Vikten av Hälsan

Pausa livet!

Ge och ge, får du någonsin något tillbaka?

Är Du liksom jag, någon som hela tiden tar av dig själv, och ger till andra. Försöker se det goda i alla och sen står du där lurad vid näsan, det enda de ville ha, var din godhet och inget fick Du åter.

Det finns alldeles för många sådana energitjuvar runt omkring oss, samtidigt som Du ger av din energi till andra, ska du prestera på topp i arbetsliv och privatliv.

Hur ska man orka det, om aldrig någonsin tar sig tid att ge något tillbaka till sig själv?

Ibland måste man pausa ”livet” och gå in i sig själv för en stund. Lyssna inåt, känna efter ordentligt, kanske är det alldeles tomt där inne och Du är helt tom på energi och ork. Är det värt att rusa på i 210 och sedan krascha för att Du inte lyssnat på Dig själv, utan bara gett och gett till alla andra som kräver Din uppmärksamhet och din godhet.

Jag skulle verkligen behöva trycka på min pausknapp lite oftare, stanna upp och lyssna, jag vet ju egentligen vad jag vill, och vad jag behöver men ska jag lyckas komma dit måste jag börja lyssna mer på mig själv och spara min energi till att nå dit jag vill. Men ofta är min energi tömd.


(Bilden är lånad från http://www.stresscoachen.nu/ )

Kanske kan man säga att jag avsatt dessa fem lediga dagar, för energipåfyllning, och ren ”Ego-tid” där jag bara ska göra sådant som gör gott i kropp och själ. Jag har pausat, och redan idag har jag fått massor tillbaka.

Började denna dag med en tidig morgon, jag överväger aldrig mitt beslut i att vara morgonpigg då man möts av naturens vackra skådespel under morgonpromenaderna, denna morgon var ovanligt vacker och jag tog mig tid till att stanna upp en stund och njuta innan jag kilade vidare till gymmet.

Och efter mycket krigande med mig själv och med en STOR risk att bli sjuk, packade jag ihop alla lådor med grönt och begav mig hem till mamma och min väldigt förkylda pappa. Men det må så vara, jag ville hem till barndomsbyn, för där får själen ro.

För jag kommer aldrig ledsna på denna utsikt

Jag har besökt Greklands-övärld, Mexico och Jamaica

Men detta är Mitt paradis på jorden

Här mår kropp och själ som allra bäst, och ny energi kan skölja in i kroppen.
(Det är här vid havet jag vill öppna mitt hälsohem)

Pappa hade ju mött upp Håkan från Brobergs Fisk i tisdags och fått med sig min fiskbeställning, så tog med mig den hem, och besökte ju såklart även Min fiskargubbe innan det bar hemåt till Gävle igen, så nu är frys och kyl fylld med fisk igen.

Foto: Hemkommen från Hälsingeskogen och frys och kyl är påfylld med havets godsaker.
Bergtunga, Långa och Torsk blev det från Brobergs Fisk denna gång
Härlig peppar lax och rökt lax köptes av fiskargubben

Avbröt Min Gröna Utmaning idag då det blev
Torsk med spenat/tomattäckte och rökt lax till lunch hemma hos mamma och pappa

Som mumsades tillsammans med det gröna jag hade med mig
Foto: Katrine får ofta "Uppdrag Grönsaker" då det väntas familjesammankomster och så även idag då hon ska åka hem till sina föräldrar för att hämta hem fisk från Brobergs Fisk så tills dagens lunch har en del lådor fyllts med diverse läckerheter, eller vad säger Ni om;
Bönsallad med tomat och vitlök
Linssallad med äpple och curry
Sallad med blandade svenska tomater och rödlök
Lätt kokta gulbetor
Picklad västeråsgurka
Ett ”fräs” på matpumpa, svamp och persiljerot
Morotspasta
Den läckra salladen med kålrot, morot, äpple och apelsin
Sen följer det med;
Romanescokål
Surkål
Groddar
Får se vad hennes pappa bjuder på för fisk men tänkte fylla den med rökt lax, spenat, rödlök och tomat
(eller om det mixas ihop och blir ett smakrikt grönt täcke)
En ärtpuré smaksatt med dill serveras till i alla fall
Blev ju en hel del grönt kvar från lunchen som jag tog med mig hem

Och av allt detta, fick jag ihop både dagens middag
Som blir vegetarisk (trots att den gröna utmaningen är avslutad)
Mixade en del av bönsalladen och gjorde bönbiffar

Som äts tillsammans med en härlig tallrik
Imorgon ska jag till frissan för ompysslning för några timmar innan lunch, så då passar det ju bra att det står

En sallad klar i kylen, hittade lite grillad lax i frysen som jag toppade med

Och imorgon kväll, då Putte kommer hem, toppar vi våra tallrikar med


Långa, som jag bäddar in i ärtpurén som blev kvar från idag.

Paus i livet, och ren energipåfyllning var det på menyn dessa dagar!

Umgås med nära och kära, pyssla om mig själv, ta sig tid och stanna upp och njuta av naturens skiftningar

Livet rusar på i 210 alldeles för länge, och under den tiden missar vi livet!

Brukar Du pausa ibland?
Om inte, våga gå in i dig själv och lyssna, för kanske är det just en paus Du behöver!

(Bilden är lånad från http://www.stresscoachen.nu/ )

Kommentera

Etikettmoln

