Vikten av Hälsan

Fredags-frosseri

Idag har jag verkligen unnat mig, jag har frossat loss ordentligt. Och njutit av det ordentligt.
Började dagen med att vakna till en kall men så vacker morgon, och det slog mig att jag var ju ledig, och resten av helgen.

Lät höstluften smeka ned i lungorna. Och när jag kom hem så möttes jag av kaffedoft och nyhetsmorgon, Putte var ju hemma.
Njutningsfull morgon med andra ord, tillsammans drog vi ned på gymmet och jag antar att det blir rullstol för mig imorgon, eller på söndag.

Hade ju som Ni vet (om Ni läste gårdagens inlägg) förberett lunchen men med alla härliga grönsaker som finns här hemma så valde jag att slänga ihop ännu en färgsprakande måltid.

Färgerna och dofterna sprakade under denna lunchlagning, blev lite asien tema;
Sojamarinerad bläckfisk med ingefärsdoftande grönsaker och en curry stekt torsk. Toppade med söt mango o granatäpple. Vad fick era sinnen för upplevelse till lunch?

Och sen väntade dagens höjdpunkt, min massage, något jag verkligen UNNAR mig, för det är jag värd. Fick beröm för min rygg och skuldror denna gång, allt börjar hamna på rätt plats nu, så att byta massör var nog det bästa drag jag kunde göra. En stor eloge till Robban på http://www.robertsmassage.se/ för det arbete han lagt ned på min kropp. Det har gjort ont, det har varit tårar men idag var det bara en genomgång och en skön behandling. Lagom mör och härligt mosig, somnade visst på soffan med Putte då jag kom hem.

Men det gör väl de flesta en fredagkväll efter att ha haft lite frosseri
Men det kanske är skillnad på att däcka i soffan efter en massage än efter lite för mycket mat och socker…

Så det var ju tur att den tänka lunchen, stod kvar i kylen, förberedd för middagen istället då.

Så det blev
Svartkål och laxfylld Bergtunga som bl.a. serverades med den höstiga lingonsalladen och lite andra grönsaksrester som inte fick plats på gårdagens tallrikar. Och som färgklicken på det hela kokades lite läcker blomkål till.

Så medans alla andra svenskar hade sitt fredagsmys, hade vi vårt, och jag tror att det blir en minst lika bra helg om man inte äter taco en fredag!


Eller vad säger Ni?

Pratade lite om det där med min massör idag, om hur folk prioriterar sina handlingar och hur butiker lockar till att folk köpa MER än vad som egentligen behövs. ”Idag Katrine kan man inte köpa EN liten chipspåse som man kunde när vi var små idag MÅSTE man köpa minst TVÅ STORA”.

Och visst är det så, det är så skrämmande. Såg på lyxfällan igår och hon handlade just så, stor pack, sen fick hon dessutom slänga för att det inte gick åt. Nu är det nog inte så i alla hem, att det slängs, utan det köps på fredagen, sen äts det hela långa helgen. Som jag har skrivit förr, vart tog lördagsgodiset vägen?

Nu ser folk alla dagar, alla händelser som ett sätt att fira/sörja/tycka synd om med snask. Det finns annat, som min massör sa idag ”Det är sådan köphysteri, den MÅSTE vi komma ifrån”. och hans förslag var verkligen klockrent ”Om alla jobbade sex timmar om dagen, fick fler jobb, personalen blev friskare men visst lite mindre pengar i plånboken men man är piggare och friskare”. Sant va? För vad ska man ha pengar till om man ändå är sjuk?! Man blir inte frisk av att handla och speciellt inte att handla snask till sig själv och familjen!

Så visst har jag frossat idag, frossat i att Må Bra!
Inifrån och ut!

Kommentera

Etikettmoln

