Vikten av Hälsan

Det är coolt!

Brukar alltid tycka det är lite spännande då jag ska närma mig kassan när jag handlar. Funderar om de vet vad jag handlar då de ska knappa in PLU-nummer på frukt/grönt, eller om någon spydig kö-granne ska lägga någon kommentar.

Eller om man ska få ett blött finger i örat (som Olof Röhlander berättade att han fått i en korvmojskö i Sthlm, tydligen någon typ av fenomen som folk har för sig, Slicka på sitt pekfinger och stoppa in det i personen framförs öra. JÄCK!)

Men idag då jag var och handlade inför morgondagens lunch med syster,

Så vart jag tämligen förvånad då killen i kassan började prata då han drog min varor;
Han; ”Alltså att du gillar grönsaker förstår jag varje gång Du handlar men vet du vad allt är och hur du ska göra med allt?
Jag ”Äsch, jag bara provar nytt och gör.”
Han ”Men Du har inte pojkvän va?” vilket jag sneglar på honom och
Jag ”Jo jag har sambo”
Han-”Jaha, men lagar han egen mat då?”
Jag-:”Öh nej, han äter samma som mig”
och killens avslut, blev en aningen svårtolkat
”Åh, Cooolt. Det skulle jag också vilja göra”

Ja, kanske är det coolt att handla grönt! I så fall måste jag vara VÄLDIGT cool, för det är ju mest sådant som handlas. Så när jag kom hem så var det bara att plocka fram skärbrädan och ta reda på alla coola grönsaker och förbereda lunchen
Som blir;


Röbetspanerad ugnsstekt torsk med färsk pepparrot
Senapsrostade morötter
Färgglad blomkålswook med citron
Spetskålssallad med lingon, äpple, apelsin och morot
Romansallad med mango och bondbönor
Vitlöksmarinerad svamp och spenat
Snabbpicklad gulbeta
Palsternackspasta med gräslök
Linssallad
Kålrotspuré med rivet äpple och dill
Groddar
Surkål
Ja, som vanligt vet man ju aldrig om jag kommer på något mer innan det är dags att duka fram

Som ni ser fick jag som vanligt ihop en hel del, och ja. vi är BARA två imorgon också som ska äta.

Men rester är ALDRIG fel, har jag tur så kanske det blir mat åt mig och Putte på torsdag när han kommer hem igen och vi kan rå om varandra istället för att jag ska pyssla i köket.

Blir nog till att veckohandla (inte för att jag behöver allt för mycket men lite torrvaror och mejeri) med syster imorgon med, ska gå igenom veckans reklamhög, men tror inte att det var så mycket att hurra över, förutom att ICA har en toppen kampanj resten av året för oss med ICA-Kort och som handlar EKO, man får dubbla poäng på alla eko-varor. Uppmuntran till att handla ur ett miljövänligt perspektiv är toppen!

maxieko
Och här ser Ni ett prakt exempel på det jag skrev om för ett tag sedan,
Ekologiska äpplen från Italien för 15:-/KG
Eller
svenskeko
Svenska för 15:-/KG
Vilka skulle Ni välja?
De som åkt långt och skördats innan de är färdig mogna
eller
De som skördats mogna, färdats kortare och vi i Sverige använder inte alls så stora mängder besprutningar i alla fall
Jag skulle välja de svenska!

Sen hade ju CityGross fått in Kaktusfikon, så får se om jag köper sådana, utifall man skulle få besök av systersonen i slutet av veckan, då han frågat mig flera gånger om hur de smakar och så.

Han smakade ju på en Rambutan då han hälsade på mig för ett tag sedan.

Hur coolt är inte det, att ha både en sambo som äter grönsaker och en systerson som ber en köpa nya frukter som han vill prova, och som älskar att komma hit och se vad det bjuds på för mellis!

Något annat som man kan säga är COOLT är väl ändå att VÅGA äta VEGETARISKT!
Eller vad säger Ni?
Och eftersom det är Köttfri Måndag idag, så är jag väl extra cool, då detta är min middag;

Stekta sojafiléer, lite wookade grönsaker samt salladstallriken som var kvar från den gröna buffén.
Snabbt enkelt och så gott!

Och visst är det väl bra att det börjar dyka upp  ”köttersättare” i butikerna och en del är bra men andra urusla och fulla av tillsatser och många tillverkare tappat förståndet och använt veteprotein som proteinkälla. Vilket gör att de som kan äta produkten minskar drastiskt, eftersom fler upptäckt att de är glutenkänsliga och dessutom innehåller många av dessa produkter mer kolhydrater än protein. Som vanligt, det spelar ingen roll vad Du handlar så gäller det att ALLTID läsa på innehållsförteckningen, ha så kort innehållsförteckning som möjligt som Du ska förstå!

Hittade ett test av vegetarisk ”snabbmat” i nya numret av ToppHälsa,

Där även Kristina Andersson lämnar sina synpunkter på dem:

Vill man ha mycket protein kan man ju såklart välja qourn, men jag tycker som Ni vet att det är en sådan konstlad produkt.

BildJag föredrar sojaprodukter, som tofu, tempeh,

eller det allra billigaste, baljväxter.
Bild
Så Bli COOL Du också, och gör som Jag och Paul McCartney


Ät MER grönt!

Kommentera

Etikettmoln

