag.

Naturens vackra underverk
Som skördades 8.15 imorse, fråga i Din ICA-Butik NÄR morötterna som Du köper skördades, och Du får nog inte ett sådant EXAKT svar som jag fick idag. Polkabetorna skördades 7.45.

Så även idag blev det två rejäla kassar som följde med hem.

Purjolök, Vitkål, Gul och Grön Squash, Mangold, Två sorters Gurka, Tomater, Polkabetor, Broccoli, Vaxbönor, Kålrabbi, Färgade morötter

Dessa tog jag som vanligt hand om med kärlek och försiktighet:


Vitkålssallad
Picklad gurka
Lätt kokt Broccoli
likaså Vaxbönorna
Squash och tomatsallad
Råriven kålrabbi med gul morot och äpple
Till dagens lunch blev det även

Vitlöksfrästa morötter och polkabetor
Som serverades till


Kikärtsbiffar och paprikafylld lövbiff (som även den inhandlades på Bondens marknad)


Kvällens middag förbereddes även den när jag ändå höll på, det blir;

Örtstekt lax med
Ett härligt mangoldfräs med en gul squash

Kan garantera Er att vi kommer mumsa på alla dessa grönsaker till både lunch och middag imorgon med. Inget vi lider av precis.

Kommentera

Etikettmoln

