Vikten av Hälsan

Alla Har Rätt Till en God Hälsa!

Oavsett förutsättningar

Så SKA det stå på Min valaffisch inför nästa val!


(Sådär snygg var min vän och partikollegas valaffisch inför årets valkampanj)

Ja, det är valdag och valvakorna drar snart igång, och en del här i kommunen har uppmärksammat mitt namn på en KD´s listor. Tyvärr har inte jag haft tiden (eller den riktiga orken, då jobbet tar kraften av mig) för att kunna arrangera mig ordentligt i partiet vilket känns riktigt tråkigt. Jag hade verkligen velat varit mer delaktig, drivit MINA hjärtefrågor, barnens hälsa, familjernas hälsa, samhällets hälsa. Både det fysiska som psykiska mående ska vara lika viktigt och lika prioriterat, unga som gamla, de med hög inkomst men framför allt de som INTE har samma ekonomiska förutsättningar att ”köpa” sig kunskap inom hälsa, som att anlita PT/Kostrådgivning.

Det ska finnas stöd på alla plan, från födsel till dödsbädd. Ingen ska hamna utanför, alla ska ha en sund hälsa. Har man problem, om det så är en ond rygg, drogproblem, psykiska besvär, barn som mår dåligt, barn som är överviktiga, familjer som har osunda matvanor, tonåringar som mest sitter stilla. Äldre som får sitta i sin rullstol och inte komma ut i friska luften.

Så ska det INTE få vara i MITT Sverige, i Mitt Sverige ska barn som mobbas få hjälp, lika så de som mobbar, de familjer som mest låter pengarna gå till mat som tar energi istället för att ge, ska få lära sig om vad kosten betyder för kroppen.

Människor som hamnat utanför samhället, ska på möjlighet att bli delaktig igen! De som en gång byggt vårt samhälle ska få ett värdigt slut på livet. Lika så de som föds, ska få de bästa förutsättningar för en sund livsstil. Alla företag i landet ska samverka för att bibehålla en frisk personal, för med en frisk personal ökar produktiviteten, och blir mer lönsam än att bara låta personalen stressa på. För med stress kommer sjukdomarna både de fysiska som psykiska, och sjukdomar kostar pengar!

OHÄLSA är DYRT!
Och den ska elimineras i Mitt Sverige!

Så i Mitt Sverige,
Ska ALLA Ha rätt till en God Hälsa!
Oavsett förutsättningar.
Alla ska få det stöd som de behöver för att kunna ha en sund livsstil!
Det ska uppmuntras på alla fronter, att hälsan är det viktigaste vi har

Alla samhällets parter ska samarbeta, för att det ska fungera.

God och näringsriktig Mat till ALLA!
Trevliga miljöer som uppmuntrar till rörelse
Är en VÄLDIGT bra början!

Som sagt, så kanske Min valkampanj skulle kunna se ut inför nästa val!
För börja tiga, det kommer jag INTE göra, bara sitta och titta på då folkhälsan faller är INTE min melodi!

Hur skulle Din valaffisch och valmanifest se ut?

Ja, som sagt, nu har valvakan börjat och det är ett spännande val i år. Många sitter bänkade framför tv´n, med det ena och det andra uppdukat.
Men vi har gjort det enkelt för oss, ännu en av de tallrikar jag gjorde i fredags

Så idag blev det

Köttfärsjärpar till Putte och jag mixade tre sorters lax med en äggula

Och gjorde

Laxbiffar till min sallad

Igår blev det


Kyckling till Putte och jag stekte en laxbit med massor av vitlök
Och igår var jag verkligen glad att jag ligger steget före hunger och blodsockerfall, att det står förberett  i kylen
för ibland finns inte orken men kroppen behöver fortfarande rätt näring och energi.

Sista tallriken mumsar jag i mig imorgon, men då blir det INTE fisk, Köttfri måndag, kan bli stekta sojafiléer, eller så gör jag en läcker gryta och äter salladen som tillbehör.

Kommentera

Etikettmoln

