Vikten av Hälsan

Flexie veggie?!

Satt och bläddrade i Aftonbladets Söndagsbilaga idag, och skrattade till lite då jag läste detta reportage;

Fröken Loo´s melodi, är tydligen det trendigaste man kan vara nu!
Fast det heter ju inte så utan;
Veggievore, Semivegitarian, Flexitarian även också kallad Stockholmsvegitarian

Man äter alltså mest grönt men när man väl äter kött/fisk ser man till att det är från säkra bestånd och att djuren haft ett värdigt liv och avslut. Jag är inte så fel ute, men det ska ju såklart ha en etikett i dagens samhälle. Det går inte bara att säga ”Jag äter inte så mycket kött” utan det ska ha ett namn. Undra vad De som INTE äter grönsaker har för etikett… För det finns ju sådana också, fast de är ju inte i trenden nu.

Självklart hade ju kocken i reportaget, Cecilia Vikbladh, listat tips på hur man kan börja gå mer mot det gröna hållet.

Även dessa tips var sådana jag själv skrivit här på bloggen. Och hela texten var exakt Fröken Loo´s tankar, känns tryggt att veta, att jag inte är fel ute då jag skriver till Er här. Även om det är långt ifrån alla som tycker om det jag gör, motsträvarna är fler men en dag ska jag väl lyckas vända någon sådan också till att förstå att med mer grönt på tallriken kan man faktiskt bli både piggare och friskare, och dessutom få mer pengar över i plånboken.

Vi får ofta höra ”Ni är ju BARA två, inga barn såklart att Ni kan handla den fisk/kött som Ni gör”. Visst är vi bara två, inga barn att mätta, MEN skulle vi handla en massa skräp så skulle vi inte ha råd att handla från Brobergs Fisk eller Bondens Marknad. Vi har gjort det valet i vår kosthållning, att lägga pengarna på mat som ger något tillbaka, både till oss själva och till miljön. Och eftersom vi har kommit in i detta, och hittat den gröna linjen i köket, kan vi ju handla bättre kvalité på maten.

Det är något som många familjer skulle behöva komma till insikt med, att det går att äta billigare, men ändå hålla en bra kvalité på maten. Bara man vågar testa, och ge det några gånger man får misslyckas, man kan inte tycka om allt men det är värt ett försök! För har man barn, har man ett ansvar för vår nästa generation som ska styra och ställa här i landet sen, och dessutom vill man väl att ens barn ska ha en sund hälsa och få leva i en fräsch miljö.

Tyvärr är det ju inte bara privatpersoner som ser till ”prislappen” på maten man handlar, och gärna har en stor del kött på tallrikarna, det är ENORMT stora mängder kött som serveras inom den offentliga sektorn i detta land, och det är STORA mängder importerat kött som läggs på dessa tallrikar, som står oss dyrt i slutänden!

Men nu har Hälsingestintan, slagit på stora trumman, och självklart har jag skrivit under upproret, KRÄV BÄTTRE KÖTT NU! Gör det Ni också, det är valtider, och Vi ska såklart påverka det Vi kan, även om man känner sig liten, kan vi bli starka tillsammans!

http://battrekott.nu/

Samma ska, där också, skulle upplägget och planeringen se annorlunda ut bland storköken runt om i landet, skulle det visst gå att hålla kostnaden nere /portion men ändå servera mat som lagats från grunden med KÄRLEK och av BRA råvaror.


Precis som Paul Svensson gör på en av Malmös största skolor!

Vet Ni, det är de viktigaste ingredienserna i en måltid, Kärlek till matlagningen, till råvarorna! För har man fina råvaror att jobba med, kommer kärleken automatiskt.

Jag har nog en förkärlek till bra råvaror, sen att jag är trendig, det bryr jag mig inte ett dugg om, jag är jag, Fröken Loo, och sen att mitt sätt, är något som varit hett i USA, och spridit sig hit, må väl så vara. Det vore ju fantastiskt om ännu FLER kunde anamma denna trend och handla mer grönt, mindre kött, bättre fisk.

Förhoppningsvis ska jag och min syster åka hem till våra föräldrar imorgon, och som oftast får jag ”Uppdrag grönsaker” då vi ses för måltider, inget jag har något emot heller för den delen. Så efter en VÄLDIGT intensiv arbetsdag, gjorde jag på mitt sätt för att rensa huvudet, ett konditionspass på gymmet sedan hem och ja,


Fram åkte innehållet i kylen, för att förbereda och fixa inför morgondagens tur hem till byn vid havet
Foto
Bönsallad med tomat och vitlök
Linssallad med äpple och curry
Sallad med blandade svenska tomater och rödlök
Lätt kokta gulbetor
Picklad västeråsgurka
Ett ”fräs” på matpumpa, svamp och persiljerot
Morotspasta
Den läckra salladen med kålrot, morot, äpple och apelsin
Sen följer det med;
Romanescokål
Surkål
Groddar
Får se vad pappa bjuder på för fisk men tänkte fylla den med rökt lax, spenat, rödlök och tomat
(eller om jag mixar ihop det och gör ett smakrikt grönt täcke)
En ärtpuré smaksatt med dill serveras till i alla fall

Veggievore var det va?

Så nu är det ju bara att hoppas att förkylningsbacillerna som drabbat syster och pappa inte blir värre men skulle det så vara, har jag ju mat till en hel del måltider

Men om vi får avnjuta denna måltid tillsammans, så kanske deras baciller skräms bort av alla färger och smaker!

Är Du också en veggievore, eller vad har Du för etikett?
Kanske vill Du ha denna etikett, Flexie veggie alá Fröken Loo
Då vet Du ju vart Du ska vända dig för att få rätt råd och hjälp på Din resa!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

Kommentarer till: "Flexie veggie?!" (2)

  1. Kött-ätar-trenden har precis varit. De kallade det för skaldeman, atkins kanske även de extrema LCHF:arna. Själv skulle jag kanske kalla de rovdjur de som inte äter grönsaker.

    Måste jag sätta ettikett på mig själv så blir det nog något så alldagligt som Allätare.

    • Jo, de är sant, de extrema köttdieterna, där rotfrukterna är bannlysta och broccoli/blomkål kan innehålla för mycket kolhydrater. Håller med dig, rovdjur helt klart.

      Allätare, lät som en bra etikett Linda =) Jag är ju mer en flexie veggie ja =)

Kommentera

Etikettmoln

