Vikten av Hälsan

Ännu en ”vikitg” lista

för människorna att förhålla sig till

http://www.expressen.se/halsoliv/vill-du-ga-ner-i-vikt-sockerrensa-ditt-hem/

Tur att alla dessa listor ser så gott som identiska ut, men de måste hela tiden publiceras här och där för människorna är otroligt glömska.

Spelar ju ingen roll vilken diet och vilken tidning man köper så är alla eniga om att man ska sockerrensa sitt hem, och de är ju oftast eniga om vart det ”farliga” sockret finns. Sen att vissa anser att man inte bör handla hem frukt, är ju en annan sak.

Men står man och väljer mellan en chokladboll till kaffet eller ett äpple är fruktsocker betydligt mycket bättre än allt skit som finns i chokladbollen, Finns nog INGEN som kan säga emot det påståendet!

Sen finns det ju listor för var och varannan diet, med strikta riktlinjer, som ska följas till punkt och pricka. Då det egentligen det viktigaste är att sockerrensa sitt liv och utesluta de snabba kolhydraterna och LÄRA KÄNNA SIN EGEN KROPP! Listor kan användas som stöd, men de är inte skrivna i sten för just Ditt liv.

Men det är ju just det där sockret och snabba kolhydraterna som är människornas stöttepelare i livet och då spelar det ingen roll om hur många listor som skrivs, i tidningarna, som vi som bloggar om hälsa försöker mata med, finns inte motivationen och viljan till att förändra går det inte att nå dem som verkligen behöver.

Det gäller att komma till uppvaknandet själv, innan det är försent. Och sedan kan gå vidare med att börja förändra innehållet i sitt kylskåp och på tallriken.

Så alla dessa ”unika” listor som matas nu i höst, då sommarkilona ska bort, de återkommer efter jul och nyår, kommer lagom igen efter påsk, sedan strax innan midsommar.
Varje löp


Har ju sin ”egen” unika lista, som ska följas men alla har ju som sagt samma ”röda lista”
Där sockret ligger HÖGST upp

Så jag tror Vi alla är eniga om att om fler började sockerrensa sina kylskåp och skafferier, skulle fler få en bättre hälsa. Och sen se över alla ”godisgömmor” som finns, handväskor, bilar, skrivbordslådor. Och sen ska kroppens signaler lära kännas in och man ska hitta ”sitt” sätt att äta som passar ens eget liv. Det tar tid men det är det värt!

Jag har fått lyssna på kroppen dessa sjuka dagar kan jag säga, idag vaknade jag upp till en underbart solig morgon.

De nya löparskorna står och hånler åt mig i hallen men de får allt stå där och skratta, med denna hosta och rinnande näsa finns det inte en suck att jag orkar.

Men gav mig ut på en morgonpromenad i de gamla skorna, känns som om jag fått liggsår efter dessa dagar, men har mest sovit bort hela dagarna och blivit människa framåt kvällen, för att sedan fortsätta sova om natten. Vet inte när jag var såhär sjuk sist.

Väl hemma så hade jag en del ”måsten” att göra, det väntas ju jobb helg för mig, och grönsakerna från skördefesten skulle ju tas om hand inför helgens middagar.

Med varsamma händer och mycket kärlek, ska de tas om hand. Inte för mycket smaker, då dessa smakar så mycket i sig självt!

Och fick ju ihop en del


Hittade dessutom lite annat grönt i kylen som jag tog hand om

Så nu står en härlig grön buffé i kylen, och öppnade frysen och såg att det blir lite frysrensning som tillbehör;

kycklingklubbor, järpar, kycklingbiffar till Putte, rökt lax, en bit färsk lax hittade jag, dessutom får det nog bli sojafiléer för min del en av dagarna om det inte är mer lax än vad jag tror så kan jag mixa ihop rester av dem både till biffar.

Efter röjet vart det soffhäng med kaffe en stund, för att sedan bege sig ned på stan och rösta, och nog kändes det riktigt konstigt att se sitt eget namn på alla tre av KD´s listor.

Samtidigt som jag fixade med helgens mat, gjorde jag lite lunch åt mig med, blev både torsk och lax kvar från igår som jag tog reda på, så det blev;

Foto: Och när hon ändå höll på så fixade hon snabbt ihop en färgglad lunch ; Senapsrostade skördegrönt, en syrlig linssallad samt en laxinlindad torsk. Vad äter ni för färgglatt till lunch denna torsdag?

Senapsrostade skördegrönt, en syrlig linssallad samt en laxinlindad torsk.

Tyckte då att  det passade med vegetarisk mat ikväll, hittade två sorters tofu i kylen;

Foto: Fisk till lunch då passar det ju bra med en enkel ljummen spenat sallad, fräst i vitlök med två sorters tofu. En avokadosallad med tre sorters citrusfrukter på toppen läggs läckra groddar.
Som serveras ned en ljummen spenatsallad som fräses lätt i vitlök. Serveras med en avokadosallad med tre sorters citrus och toppar med groddar.

Det tar på kroppen att vara sjuk och att bli frisk, tog en liten sväng ned på stan efter att jag ätit, ville ha en ny bok att läsa, visserligen har jag åtta olästa böcker som ligger i garderoben, men de ska ju med till Jamaica.


Så köpte denna bok,

Vill läsa den innan jag ser filmen men somnade efter ett tag. Får se hur man mår efter en arbetsdag imorgon. Känns lite konstigt, vid denna tid på torsdagar brukar jag vänta på Putte men han kommer inte hem förens imorgon, då han ska på utbildning imorgon.

Kommentarer till: "Ännu en ”vikitg” lista" (6)

  1. Människor är inte glömska, tidningarna vill sälja lösnummer.

    Men egentligen var det inte därför jag ville skriva utan för att fråga hur du gör dina inläggningar?

Kommentera

Etikettmoln

