Vikten av Hälsan

Energipåfyllnad

Äntligen är skorna invigda ordentligt, tog mig en runda på väg hem från jobbet och vad skönt det är att vara tillbaka efter förra veckans förkylning, ett bra gympass igår och ikväll


Vad är mer energipåfyllande och utrensade än en löptur i frisk klar höstluft?
Känslan när man kommer in, svettpärlor i pannan och känner hur pulsen går ned.
Underbart!

Och det känns ju extra bra att komma in och veta att middagen står förberedd i kylen, så kan man i lugn och ro duscha och slappna av under tiden maten blir klar i ugnen.

Igår kväll valde jag att äta den

Afrikanska paprikasoppan med tempeh

Så idag fick det bli


Svartkålspytten med rotsaker, och den röbetspanerade torsken som blev kvar från igår har förvandlats till en väldigt färggrann kåldolmsfyllning som serveras till pytten.

Dessutom toppas den färggranna rätten med lite gul och fin, kålrotspuré och för att ge lite extra skjuts till immunförsvaret så serveras det lite surkål till.
Perfekt energipåfyllnad till kroppen efter en arbetsdag och en löpartur.

Hade fått en förfrågan på Facebook om vi åt kolhydratsfri mat, det är ju en fråga vi får då och då. Många ser ju bara potatis, pasta, ris och bröd som kolhydrater och då kan man säga att vi äter mat utan kolhydrater. Men det blir ju så fel,

För just nu frossar vi i rotfrukter som är en stor del kolhydrater. Linser är en stående ingrediens i våra sallader. Färska majskolvar gnager jag gärna på, och alla olika sorters bönor ger både protein och kolhydrater.

Skulle absolut inte kunna leva på en kost helt utan kolhydrater men vi väljer ju sådant som vår kropp mår bra av.

Pasta/Bröd/Gryn är uteslutet för min del eftersom både min mage och leder reagerar otroligt negativt på gluten. Potatis/Ris har vi nog förätit oss på. Sen har vi ju upptäckt att det går alldeles utmärkt att fylla ut tallriken med växtrikets kolhydratskällor. Det blir ju så mycket färggladare med massor av grönsaker på tallriken.

Jag skulle ha otroligt svårt att äta färglös mat

Eller ens bjuda på färglös mat, inte ens ett mellanmål vill jag ska vara helt färglös.

Fick något ryck där, då jag slappnat av och duschat, eftersom maten var förberedd och det kliade lite i Fröken Loo´spysselfingrar”, så ställde jag mig och bakade lite.

Så idag blev det en Äppelkaka, och vill Ni också gör den kommer receptet här;

Sätt ugnen på 200 grader
3 Dl Mixade Cashewnötter
1 Rivet Äpple
½ Tunt skivat äpple
1 ägg
1,5 Tsk Kanel
(Du kan ta 1 Tsk kanel och 0,5 tsk kardemumma)

Blanda de mixade nötterna med det rivna äpplet, ägget och kanelen.
Lägg ut smeten på ett bakplåtspapper,( försök forma den som en rektangel)
Tryck sedan ned äppelskivorna.

Sätt in i ugnen och grädda i ca.25-30 minuter beroende på hur tjock du gjort kakan.
(Denna gräddades i 30 minuter)

Ta ut kakan och låt den svalna.

Sen kan Du servera den precis som Du vill.

Antingen bara skurna i bitar, perfekta som energibars.
Eller så gör du en liten enkel variant och serverar med en klick kesella och fräscha frukter.
Och väntas det besök, så kan Du bre kesella över kakan, och garnera med frukt.

Till denna smet, kan Du såklart använda vilka nötter Du vill, eller pumpa/solrosfrön.
Sen passar den utmärkt att smaksätta med pepparkakskryddor och riva ned morötter i.
Smaksätt då Kesellan med vaniljpulver och rivet apelsinskal och bre den över kakan.

Man vet ju aldrig om man får oväntat besök i helgen som vill ha lite gott (och nyttigt) i magen.

Jag är ju ledig tre dagar och Putte kommer tack och lov hem imorgon

Ibland är saknaden lätt att hantera
Den bara ligger i hjärtat och lugnar ned sig
Bara Jag luktar lite på kudden som har spår av honom
Andra dagar, är den så påtaglig
Jag tassar planlöst runt i lägenheten
Bara synen av hans skor i hallen
Får det att bränna till i hjärtegropen
Blicken far till klockan, och med en suck
Inser jag att Han inte kommer hem idag heller
Längtan efter att höra hans röst
Gör så ont
Tanken på att bara krypa upp bredvid honom
Om morgonen med en varsin kaffekopp
Får mig att räkna timmar, minuter och sekunder
Tills nästa gång det sker
Idag, är en sådan dag
Då jag bara vill att dörren ska öppnas och
Att han ska stå där och att jag bara får
lägga huvudet mot hans axel och känna närheten igen.
 
Han ger mig så mycket, han får mig att le och orka kämpa vidare!
Energipåfyllnad långt in i själen!
Kommentera

Etikettmoln

