Vikten av Hälsan

Jag har ju delat med mig av två avsnitt tidigare i denna serie ”Övervikten i USA”, igår var det, ännu ett avsnitt, och det värsta avsnittet av dem alla!

BARNEN! http://www.svtplay.se/video/2252070/avsnitt-3-barn-i-kris 

De kallar avsnittet ”Barn i Kris”, jag skulle vilja säga ”Barnmisshandel” för det är ju det, det är! Jag har ju skrivit det förr, och det tål att upprepas, BARNEN VÄLJER INTE DEN DÄR MATEN SJÄLV FRÅN BÖRJAN, så vem bär då ansvaret för deras hälsa? Jo föräldern/vårdnadshavaren, det är de som handlar med och ställer maten på bordet som sedan hamnar i barnens kroppar!

 

 

En läkare säger i början av programmet, ”Om ens barn riskerar att drabbas av cancer eller någon hjärnsjukdom reagerar man, man borde reagera lika om ens barn riskerar att drabbas av fetma, men det gör man INTE!

Jag tänker inte återberätta hela programmet, jag får se det i omgångar för det gör FÖR ont i mig att se, samtidigt som vissa föräldrar skänker mig hopp, är det helt annat med andra. En skolchef säger att han inte tänker satsa pengar på skolmaten för då måste han ta pengar från den utmärkta undervisningen! Vad spelar det för roll om undervisningen är utmärkt om ungarna ändå inte har energi till att orka hänga med på lektionerna. Det blir ju både synd om eleverna och lärarna som förmodligen står och pratar i någon form av hönshus med döva hönor som bara kacklar. Jag mådde så ILLA då jag såg delen om skolmaten. Pizza och pommes räknas som GRÖNSAK! Kakor och bullar är vardagsmat. Jag ville bara slå av och gråta!

 

De visar en tjej i tonåren som gått upp 12 KG på 1,5 år, och hennes förhöjda insulinnivåer har börjat visa sig på huden, inte bara på insidan. Där har föräldrarna reagerat och försökt agerat själv men insett att de inte kan och sökt sig vidare men det är så många som INTE gör så. Som väljer att blunda, och fortsätta mata sina barn med skräp, ja de matar nog sig själv med samma sak. Om föräldrarna INTE reagerar MÅSTE ju någon annan göra det och AGERA innan det är försent, 

Det skrämmer mig! Barnen lider över att de är större än andra barn och barn är elaka, mobbning är ett stort problem för barn som är av modell större, (Jag VET! Och sådana saker sätter sig i huvudet lång tid, kanske går såren aldrig bort, senast igår fick jag höra att jag var ful. Jag gick med huvudet böjt resten av vägen hem!)  men det är inte bara utsidan som räknas, det är de STORA hälsoriskerna med en osund livsstil som är det farliga och det sätter sig både fysiskt och psykiskt.

Jag kan inte agera själv i detta växande problem, för det är inte bara i USA som detta är ett stort problem, det är närmare än så. Jag vill agera inte bara reagera på den sanning som jag ser! I programmet visar de helt magiska center där barnen för träna fast det är som lek, och föräldrarna får lära sig om mat. Ungefär som Mitt hälsohem jag drömmer om att öppna.

Där skulle kanske detta kunna serveras som mellanmål;

Fröken Loo’s äppelgömma.

2 äpplen
2 ägg
2 dl havregryn
2 msk kesella
2 tsk kanel.
Skiva äpplena lägg dem i en form
(Katrine fördelade dem i två vikta folieark då de blir perfekta att ta med sig i en palstpåse om man är på språng).
Strö över hälften av kanelen på äpplena.
Blanda kesella, havregryn och resten av kanelen o en bunke.
Vispa äggen pösigt och vänd ner dem i kesellasmeten.
Fördela smeten över äpplena och ställ in dem i ugnen (200 grader) i ca 20-25 minuter.
Servera med keso eller kesella som du kanske smaksatt med vaniljpulver /kardemumma.

