Vikten av Hälsan

Lyx?

En tanke slog mig då jag fick en kommentar från en vän om en bild jag delat på morgondagens lunch

Då det blir;
Fisksoppa (lax, vitling och bläckfisk) med vitt vin, tomat o saffran
Därtill lite gröna tillbehör;
Rödkålssallad
Kikärtor med majs
Marinerade och rostade palsternackor/gulbetor
Linser
Squash med vitlök
Gröna blad med vit gurka och vaxbönor
Paprikasallad med svamp och tomat
Frökens snabba vitlöks pickles (blomkål, rädisor och västeråsgurka)
Groddar

Hummus
Ärtpuré
Rostad squash och tomatröra
Keso

Ja, jag är hopplös då jag väl sätter fart i köket, det ser ut som om jag ska stor bjudning men det är bara en vän som kommer.

Så, det var en annan vän som skrev ”Vilken lyxlunch”, men för mig är det inget speciellt, utan något som kommer fram under tiden jag är i köket, och pysslar. Det är min avkoppling. För de som kommer kanske det ses som lyxigt men lyx har ju olika innebörd för ALLA!

 

 

När jag var liten kunde det vara riktigt lyxigt att få en liten läskflaska till maten, idag ser INGEN det som lyx, utan det är vardagsmat för alldeles för många, att dricka läsk till maten, hela tiden. Var det kalas kunde det bli godis en söndag, det kunde också kännas speciellt och lyxigt, idag är det godis i överflöd.

Många kanske vill ha oxfilé på sin tallrik, och ostron, champagne för att maten ska anses som lyxig, för andra kan en helt egen tallrik med ris vara en stor lyxmåltid. För mig är det mer situationen och sällskapet som skapar lyxen, att få äta med vänner och familj. Eller så kan en lyxlunch för mig kan vara på en klippa vid havet med nyrökt lax och Putte som sällskap, helt stressfritt.

Även den materiella-lyxen har stora skillnader mellan individer, vissa ser att ”bara” äga en bil är lyx och andra ser att äga en Lotus är lyx. Många drömmer om mycket pengar, och ser det som lyx men vad är det där med att leva i lyx egentligen?

Är det att ha allt i överflöd eller är det att ha tak över huvudet, le om morgonen och göra det man brinner för och ha de allra bästa människorna runt omkring sig.

Det skulle jag kunna se som lyxigt, att få vakna upp varje morgon, veta att man utför något för någon annan som får den personen att må bra, och som får min låga att brinna vidare.

Vad tycker Du är lyxigt? Kan Du sätta ord på det?

Jag kan se en lördagsmorgon i soffan med Putte

och kaffekoppen på bordet som riktigt lyxigt, en lugn start.

För att sedan kunna gå ned på stan, och besöka Bondens Marknad, handla nyskördade grönsaker som det sedan lagas mat av här hemma.

Precis så som vi gjorde i lördags
Och igår kunde jag ju laga något av dem, jag och Putte skrattade lite då jag plockade fram vår middag igår
För kanske är jag lite knäpp men med så mycket härliga grönsaker hemma tar det aldrig slut på idéer då jag är i köket.

Sen om Ni tycker det ser lyxigt ut, då får jag ta det som en komplimang. Jag älskar färger, och det ska se lockande ut, färg kanske ser lyxigt ut.

Att laga mycket mat, då jag ändå är på gång, gör mig ingenting, för det kan ju kännas riktigt lyxigt att veta att man har flera måltider klara i kylen då det är stressiga och gråa vardagar som kommer.

Och precis det kunde jag ju göra idag då det blev en;

Miljövänlig middag då jag räddar diverse grönsaksrester från helgen och serverar det med curryfräst tofu.

Foto: Miljövänlig middag får det bli även denna Köttfria Måndag. Diverse grönsaksrester från helgen som serveras med curryfräst tofu.
Färggrann, smak och doftrik Köttfri Måndag Middag!

Och appråpå Köttfri Måndag, tycker jag att Ni  kan slå ett öga på Vetenskapens värld idag;

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/maten-som-skyddar-dig-mot-kottets-farligheter

Men just nu ser jag fortsättningen på den skrämmande dokumentärserien ”Övervikten i USA” och i detta avsnitt handlar det om val, och den mat som dessa människor väljer, har inte mycket till färg, eller så är det så mycket färg att det ser skräckinjagande ut!

http://www.svtplay.se/video/2237846/overvikten-i-usa/avsnitt-2-val

Jag undrar vad dessa människor ser som lyxigt, Att de får ännu en dag, de lever och kan äta?
En av dem hade tillochmed tatuerat in en hamburgare på benet, för att han ÄLSKADE god mat! Och det var vad han ansåg som gott. Gott behöver inte alltid betyda bra.

och nyttigt behöver inte betyda TRÅKIGT!
Kanske är nyttig mat och en sund livsstil något som folk ser som lyxigt, och som de vill sträva efter att få!
(
För innerst inne vill ju inte dessa människor, i dokumentären eller här i landet, leva så, med värk och begynnande ALLVARLIGA sjukdomar)
Och är det så, då hjälper jag dem gärna på vägen till deras ”lyxiga” nya liv!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

