Vikten av Hälsan

Fylldes av energi på väg hem från jobbet, en sväng in på gymmet och sedan vidare hemåt i den härliga höstsolen. Det sägs ju att den ska vara med oss hela helgen. Och vilken tur att jag är ledig. Nästan hemma så passerar jag de vackraste träden av dem alla på hösten, Lönnarna, och de sprakar i alla dess färger just nu, riktiga färgbomber.

Är dom inte vackra?

Blev lite full i skratt då jag öppnade kylen när jag kom hem, och insåg att det inte bara är ute naturen låter oss njuta av olika färgskiftningar. Även i min kyl skiftar det vackert av olika färger.

Kan bli en väldigt lila wook i helgen om jag känner för det. Fast jag är ju mer, en sådan person som vill njuta av massor av färger vid alla måltider, så blir det wook åker nog lite av allt ned i pannan.

Och färgglatt blev det då jag plockade ihop kvällens middagstallrikar från tisdagens rester.

Dessa tallrikar man kan ju verkligen kalla färgbomber

Som serveras med lax, som jag fyllt med vitlöksmarinerade spenaten och svampen som det också blev kvar av i tisdags.

Blev ju som sagt en hel del kvar i tisdags, eftersom jag gjort mer mat än för två personer, och en av salladerna var denna höstiga och läckra sallad

Foto: Här kommer ett förslag på en underbart härlig höstsallad;
Strimlad Vitkål/Spetskål
Grovt riven Morot
1 Tärnat Äpple
1 Tärnad Apelsin
1 Dl färska lingon
2 Msk äppelcidervinäger

En härlig kombination av sött och syrligt!
Dessutom håller den några dagar i kylen med tanke på vinägern.
(Lingonen släpper ju en del färg, så den blir lite läckert rosa efter någon dag)

Strimlad Vitkål/Spetskål
Grovt riven Morot
1 Tärnat Äpple
1 Tärnad Apelsin
1 Dl färska lingon
2 Msk äppelcidervinäger

En härlig kombination av sött och syrligt!
Dessutom håller den några dagar i kylen med tanke på vinägern.
(Lingonen släpper ju en del färg, så den blir lite läckert rosa efter någon dag)

Så den mumsar vi på imorgon, tillsammans med lite andra grönsaksrester som inte fick plats på dagens tallrikar
Men dessa tallrikar blev ju så färgglada, så för att få ännu mer färg, kokar jag även lite läcker blomkål

Och fyller ut med en svartkålsfylld Bergtunga, som även får lite rosa i sig från en rökt lax.

Vad tycker Du, är det lika viktigt HUR det ser ut som det smakar?
Låter Du alla sinnen vara med, eller ser Du maten som ett ”ont” måste och bara stoppar i dig det som kommer i din väg.
Låter samma rätter återkomma, dag efter dag.

Bukfylla sen vad det är, godis, en lagad middag, mackor, pizza, fil, frukt, det spelar ingen roll!

Vet att många där ute dietar just nu, SM i Västerås om två veckor, Luciapokalen sista helgen i Novemvber.

Ris, Potatis, Torsk, Kyckling, Tonfisk, Jordnötssmör, Kesella, Proteinpulver, Ägg, Bär, Broccoli, Blomkål och Vitkål.

Visst kan man laga mycket av det, men att äta det dag ut och dag in, i flera månader. De gör det för en sak, de har ett mål men många faller, just p.g.a. enformigheten, bristen på variation.

Tillslut växer tonfisken i munnen på dom, de kämpar med att i sig den torra kycklingfilén. De räknar dagarna tills att de får äta ”normalt” igen, och synen av rotfrukter/surdegsbröd kan få dem att tappa besittningen om de inte har en ”ätardag”

För mig är mat så mycket mer, varje enskild råvara på tallriken har sin funktion, med sin smak, konsistens, färg, doft och tillslut när den hamnar i kroppen ska den göra något där också.

Måltiden ska vara inspirerande från planering, handling, tillagning och till att sista tuggan hamnat i kroppen.
Det vill jag förmedla till Er!

Kommentera

Etikettmoln