Ja, det är ju fredag och för många väntar en ledig helg, och det självklara fredagsmyset börjar sen följer det kanske ett besök av vänner. Då kan detta höstinspirerande mellanmål passa att bjuda på. Denna kan du ju till och med äta till frukost med gott samvete.

Om Du nu är en av mina läsare som äter frukost, många av Er går på PF (periodisk fasta),

Vilket både jag och Putte gör, något som jag upptäckt får mina skadade tarmar att må så mycket bättre, längre vila mellan måltiderna, mer tid att läka.

Så idag började vi dagen med att rädda de sista härliga resterna från tisdagens lunch;

Foto: Så börjar det bli lunchdags och här fortsätter vi med att ta vara på lite läckra grönsaker från tisdagens lunch. Till de gröna blir det halstrad torsk med curryfräst bläckfisk med äpple och purjolök. En utsökt kombination. Vad äter ni denna fredag?

Till de gröna blev det curryfräst torsk och bläckfisk med äpple o purjolök

Foto
En utsökt kombination.
Vad hade Ni på Er lunchtallrik?

Något liknande vårt eller något i stil med det som serverades i skolorna i USA?!

Får ju ofta höra ”Är det INTE TRÅKIGT att äta sådan där mat hela tiden?
Tycker de, att den är tråkig är det upp till dem,
Vi äter det vi vill och tycker är gott, varje dag!
Vi lider oss inte igenom våra måltider!Och NEJ jag tvingar inte Putte att ta av alla grönsaker, det är något han gör frivilligt, och saknas det något då jag plockar fram alla skålar säger han det som, ”Men oj, det saknas groddar idag” eller då vi går på Bondens och jag tror att jag plockat allt vi ska ha så dyker han upp bakom mig med något som han hittat, och vill prova.

Imorgon väntas ju ännu ett besök på Bondens, och det ska bli spännande att se vad vår grönsaksgubbe från http://www.bolegronsaker.se/ har att erbjuda då.

Tills ikväll har jag hackat och tillrett de grönsaker som var kvar från förra lördagen

Det blev lite smått och gott i skålarna
Foto: Så var förra veckans skörd från Bondens Marknad upphackad och tillredd för att avnjutas denna fredagskväll. Det tillsammans med en dill och senapsglazerad lax, där Karrine även låter lite finstrimlade rotfrukter en skvätt vin och svenskt äpple få åka med laxen i ugnen. Det blir en smakrik fredagmiddag. Vad har ni planerat för god middag då?
Som vanligt är det mesta bara hackat, lite fräst/blancherat, lätt smaksatt sen får det naturliga smaka själv
Serverar dessa grönsaker till en dill och senapsglazerad lax, där jag även låter lite finstrimlade rotfrukter en skvätt vin och svenskt äpple få åka med laxen i ugnen. Det blir en smakrik fredagmiddag det.

Vad har ni ätit/ska äta för god middag då?

Eller blev det ännu ett besök, på det lokala haket?

Ja, det är ju trots allt fredag, så jag tänker inte klandra någon, det gör jag aldrig!
Jag kan inte tvinga någon, att förändra sina vanor, det enda jag kan göra är att försöka inspirera, och sedan vägleda och hjälpa de som verkligen är villiga till en förändring!

Sen att jag tycker att det är skrämmande hur folk prioriterar bort sig själva och sin hälsa, det är jag öppen med!
Och något jag och min nya massör diskuterade under dagens behandling! Så jag är ju inte ensam som ser den skrämmande utvecklingen runt omkring oss! Han sa något klokt ”Människan ska vara det smartaste djuret men vi är nog det dummaste” Och jag kan inte annat än att hålla med, lika mycket som jag håller med i det han sa om att ”Det är träningshysteri, men vad är EN TIMMES träning, då folk bara äter skräp och sitter still resten?

Så frågan är, VEM är Den där NÅGON som MÅSTE både REAGERA och AGERA innan det är försent?!

Kommentera

Etikettmoln

