Vikten av Hälsan

kan betyda så mycket i slutänden.

Spelar nog inte vilken förändring Du väljer att göra som kan främja din hälsa så är det alltid bäst att börja smått, och varje liten förändring gör så mycket i slutet.

 

Cykla till affären istället för att ta bilen, om Du nu verkligen MÅSTE till affären eller är besöket där en ovana, för att handla mer ovanor? I så fall kan det vara helt bäst i att strunta i att besöka affären.

Yoghurt och keso blandat med bär istället för en risifrutti som frukost på väg, Att använda gymkortet istället för att bara köpa det. För att bara äga ett gymkort ger dig inte bättre kondition och piggare kropp.

Ja det finns MÅNGA små förändringar som kan vara början på ett hälsosammare liv.

Jag började smått, för nio år sedan, något som jag verkligen blev varse om idag på polisstationen då jag hämtade mitt nya pass

Men det har ju inte varit en dans på rosor, eller en spik rak väg. Men med den erfarenhet och kunskap jag skaffat mig på vägen vet jag att det går, och därför vill jag så gärna hjälpa andra att förstå vad det lilla gör i slutänden. Att den där glassen mitt i veckan, godispåsen i bilen, läsken framför datorn, att allt det lilla sätter sig negativt på och i kroppen. Både fysiskt och psykiskt. Och att promenaden på morgonen, broccolin på tallriken, frukten till kesellan, omeletten som mellanmål istället blir något positivt i slutänden men att det INTE finns någon mirakelkur.

Sen en förändring som de flesta svenskar skulle behöva göra är ju att dra ned på det där köttätandet!
Om Ni inte såg vetenskapens värld igår, se det på play;

http://www.svtplay.se/video/2246801/vetenskapens-varld/avsnitt-1-hur-halsosamt-ar-kot

5:2 snubben skulle prova att leva på en köttdiet med 140G kött/charkprodukter om dagen. Och som varningarna säger, är det ju inte alls bra för kroppen att äta så mycket kött, intaget ska ju inte ligga på mer än MAX 500G/vecka. Idag har Vi passerat årets gräns för en hållbar miljö och där är köttproduktionen/importen en stor del av boven.

Om Ni nu inte orkar se avsnittet, vilket jag tycker Ni verkligen ska göra, så blev resultatet av hans köttdiet att på en månad ökade han tre kilo i bukfett, det farliga kolesterolet LDL ökade, liksom hans blodtryck.

Nu säger jag INTE att ni ska SLUTA äta kött, men måste det verkligen ske varje dag?
Det finns massor av annat gott att äta där ute, ät fisk och kött varannan dag om ni nu inte vill ha helt vegetariska dagar. Fast helst skulle det vara MINST en sådan i veckan också.

Men bara att få in fisk och MER grönsaker i måltiderna gör mycket för miljö och hälsa.

Om Ni brukar steka kött, stek en fiskbit istället då. Gör Ni köttgrytor, gör en fiskgryta. En kycklingwook kan lätt bli en tofuwook, eller en laxwook. Gör en pastasås med rökt lax och räkor. En chili con carne ska egentligen inte innehålla köttfärs/högrev utan bara svarta, röda och vita bönor.

Äsch det är så tråkigt och enformigt med fisk. Och det är så SVÅRT!
Nej, enklare och snabbare mat finns det inte att laga!

Idag är det ju tisdag, för mig betyder det fiskdag, och idag har jag ju varit ledig och haft en vän på lunchbesök. Och något som jag verkligen älskar med hösten är att det börjar bli sopp/grytsäsong. Så idag bjöds det på
Fröken Loo´s fisksoppa


Vitt vin, krossade tomater, saffran, vitlök, sambal
Persiljerot, Palsternacka, Rotselleri, Vitkål, Bondbönor, Tomat och Schalottenlök
Lax, Vitling och Bläckfisk

Lök (schalottenlök och vitlök) och tomat, fräses med saffran


Vinet slås på, och får sedan koka i minst 30 minuter
10 minuter innan servering läggs resten av grönsakerna i

Och bara ett par minuter innan det är dags att äta läggs fisken i försiktigt, spisplattan stängs av och fisken får bli klar på eftervärme.

Många tycker att soppa är lite klent att äta som lunch, men att ha en rejäl salladstallrik till kan vara ett sätt att få det mer matigt och det lyckades ju vi plocka ihop av de gröna tillbehören som jag hade ordnat.

Det är ju också ett enkelt sätt att få till mer grönsaker i matlagningen och måltiderna, att ha några bra salladsbaser i kylen. Idag blev det ju en hel del kvar, och det kommer jag och Putte äta på torsdag då han kommer hem, dock är Putte en av dem som inte ser fisksoppa som riktig mat, så kommer ta basen från fisksoppan och använda som bas till en fiskgratäng till honom. Så att ta vara på resterna som blir över är ett hett tips, det går ju faktiskt riktigt bra att trolla lite med rester som blir över.

Några andra goda snabba fiskrätter att ta till är ju;

Fiskbiffar

Mixad vit fisk
Ägg
Smaksättning efter tycke
Stek i ugn eller i panna

Det ska jag äta ikväll,


Som serveras som burgare i salladsblad tillsammans med; avokado, tomat, purjolök, paprima och den mixade nektarin och ananas salsan.
Samt lite härliga grönsaker på sidan.

 

Eller min middag för imorgon, då jag har förberett riktig snabbmat

Laxomelett med rimmad lax och lite grönsaker
Kommer självklart plocka ihop lite annat grönt på tallriken med.

Så enformigt med fisk vet jag inte om jag tycker att det är, kan tänka mig att jag kommer äta fisk resten av veckan.

Så prova, för Din EGEN skull att äta mer fisk och grönsaker, Du har bara en kropp, som Du ska leva många år i. Se till att ge den de bästa förutsättningarna för att klara livets alla hinder. Du behöver inte kasta ut allt kött på en gång utan som jag skrev här ovan, ta det i små steg. Fasa ut köttet då och då, putta bort mer och mer ris/pasta/bröd från dina måltider

till förmån för smak, närings, färgrika grönsaker.

Lägg bubbelvatten i korgen istället för läsk, ta naturell yoghurt, svenska äpplen, kanel och solrosfrön till frukost istället för den söta yoghurten och flingorna. Och du kommer göra stora hälsovinster.till slut!

TRO MIG!
JAG VET!

 

Kommentera

Etikettmoln

