Vikten av Hälsan

Ja så var det en viss persons födelsedag som ska bli något han kan minnas.
Och visst ska det väl vara tårta

Fröken Loo´s variant tårta

Bakade botten igår kväll

Av;
1 ägg
140 G Nöt/bär mix, osötad/osaltad

Blötlägg nöt/bärmixen i minst 2 timmar
Häll av vattnet och mixa tillsammans med ägget

Bre ut smeten på ett bakplåtspapper, grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter på 200 grader.
Den ska fortfarande vara lite mjuk

Idag gjorde jag fyllningarna

Blandade 200 G kesella med 1 dl blåbärsprotein
Blandade 200 G kesella med pressad citron och citronsaft
Bredde dessa krämer ovanpå botten
Strödde sedan ut en passionsfrukt ovanpå

(Garnerar med skivad persika innan servering)
Svårare än så behöver man inte göra det för att få något läckert att servera om någon skulle råka komma på födelsedagsbesök, som dessutom ger något tillbaka till kroppen, förutom njutning.

Fast, enligt Expressen idag så är frukt rena sockerfällorna,
http://www.expressen.se/halsoliv/ar-din-frukt-rena-sockerbomben/


Visst innehåller frukt en hel del socker MEN att jämföra frukt och sockerbitar är inte riktigt vad en svenskt behöver läsa i dessa semestertider då glass och godis gärna trillar ned i magen.

Blir en större vinst för hälsan att välja fruktfatet framför godisskålen

Nej helt onödig jämförelse anser jag!

Min tårta får innehålla både osötade torkade bär/frukter för naturlig sötma och färska frukter för ännu mer vitaminer och fibrer.
Sådant innehåller INTE godis i varje fall!

Och ikväll kan vi i alla fall tända grillen, inget regn och ingen rök som drar in från skogsbranden
Så till födelsedagsmiddag blir det

Putte fick ju en fin bit entrecote i present av mig som läggs över glöden, jag väljer Lax med Tomat och kummintäcke. Till de serveras härliga primörer av varierande slagit o smak.

Det som sedan blir över av laxen (och lite av grönsakerna) läggs i morgondagens picknicklådor
För imorgon är det en ledig dag och visar sig sommaren från sin bästa sida, kan det nog bli en liten kort picknicktur, har förberett lite smått och gott för det i alla fall

Och blir det inte picknick-väder, då får det bli picknick vid köksbordet innan fredagsmys hos frissan och vidare ut och äta, för middag på http://grillkrogmeat.se/ var en av alla presenter Putte fick av mig idag
(Dessutom blev det ju 350 g Entrecote, en Bod-Pod mätning på söndag, nytt pass inför Jamaicaresan, ett PT-pass med Martin Lidberg samt en Arsenaltröja och detta lilla brev)

Så var det dags igen, den 7 augusti, en speciell dag.
Det är Din dag, dagen då du såg dagens ljus och självklart vill jag att den
ska bli speciell, att Du ska känna att det är Din dag.

Jag vill dela den med dig, så som jag vill dela alla andra dagar.
Men denna dag, vill jag fylla med minnen.
Att du varje år ska få nya minnen att plocka fram dagar då
du kanske behöver dem som mest.

År efter år har jag försökt komma på det unika och speciella
sådant som just sätter sig i hjärtat på dig.
Jag vill försöka visa Dig, hur mycket Du betyder för mig.
Hur glad jag är, för att det är just jag som får dela,
din födelsedag, och alla andra dagar, med dig.

Skulle jag kunna ge dig universum skulle du få det
Men det kan jag inte.
Du har fått mitt hjärta, du är mitt liv, du är mitt allt.
Och jag vill att just Du ska känna dig speciell, idag, och alla andra dagar.

Det är den fjortonde födelsedagen som Jag får fira med dig
Det är halva mitt liv.

Men för varje år som går, slår jag mer och mer knut på mig själv.
Kärleken till dig växer sig bara starkare och jag saknar ord
för att beskriva de känslor jag har för dig.
Och hur ska jag lyckas, ge dig något, som bevisar den
enorma lycka jag känner, att det är Du, som står vid min sida.

Du är speciell och unik.
Och det är just Det, jag Älskar hos dig.
Du är Du, Putte, och ingen annan.

Så jag hoppas att jag lyckas göra även denna födelsedag minnesvärd.

Ett stort Grattis på Din trettiosjätte födelsedag!

 

 Ja, jag har alltid så svårt att komma på bra presenter, men jag tror att detta blev lyckat i alla fall.
Att det blir något han kan plocka fram och minnas med glädje,

Kommentera

Etikettmoln

