Vikten av Hälsan

Vågar Du bli Grön?

Ni vet att vissa saker gör mig mer upprörd än annat, att jag blir berörd och förbannade då jag läser vissa saker och det som kommer tas upp i veckans Vetenskapens Värld, är något som verkligen gör mig arg!

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter

Vår värld kommer snart vara helt utplånad om människan fortsätter såhär. Det räcker inte med att jag har slutat äta kött, jag äter inte de där NIO djuren om året, jag har gjort mitt, fler måste göra samma sak om inte jorden ska gå under. Vi kan inte fortsätta skövla skog för att kunna odla mat till djur som vi sedan ska äta! Det är ju sinnessjukt!

Förstår Ni vad detta gör? Vilken påfrestning det är för vårt klimat?! Förstår Ni att den EXTREMA värmen som var i somras, som orsakade EXTREM torka och en stor skogsbrand, är vårt eget fel! De översvämningarna som drabbat andra delar av vårt land, är exakt samma sak!

Vi försätter oss i denna situation helt själva!
Nu är det säkert några av er som tänker ”Säger hon som åker över hela jorden på semester”, må så vara, men köttproduktionen är den STÖRSTA miljöboven! Det är inte bara importen och dess transporter över hela jorden som påverkar klimatet, det är djurens uppfödning, hela djurhållningen är ett stort miljöproblem.

Kor på rad

Det enda sättet som finns för att komma åt problemet är helt enkelt att äta mindre kött! Och det kött som äts inte är importerat. Äter man svenskt, har då inte transporterna varit så långa och den klimatpåverkan inte varit så stor, sen att ALLA kommuner/landsting ser över sina upphandlingar och matsedlar, inför mer grönt/fisk för ALLA, och köper köttet från våra svenska bönder.

Det är INTE farligt att äta vegetariskt, det finns mängder av sidor på nätet som man kan hämta inspiration ifrån. Men man ska tänka på att det INTE bara går att plocka bort köttet, det ska ju ersättas med något vegetariskt protein!

Böngrytor, Bönbiffar, Bönröror, Bönbullar, Bönsallader, Bönfyllda grönsaker, Bönsoppa

Det går att variera i det oändliga, och sorter lika så!

Kikärtor, Berlotti, Vita, Röda, Svarta, Bruna, Svartögda, Elefant, Gröna

Utan protein, mättar inte måltiden som tänkt, kroppen behöver protein, lika mycket som fett och långsamma kolhydrater. Och bönor är en utmärkt råvara, de de innehåller bl.a. fibrer, protein, långsamma kolhydrater, allt förpackad i en böna, som gör gott för miljön dessutom!

Och jag tycker verkligen att ALLA ska ta sitt ansvar för vår miljö!
Om vi ALLA gör något litet, kan det bli något stort och bra av det tillslut!

Att anamma, Köttfri Måndag, är ett litet steg som ALLA kan ta!
Enskild som varje restaurang/offentligt kök!

 

Kanske borde Fröken Loo, anställas av regeringen och få i uppgift att ordna upp detta i landet!
EN ENDA DAG I VECKAN!
DET KAN ALLA GÖRA!
Gör din favoritgryta och byt ut köttet mot någon böna, svårare än så behöver det inte vara!

Här står en böngryta på spisen som jag ju förberedde igår

Har satt lite tex-mex smak på den så nu sprider sig dofter av spiskummin, kanel, tomat, chili och vitlök. Såklart serveras en liten salladstallrik till.

Tills imorgon har jag ju en färdig laxsallad,

men sen kommer jag äta vegetariskt åtminstone till nästa tisdag, kanske ännu längre!

Våga Bli Grön(are) Du också!

För vår Jord!
För Din egen hälsas skull (och din plånbok)

Missade Ni förra veckans Vetenskapens Värld?
Se det här;
http://www.svtplay.se/video/2246801/vetenskapens-varld/avsnitt-1-hur-halsosamt-ar-kott

 

Med en vegetarisk måltid i veckan, får du automatiskt mer variation i din kosthållning, och grönsaker gör bara gott i kroppen!

 

Är Du osäker och saknar inspiration?

 

http://www.facebook.com/viktenavhalsan
http://www.viktenavhalsan.com

 

Självklart hjälper jag Dig på vägen mot en grönare vardag!

Kommentera

Etikettmoln

