Vikten av Hälsan

Orkar du…

Med din vardag?
Det är en ständig press och jäkt på oss människor idag, fysiskt som psykisk. Med ett jobb, eller jakten på ett jobb. I skolan, hemmet, fritiden. Överallt jagas det på.

Hur ska vi orka med egentligen?

Jo, det krävs att vi tar hand om oss själva.
Strunta i om det känns ego-trippat men om Du inte tar hand om dig själv och din hälsa
kommer tillslut någon annan får göra det, och det är kanske inte vad du vill med ditt liv.

Glöm inte bort dig själv, tänk efter, Vad får DIG att må bra och orka med en morgondag?
Choklad kanske många tänkte där, kanske för stunden, men den får dig bara att må sämremed tiden. Lika så det där vinglaset i soffan på kvällen.

Du MÅSTE vårda din kropp och hälsa. Se hur det psykiska och fysiska hänger ihop i livet.
Kanske låter en chokladkaka, ost, kex och vin mer lockande än att fylla kylen med grönsaker
och bege sig ut på en solig höstpromenad men det är sådant människorna MÅSTE lära sig
att det är de som får kroppen att reparera skador som uppstår i detta samhälle.

Avsätt TID för sådant som får Dig att må bra.

Jag rusar på i 200 knyck på jobbet, jakten på lägenhet i Stockholm för nytt jobb i Stockholm,
försäljning av saker här hemma, saknaden efter Putte blir inte mindre. Skulle vilja vara mer aktiv i politiken.

Så de dagar jag är ledig ifrån jobbet ser jag till att fylla på med sådant som får mig att orka lite till. Det kan ju vara alltifrån en lugn lördagmorgon i soffan med Putte, Nyhetsmorgon och en kaffekopp, en resa ”hem” till Hälsingland, gå på Bondens Marknad. Umgås med vänner. Möta solen en tidig morgon. Gå på massage/till frissan. Det kan vara något litet, som något stort.

Sen hittar jag ju mitt lugn om vardagarna i köket, och mycket av det negativa släpps ut på gymmet/löparspåret på väg hem. Men just de helt lediga dagarna, då MÅSTE man fylla på, för helt plötsligt är det en vardag igen och det ska jagas på igen.

Jag har varit ledig idag, började med ett tidigt och bra träningspass. Solen har strålat hela dagen och det enda som saknats har varit Putte men hela dagen har liksom bara osat EGO! 

Foto: Sol på himlen och ledig dag. Det enda som saknas är mitt 󾬐

Har bara fyllt på med energi under hela dagen, förutom träning och solsken, har mina gröna måltider fortsatt. Så till lunch blev det:
Foto
Citron och chilimarinerade soja filéer, en läcker sallad samt en bön och majssalsa.
Efter lunch blev det en prommis till ICA MAXI, för lite veckohandling, för jag fyllde ju på skålarna inför helgen igår

Så kylen behövdes fyllas på med lite nya grönsaker

Foto
Utan grönsaker kan Vi inte må bra

Fick med mig systersonen hem efter att han slutat skolan, det är verkligen livskvalité och något som verkligen ger en massa energi. Så då vart det mellis och lite fruktprovning.

Vad är det för frukt som han provar?

Slemmig men god var betyget, men fruktskalet kunde vi ju använda till annat

Lite roar barnen sägs det

Livskvalité med andra ord!

Följde honom till bussen, sen väntades det en härlig avslappnande men djupgående massage för mig. Det var länge sedan jag gav hela kroppen den behandlingen, det brukar ju vara fokus på axlar och skuldror. Så nu är väl risken att det släppts en massa slaggprodukter, men är det så att den startar någon sjukdom, så är det en reningsprocess som behövs.

Så man är ju lagom mosig och mör efter en massage, så då var det ju skönt att middagen stod förberedd, ja nästan klar i kylen.


Vegetarisk wook med temphe, kryddad med soja och rödcurry!
Snabbmat som gör gott för kroppen helt enkelt.

Ja, jag han dessutom med att förbereda morgondagens middag under tiden lunchen stod i ugnen, så då blir det

Moussaka

Putte får en variant med ekologisk köttfärs och i min blir det vita bönor som mixas snabbt till en färs liknande konsistens.
Tänk på att många maträtter går lika bra att göra vegetariska som med kött.

Nu kan inte alla avsätta en hel dag till att göra den helt EGO det är jag väl medveten om, men små andningshål, som gör gott för hälsan. Det MÅSTE alla ta sig tid att hitta!

För hur ska Du annars ORKA med Ditt eget liv?

 

Kommentera

Etikettmoln

