Vikten av Hälsan

Jag vill göra skillnad

Jag har ända sedan jag var liten velat påverka olika saker, velat att rätt ska vara rätt, att alla har sina rättigheter och ingen ska bli lurad, det spelar ingen roll vad det egentligen gäller. Om det så är något som är fel på en produkt man köper, minns att jag fick en skalbagge i en yoghurt då jag var liten, det var nog starten, jag vill vet VARFÖR och HUR den hamnat där. Sen rullade det på, i den lilla byn jag kommer ifrån så blev vi utan vägpinnar om vintern med reflexer, VARFÖR?! Jag skrev och frågade, då vår skola skulle stängas var jag med och kämpade, skolstrejk satt med på kommunmöten och liknande, 10 år och en del insatt tillsammans med mina föräldrar.

Kanske är det därför jag hamnat lite i politiken idag (http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kandidat/57891-katrine_loo). Jag skulle vilja vara med aktiv och driva mina hälsofrågor, även om jag är liten så kan jag påverka något och göra skillnad, så vill jag det. Stort som smått, och skulle fler visa sitt engagemang skulle fler kunna göra skillnad för andra, oavsett vad det gäller.

http://www.minstoradag.org/

Logo

Jag sökte som volontär, till ”Min Stora Dag” idag, för att jag kan göra skillnad för ett sjukt barn, kan jag göra ett sjukt barn glad och lycklig för en dag, då vill jag göra det. Kan jag få följa med ett barn bort ifrån sjukhusets lokaler för en stund, och få dem att ”glömma” det onda, så vill jag ju gärna göra det. Delade glädje är dubbel glädje.

genegrebidl alfons

En vän skrev till mig idag på Facebook, att jag skulle söka, att jag skulle passa, att jag gjorde skillnad redan idag, utan att jag visste om det. Tydligen så har jag fått en tjej som mått psykiskt dåligt, att hitta lusten och glädjen tillbaka till matlagningen igen. Att hon genom mina bilder och inlägg, hittat in från mörkret i soffan, till glädjen i köket. Behöver jag skriva att de orden berörde mig djupt.

Och att hon dessutom gjort ”Fröken Loo´s äppelgömma” tillsammans med hennes barn, och att de älskade den, ja, det värmde ännu mer.!

Foto: Såhär serveras Fröken Loo's äppelgömma idag enkelt med kesella.

För det är ju det jag vill göra, skillnad, få människor att må bra, oavsett vad det är. Hälsa och Må Bra är ju så mycket, Du kanske tränar och har ett perfekt jobb men äter så att kroppen inte orkar med, eller så stressar Du dig trasig, tappar sömnen och maten, lusten till livet. Alla bitar i livet, ska passa ihop för att man ska må bra. Kapar du ena benet på köksbordet, trillar det ihop tillslut, lika så är det med oss människor, har vi inte balans i livet rasar vi ihop till en hög efter ett tag.

 

 

Precis som den där tjejen, att efter att hon hittat in i köket igen, försöker hon hitta modet att ta sig till gymmet igen, för att hon vet att hon mår ännu bättre om hon tränar. Jag hoppas att hon hittar modet och orken att ta sig dit.

Kanske är det fler där ute som jag inspirerar och lockar in till köket, jag vet MINST en bloggläsare till, som lämnade en sådan värmande kommentar för ett tag sedan; ”Att läsa din blogg varje dag peppar mig att leva för vad jag tror på.” Det efter att jag kommenterat hennes öppna och ärliga blogginlägg; http://lindajsson.wordpress.com/2014/08/18/tillbaka/

Jag själv har inte behövt stått så mycket i köket idag, eftersom jag tillredde gårdagens alla grönsaker från Bondens Marknad igår kväll

, och vi plockade ihop våra tallrikar för idag, då vi skulle äta middag igår.

Foto

Så det enda jag behövt göra idag är själva ”maten”;

Till lunch stod det långa på menyn;

Foto: Klockan visar snart lunchdags och här dukas det fram en varsin härlig tallrik med gårdagens skörd från Bondens. Till det blir det rimmad långa med rimmad lax på en svartkålsbädd. Serveras med en ärtpure smaksatt med senap. Vad äter ni idag?Nämligen rimmad långa med rimmad lax på en svartkålsbädd. Serverades med en ärtpure smaksatt med senap.

Och dagens middag står förberedd i kylen, bara att stoppa in i ugnen då Putte kommer hem från massagen

Han får älgfärsbiffar med timjan, persilja och lingon. Till det serveras whiskeymarinerade kantareller och äpplen, samt keso med lingon och rosmarin:

Jag hade tänkt göra bönbiffar, men det blev långa kvar från lunchen

Mixade den tillsammans med lite lax som blivit kvar från helgen, och gjorde fiskbiffar istället, som jag smaksatte med lite extra pepparrot och äpple. Serverar dem med ärtpurén som blev kvar från lunchen.

Så bönorna jag kokade och tänkte använda till biffarna hamnar i en vegetarisk gryta imorgon, då det är Köttfri Måndag

Foto: Visst kommer Ni ihåg att det är köttfri måndag imorgon. Det enklaste sättet att göra en Köttfri måltid är att göra en böngryta servera en liten salladstallrik till. Det har Katrine förberett inför morgondagens middag. Vitkål,  majs, svamp, tomat,  lök o morot hamnar i grytan tillsammans med vitlök, krossade tomater, chili, kanel och spiskummin. Och självklart bönor, imorgon blir det berlottibönor.

För Gryta är det enklaste man kan laga för att få en köttfri måltid.
Vitkål, majs, svamp, tomat, lök o morot hamnar i min gryta tillsammans med vitlök, krossade tomater, chili, kanel och spiskummin. Och självklart bönorna, imorgon blir det berlottibönor.
En liten salladstallrik passar bra att servera till en gryta.

Hade ju tänkt ätit en vegetarisk sallad av grönsakerna som jag plockade ihop en tallrik av igår men den spar jag tills på tisdag, jag toppade den med lax som blev kvar från i fredags och igår.


Tisdag=Fiskdag, och en laxsallad!

Så det känns riktigt skönt att gå in i ny vecka, med middagarna så gott som klara för två dagar. Precis så som fler svenskar skulle behöva lära sig att göra, ta reda på rester från helgen, planera och förbereda för veckans som kommer. Speciellt nu i dessa tider, då vardagen är tillbaka igen.

Kanske är Du inte är än, men vill dit, till att kunna planera och förbereda, kanske är det så att jag även kan inspirera och vägleda dig!

För att börja med att planera och förbereda dina måltider, gör skillnad för både plånbok och hälsa!
Och den skillnaden kan Vi skapa tillsammans!

 

Kommentarer till: "Jag vill göra skillnad" (1)

Kommentera

Etikettmoln

