Vikten av Hälsan

Kanske inte är så stora siffror att hurra över men det är en början;

Svenskarna köper MINDRE importerat kött!

Nötköttet har minskat med 6%
Grisköttet har minskat med 7%

Framför allt är det köttet från Tyskland som minskat, och det danska grisköttet! Den ökade antibiotika användningen tros vara orsaken.

Inga siffror om kyckling, tyvärr! Men skulle den minska, skulle det nog ha slutat ätits kyckling i detta land, då frysdiskarna ute i butikerna är FYLLDA med importerad kyckling från oidentifierbara länder. Står dansk på påsen, men det kan lika gärna vara en kyckling från Polen, som blivit förpackad i Danmark. Så fort det är något tillsatt i kyckling, vatten, salt, socker, stabiliseringsmedel, så blir det en köttprodukt och ingen råvara. Då kommer man runt ursprungsmärkningen!

Men som sagt, 6% och 7% är en början, man måste ju börja någonstans. Se det positiva i det lilla. Ju fler som börjar upptäcka vad som sker med djuren och miljön runt omkring, desto fler kommer ju välja att leta efter den svenska flaggan, och ju fler som köper svenskt kött, desto mindre importerat kan butikerna ta in, för att svinnet blir för stort. De får slänga för mycket. Sen ska bara kommunerna och landstingen i landet vakna upp och börja gynna våra svenska bönder och värna om vår miljö och hälsa.

Det börjar smått men man måste våga tänka stort!

Och tänka stort kanske Ni tycker att jag går lös i köket, speciellt då jag gör mina ”Gröna bufféer”  till mig och Putte
Men ack så glad jag var idag då jag kom hem från jobbet, helt slut, och det var bara att öppna kylen
plocka fram alla byttor och skålar

Och när jag ändå hade ångan uppe, så fixade jag i ordning alla våra middagstallrikar för helgen, och det räckte även till mig för måndag

Så nu är det bara att ta sin tallrik, ta det man är sugen på i proteinväg och sätta sig att äta då man kommer hem med hungrig mage.
Förstå hur skönt det är att ligga steget före hungern!

Nu tänker säkert en del, ”Ja men det är ju SAMMA sak Ni äter i tre dagar”
Må så vara, men hur VARIERAT äter en vanlig svensk?
Nu kan vi variera ”proteintoppningen”, kan lägga till lite hummus, salsa, gucalamole, kokt ägg, eller vad man nu vill.
Men ofta så äts det ju ännu mer ”ovarierat” runt om i hemmen, och då har dessa färgbomber till tallrikar mer variationsinnehåll med alla olika grönsaker och vad de ger till kroppen, än t.ex.

Så jag äter hellre en färgglad salladstallrik fylld med smak som har varierade grönsaker i dagarna tre än att stå och kila mig i huvudet varje kväll trött och med ett SUG i magen, och inte alls veta vad man ska laga, för att sedan falla i frestelser eller i att bara slänga ihop något som man inte alls vill äta egentligen!

Kommentera

Etikettmoln

