Vikten av Hälsan

Vad får man äta?

Jag förstår att människor blir förvirrade då de ska planera och handla sin mat. För det är en djungel där ute, eller ett snårigt träsk.

 

Överallt riskerar vi att bli lurade, samtidigt som ALLA dessa magasin skriker olika dieter, löpen säger en sak, nyheterna på TV en annan. Och sen kommer Fröken Loo med sitt (och alla andra bloggar)

Det är inte konstigt egentligen att många slår dövörat till alltihopa och bara går i de gamla fotspåren, och struntar i allt vad kroppen egentligen behöver.

Men det finns något som alla dieter och hälsoförespråkare har samma åsikt om;


Det är väl de mesta i denna lista, över det man INTE ska äta!

Snabba kolhydrater är inte något som kroppen behöver (om man INTE är en person som tränar hårt och länge!)

Sen kan det vara lite tu-delat vad man får äta, och inte äta.
Frukt?
Grönsaker?
Rotfrukter?
Gluten?
Mjölk?
Baljväxter?

Men, det finns ingen av alla dessa dieter som alla får samma resultat av, även om fasta i olika former, verkar vara det som fungerar bäst för de flesta. Men VAD man ska äta, det är så olika beroende på VEM man är, vad man har för ”sjukdomsbakgrund” (ledbesvär, hudproblem, magproblem, övervikt, hjärt/kärl, undervikt, sockerberoende).

Det enda som ALLA bör tänka på är att INTE överkonsumera tom energi, använda kroppen till någon form av lockande rörelse, äta varierande grönsaker. Plocka bort någon dålig vana, och plocka in sunda vanor. Allt för att få en sådan hållbar livsstil som möjligt, som just är anpassad efter DIG, inte grannen eller bästa vännen.

Visst kan Du läsa och utgå ifrån vad magasinen/tidningarna skriver men tänk på att Du är UNIK och det ska passa i ditt liv. Många förespråkar raw food och superfrukter/bär/pulver som är riktigt dyrt.

Det ska ju INTE vara ett ekonomiskt problem att äta nyttigt och gott.

Det går att äta billigt, nyttigt och gott samtidigt, och det är nog det som många Svenskar måste få in i sitt huvud. Nyttig mat är INTE dyrt bara man lär sig använda köket.

Det går att använda samma grönsaker till flera olika rätter, det behövs inte handlas hem så mycket olika egentligen.
Ta rotfrukter t.ex.


Imorgon kommer det bli en indisk inspirerade gryta (eko nötkött till Putte och i min hamnar det tofu) med rotfrukter, och på lördag rostas dom och äts med rå-korv (till Putte) och jag mixar sojabönor och fyller paprikahalvor.

För när jag ändå kokade sojabönor till min moussaka idag, kokade jag en hel del extra.

Bönor är riktigt billig mat, dryga ut grytor med, göra sallader. Om man nu inte vill äta helt vegetariskt vill säga.

Var en bloggläsare som skrev att de hade problem med att äta vegetariskt, då de valt bort bönor för att de hört att det var giftigt. Kunde dock lugna henne med att bönor är giftiga okokta/dåligt kokta, och dåligt sköljda. Sen kan sådana med känslig mage ha lite problem med bönor, Putte kan inte äta bönor, förutom mixade i röror och färska (kokta) bönor.

Såhär kokar jag bönor;
Blötlägger över natten, häller av blötläggningsvattnet, kokar upp dem, häller av dem och sköljer dem, på med nytt vatten och låter dem koka klart. Sedan sköljer jag dem väldigt noga.

Köper Du konserverade bönor, skölj, skölj, skölj!!!

Sen är det fritt fram att tillreda/äta bönorna.

Så en del av sojabönorna jag kokade idag hamnade i min moussaka
Foto: Så var dagens middag på gång. Moussaka står på menyn ikväll. En vegetarisk med sojabönor till Katrine och en traditionell med ekologisk köttfärs till Patrik. Underbara dofter sprider sig

Samtidigt som bönorna kokade, fick Putte´s köttfärs koka, och den mustiga tomatsåsen.
Sedan varvades aubergine, squash, tomat i formarna
Foto: Sådär då var de klara för att stoppa in i ugnen. Doftar ljuvligt.

Och på med tomatsåsen, in i ugnen och dofterna sprider sig i lägenheten i väntan på att Putte ska komma hem.
Och både till dagens mat, grytan imorgon, lördagens middag så kommer vi kunna plocka mer grönt från skålarna som står i kylen

För är det något Vi alla behöver, för att orka med vardagen, få ett friskt liv är det en grönare tallrik, och det behöver varken vara krångligt eller dyrt.

Det gäller bara att hitta Din väg ut ur träsket. Visst kan du ta din vän i handen men bli inte rädd om Er väg delar på sig, för Du är Du, och Hen är Hen. Ni kan äta efter samma ”diet”, men det är inte säkert att Ni kommer uppleva samma sak, få samma resultat.

 

Vi har hittat något som passar oss, vi utgår från samma tänk kring kosten sen har Putte sin variant, och jag min.
Putte är Putte
Och
Jag är Jag

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: