Vikten av Hälsan

Lämna Trygghetszonen

Ja, ibland MÅSTE man våga ta det där steget ut ur den där trygghetszonen vi har runt omkring oss. Det är då vi utvecklas och får chanser vi annars aldrig hade fått. Kanske är det då DET händer.

Vi har ju olika trygghetszoner, vissa har lättare att ta steget ur, men andra (sådana som jag) har lite svårare att våga gör det. Där Du är bekväm, är en annan obekväm. Så man ska ALDRIG hoppa på någon för ens svagheter och påpeka hur feg och rädd någon är, då kan man bara förvärra saken och göra så att personen bygger högre murar runt omkring sig.

Men det är sådana gånger när man verkligen VÅGAR ta steget, och lämna sin zon och gå till andra sidan som man växer och visar för alla att man VISST vågade och kunde!

Jag skulle aldrig ha varit där jag är idag, om jag inte vågat ta steg i mitt liv ut på okända vägar, men visst tvivlar jag, skakar och är rädd under tiden. Och på resan har jag både blivit kapad vid fotknölarna och slagen i ansiktet, gång på gång. Men rest mig lika ofta ÄNDÅ har jag en zon jag måste ta mig ur, innan jag är i mål. Kanske kommer det mer mod i Fröken Loo med tiden.

Sen har jag en väldigt känslig zon, jag har skrivit om det förr, rädslan att träna med andra, visa min svagheter, hur feg och rädd jag är för nya saker men ska jag utvecklas även inom träningen MÅSTE jag ju våga göra saker som sitter som spärrar i mitt huvud. Saker som sitter kvar sedan skoltiden och idrottslektionerna, rädd för att MISSLYCKAS och att någon ska skratta för att jag inte kan eller orkar.

Jag har utmanat min rädsla flera gånger, gått på stationsträningspass med okända människor, varit på träningskonvent, tränat med Micke Syd från Gyllene Tider, varit med då Putte haft pass (ja även med honom kan rädslan komma och spärrarna sättas in) och senast idag fick jag lämna trygghetszonen och lämna min egen-tid på friskis för att åka till Stockholm, och Hammarby Sjöstad, med Putte,

Där han skulle få ännu en del av sin present.

Ett svettigt, inspirerande, jobbigt men så grymt roligt träningspass för oss båda

Med Martin Lidberg

Helt annan träning än vad jag själv kör men det är ju sådant som gör att man utvecklas, fick små tips på saker som kan förbättra löpsteget. Vilket tacksamt tas emot. Ni som följt min blogg ett tag vet att denna man betyder otroligt mycket för mig, utan hans coachande hade jag ALDRIG varit där jag är idag, alla ord han skrivit, den tid han lagt ned på att få mig att våga satsa är svårt att förstå. Då alla gått emot har han alltid funnits ett mail bort och vips har några kloka ord suttit på min näthinna och jag har orkat kriga vidare, ”Krigarhjärtat” är hans smeknamn på mig, och kanske har han rätt. Han har fått mig att lämna mina trygghetszoner flera gånger för att jag ska nå min dröm. Och hade inte han stöttat mig, hade jag aldrig vågat och då hade inte ALDRIG funnits någon Fröken Loo.

Så att våga lämna trygghetszonen är bland det viktigaste man kan göra i livet.

Vad det än gäller;
Jobb
Kärlek
Vänner
Bostad/Flytt
Ta tag i sin hälsa

Ja, att lämna trygghetszonen, hemmet, och våga sig ut i gymmet/promenadstråket/löparspåret kan verkligen förändra ens liv. Sen är det MÅNGA som har sina trygghetszoner då det handlas också, de där trygga vanorna/varorna som man vet att man tycker om, och hur man värmer/tillagar.

Vågar man lämna den, då kan verkligen få nya upptäckter i livet, det kan jag verkligen lova Er! Och vill Ni lämna just den trygghetszonen, kan jag vara Ert stöd!

Foto

Skulle Ni våga, köpa dessa färgglada buketter eller skulle låta dem ligga kvar?

För med dem på tallriken kan Ni göra en enkel sallad så mer lockande, eller vad säger Ni?

Jag hade ju tänkt pochera torsk med tomat, paprika, lök och smaksättas med kummin, paprikapulver och vitlök.
med ett färgglatt rotsaksfräs, en liten spenatsallad samt den klassiska surkålen.
Men ändrade mig då vi kom hem och det blir en Fiskgulasch på torsken istället, ungefär samma sak, bara det att rotfrukterna åker ned i en gryta med fisken och lite vitkål. Självklart så serveras salladen på sidan.

 

Så, kan säga, att jag är riktigt nöjd efter denna dag, jag fixade det, om än med vissa saker som jag kan träna på, som att klättra baklänges mot en vägg t.ex. Och det är två möra kroppar som sitter här i soffan, tur att det är andra som ska träna på tv´n just nu, på Gladiatorerna, så vi kan ha vårt fredagsmys, eftersom vi verkligen haft fredagsfys idag!

Kommentera

Etikettmoln

