Vikten av Hälsan

Härligt frisk och krispig

Sommaren vill inte riktigt släppa taget, solen värmer lite granna fortfarande då den väl är framme, men samtidigt är luften sådär härligt frisk och krispig. Perfekt löparväder med andra ord.

Visst vill man inte riktigt gå över helt till den rustika och värmande höstmaten ännu, med grytor/soppor, lite fräscha sallader med blad och frukt kan fortfarande få stå på bordet som tillbehör.

Det är något som veckans reklamblad verkligen bevisar. Lite av sommarsäsongens frukter och grönsaker, blandas med av hösten brukar bjuda på i butikens grönsaksdiskar. Våra svenska rotfrukter, blandat med de exotiska frukter och citrusfrukterna.

Och eftersom det inte blev någon bondens marknad helgen som var, så är det ju vad butikerna har att erbjuda jag får handla fram till helgens besök på marknaden. Ja då blir det dubbelt besök, Bondens Marknad på lördag OCH Skördefest på söndag.

Lite exalterad är man ju

Kände att jag ville väga upp förra veckans hårda ord om den hemska reklamen med måltidsersättare och godis på samma sidor, med veckans reklamskörd.

Visserligen är de flesta sidor fyllda med en massa ”skräp” men jag valde att se just det Fröken Loo lockas av.

För visst ser det lockande och fräscht ut, denna vecka är det INTE dyrt att handla nyttigt
CityGross;


Coop

Ica Maxi


Och Willys

Var på Willys efter jobbet, handlade lite rotfrukter, vill ju inte handla på mig för mycket med tanke på de läckerheter som kommer handlas i helgen men måste ju ha grönsaker hemma för att överleva.

Och gjorde min abosluta favoritsallad i höst/vintertider, som är så enkel men så fruktansvärd god.

Fint rivna morötter, grovt riven kålrot, tärnat äpple (svenskt såklart) och apelsin som blandas.

Kommer ta med denna till mina föräldrar på onsdag, tillsammans med lite annat smått grönt och gott, då jag och min syster ska åka upp och hälsa på över dagen. Hämta hem lite fisk, från Brobergs fisk, fylla lungorna med frisk havsluft och framför allt ha lite kvalitetstid med mammsen och pappsen. Avbryter min gröna utmaning då för då det ska mumsas fisk med pappa men än är det vegetariskt som gäller och denna Köttfria Måndag är det kåldolmar på menyn;

Bön och grönsaksfyllda kåldolmar med lite asiatisk touche, som serveras med lite linssallad, ett  hett grönsaksfräs samt en avokado som lenar av den heta smaken.

Imorgon blir det rotsakspytt med stekta sojafiléer och en senapskryddad bönpuré, samt lite härlig surkål på sidan

Hur har det gått för Er, har Ni hakat på min utmaning?

Från och med onsdag, blir det fisk, minst en gång om dagen. Tänk Er, Fröken Loo, ska nämligen vara ledig FEM dagar i rad, har inte haft en längre ledighet än tre dagar sedan vi kom hem från Jamaica vid årsskiftet, visserligen jobbar jag min sjätte dag imorgon.

Men FEM dagar som enbart ska vara ”Må-Bra” dagar, som ska fylla mig med energi, Och jag ska fylla dem med en del matpyssel som Ni nog förstår.

Om Ni inte hakat på den gröna utmaningen, kan Ni ju försöka få in fisk varje dag från och med onsdag, till och med söndag då!

 

Sen vill jag bara ge Er en uppmaning, innan den 4 september, bör Ni se det sista avsnittet av ”Övervikten i USA”

http://www.svtplay.se/overvikten-i-usa

Jag har snart sett det klart och jag mår lika illa av detta avsnitt som jag gjort av de andra.

Hur industrin verkligen gör befolkningen FETA och SJUKA!


Och det är ju inte bara i USA som detta är ett problem med att folk handlar det som ser billigt ut men blir en stor kostnad för dem själva och samhället i slutändan!

Tänk om butikerna med de gröna sidorna i veckans reklamblad hade en Fröken Loo som stod bland dessa erbjudanden och inspirerade kunderna till att handla dem! Det skulle bli en Winn Winn situation för både butikerna, samhället och kundernas plånböcker.
Vill INTE alla ha en FRISKARE befolkning?

Fröken Loo´s framtid är bevisligen INTE här i Gävle, här är Bea.såsbältet och allt som här ohälsan till, stan är INTE mogen att bli friskare, bara det kunde dyka upp en bostad i Stockholm, skulle Fröken Loo få blomma ut precis så som hon vill och behöver!

Jag är inte främmande för att hjälpa just Er att hitta Er väg till ett friskare liv!
Och vet Ni vad det bästa är? Vi har ju det bästa av två världar, både kost och träning!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

Kommentera

Etikettmoln

