Vikten av Hälsan

Det straffar sig att vara ledig i fem dagar och ha det helt underbart med temat ”Må Bra”.
Vaknade med knackig röst imorse och framåt förmiddagen var det bara att kasta in i handduken på jobbet
värken i kroppen slog till med all kraft och fick sådan frossa.

Tog mig hem, och sen, BANG, somnade ,5,5 timme på soffan. Vaknat smått mosig men lite piggare än jag somnade i alla fall. Folk runt omkring är ju förkylda, snorar och hostar. Nu håller jag tummarna att det inte bli värre utan att jag kan mota bort resten av bacillerna, är inte sjuk särskilt ofta, tack och lov, kanske en gång/år MAX att det slår till med en förkylning, och nu är det tydligen min tur.

Tur är ju att kylen är full av grönsaker, och att det finns massor av vitlök, citron och ingefära hemma. Hade tänkt äta upp den sista salladstallriken från helgen nu ikväll men det får kokas en lins och bönsoppa istället, med massor av vitlök och ingefära!

I kylen finns ju även hummus, så toppar med det, och gör en en liten avokado och citrussallad. Vill ju verkligen bli frisk, så rostar även en färsk vitlök så klyftorna mjuknar och blir sådär härligt krämiga.

Är ju Köttfri måndag, och då passar det ju utmärkt, frisk som sjuk, att göra en härlig soppa, och linssoppa är så enkelt att göra, de kokar snabbt och med lite heta läckra kryddor, en skvätt tomatpuré så är man hemma. Men en soppa kan ju bli lite ”mager” att ha som en måltid, så att servera lite extra sallad på sidan är ju perfekt.

Eftersom jag blir hemma från jobbet imorgon, spar jag salladstallriken tills dess, och toppar den med lite fisk som finns i frysen. Att vara sjuk är ingen anledning till att förse kroppen med en massa ”skräp”,

Det är helt okej att tycka synd om sig själv och ligga nedbäddad men för en sjuk kropp är det extra viktigt att förse kroppen med rätt näring och energi.

Orkar man inte laga mat, har man bara frukt och grönt hemma, släng ned lite gott i en mixer, och gör en härlig smoothie, lätt att få i sig, och dessutom ger det både vätska och näring.

 

Så nu hoppas jag att mina baciller försvinner fort fort fort, och det är väl tur att jag är själv hemma, för det osar vitlök från både spis och ugn. Och som sagt man får tycka synd om sig själv, så tänker krypa ned i soffan, igen, men denna gång blir det lite boostande läsning inför att jag blir kry igen!

Foto

 

Kommentera

Etikettmoln

