Vikten av Hälsan

”Livet är inte

dagarna som passerat, det är dagarna man minns”

Precis som Mads Mikkelsen säger i reklamen för Fritidsresor.

Vad fyller Du dina dagar med, som blir till ditt liv?

De flesta av oss har MÄNGDER av dagar som är gråa kanske rent av svarta, sådana som man helst vill glömma. Och det är då de dagarna kommer som man behöver dagar man minns, att plocka fram glada härliga minnen ifrån.

Och en sådan dag hade jag igår, en sådan där dag man bara vill stoppa närmast hjärtat och bevara för alltid.
Som jag skrev i söndags, så var jag ledig och Putte stannade hemma en extra dag så vi fick en ledig dag tillsammans, och det börjar ju bli en härlig vana att jag fixar picknick och Putte ”rövar” bort mig till en härlig lunchplats.

För visst smakar väl allt så mycket bättre ute i vår vackra natur?

Så igår var inget undantag

Foto: Såhär kan det se ut då det väntas en picknick till lunch. Hur brukar era picknick lådor se ut och innehålla? Här blir det läckra grönsaker och diverse frukter i olika blandningar. Tofu o kyckling toppas de med idag och diverse röror följer med.

Hade förberett på söndagen

Så det var bara att fylla lådorna med de läckra grönsakerna, och i min låda blev det tofu Putte fick kycklingbiffar som var kvar sedan helgen. Något som alltid följer med på våra picknickar är salta pumpafrön
Foto: Det är hett ute och att dricka vatten är a och o för att klara värmen. Och för att dricka extra kan det vara ett litet tips att äta något salt. Vi har alltid med oss salta pumpafrön på våra utflykter
Eftersom jag är så dålig på att dricka vatten, spontant, så behöver jag något extra salt för att få i mig vätska.

Så gårdagens lunchutsikt kan man inte klaga på heller

Han hittar alltid små pärlor i vår närhet

Denna gång blev det Långsand (mellan Skutskär och Älvkarleby, rätt ut vid havet)

En av årets varmaste dagar spenderade vi så gott som ute hela dagen, förutom på morgonen då vi var på gymmet.

Hettan inne i stan var olidlig så även kvällen spenderades vid havet, dock på en annan plats


Där det blev brygghäng i kvällssolen

Kanske blev en lite sen middag, men vår hunger infann sig inte riktigt i hettan men när vi väl

hade blivit svala så tändes grillen och middagen tillagades över glöden

Foto: Det gäller att ta till vara på de härliga kvällarna. Även om inte kanske matlusten finns då det är som varmast behöver vi ju ändå äta. Se till att ha något förberett som får snabbt att tillaga då värmen avtagit. I kväll blir det grillning för oss. Så marinerade grönsaker diverse röror syrliga primörer står i kylen och på glöden hamnar förutom grönsaksspetten nötkött från Delsbo och sojafiler. Bara att fixa grillen med andra ord.

 Hade ju förberett så det gick ju snabbt att tillaga då värmen avtagit.
Det blev  marinerade grönsaker diverse röror (Guacamole, Hummus, mixad mango och tomatsalsa) syrliga primörer, och på glöden hamnade förutom grönsaksspetten nötkött från Delsbo och sojafiler.

Det gäller ju att ta till vara på de härliga kvällarna, så att det blir dagar man minns!

Gårdagen är en dag, jag inte vill glömma, den ligger tätt intill mitt hjärta

Nu är det vardag igen, och efter dagens arbetsdag är jag glad att jag hade gårdagen i väldigt färskt minne.
Och väldigt glad är jag att jag samtidigt som jag gjorde gårdagens picknicklådor plockade ihop dagens middagstallrik

Foto: Av någon anledning så fick det bli vegetariskt även idag även om det egentligen är fisk - tisdag. Av gårdagens picknick - skålar blev det även en salladstallrik till Katrine och i kylen fanns kokta kikärtor som blev till biffar. Snabbmat ala Fröken Loo

Och att det fanns kokta kikärtor i kylen som blev till biffar
Ja, det är tisdag, och det borde ha varit fisk men hade glömt tagit fram någon fisk ur frysen igår så det fick bli snabbmat ala Fröken Loo, vilket kan behövas vissa dagar då både kropp och knopp är utmattad!

Men imorgon, kommer Putte hem igen, och då blir det fisk,

Foto

Havskatt som kommer gratineras med den  mixade mango och tomatsalsan, till det blir det chili och ingefärsrostade morötter och blomkål, samt en fruktig sallad.

Vad har Du för dagar Du minns, som är delar av Ditt liv?
Dagar du plockar fram de gråaste och svartaste stunderna

De flesta av mina minnen innefattar dagar med Putte, Vi har spenderat HALVA mitt liv tillsammans. Vi är inne på vårt fjortonde år, och på torsdag fyller han 36 år.

Kommentera

Etikettmoln

