Vikten av Hälsan

Hettan är tillbaka igen sägs det, de senaste veckorna har verkligen bjudit på helt fantastiskt sommarväder.

Svalkande bad, sena kvällar, torra strupar, svettiga barn.

Då är det lätt hänt att det blir LITE för MYCKET av det ”goda” för både stora och små.

Visst blir det lättare att förstå innebörden av något om man får något relevant att jämföra med.

Som detta jag såg idag;

”Ett glas saft om dagen för barn, ungefär 25 G tillsatt socker (tre sockerbitar) är MAX vad ett barn har plats för”

Och en vuxen har plats, för 50 G, tillsatt socker, alltså två glas saft eller sex sockerbitar!

Men nu tror ju inte jag att det stoppas där under sommaren (kanske inte även under en vardag). För med saften, läsken, följer det lite annat också.

Vad många kanske inte vet, är att socker ”döljs” under andra benämningar på förpackningarna, så vips har de där tre sockerbitarna, blivit åtta för barnen, och du kanske är uppe i 16-17 stycken, helt utan att du ”vet” om det.
Men är de så dolda egentligen dessa ”sockerfällor”?

 

I denna länk kan Ni finna några ”dolda” fällor och olika namn för socker.

http://www.expressen.se/halsoliv/sa-upptacker-du-14-dolda-sockerfallor/

Som Ni ser i länken svartmålas just tillsatt Fruktos, vilket jag helt och hållet håller med om. Och det är ju ett sötningsmedel som de gärna stoppar i de produkter som ska hjälpa folk att gå ned i vikt!

Nu när värmen kommer IGEN, var smart i dina val, både till dig själv och de små.

Det kommer snart en vardag. Hur ska Ni tackla den då, om Ni fortsätter att ”unna” Er det lilla extra titt som tätt om dagarna. Både det sockersöta och alkoholhaltiga, ger stimulans till beroendecentret i hjärnan och får de inte sin dos sen, hur påverkar det vardagslivet då?

 

Omvägar från jobbet för att köpa snask, griniga barn som INTE får sin dos av socker. Kliande i fingrarna då Du ser den där ”Bag-In boxen” som står och lockar i kylen.

Det krävs egentligen så LITE för att ställa till med jobbiga känslor då semester och lov är slut.

 

Planera inför vardagen i tid och hur Ni ska tackla den då den väl är här. Kanske låter tråkigt då det fortfarande är semester men börja redan nu att leva ”som vanligt”.

Som jag skrev igår, Planera och förbereda, är A och O för att kunna tillrätta hålla goda och sunda matvanor!

Jag ångrar ALDRIG att jag ligger steget före, speciellt inte dagar då man kommer hem senare än tänkt, som vi gjorde idag. Vi skulle ha handlat idag med, men det får vi ta imorgon.

Så när vi väl kom hem från gymmet så plockade vi åter ihop en varsin härlig tallrik, från kylens skålar.

Putte gjorde det lätt för sig idag igen och tog den läckra blandsalladen men även keso, hummus, linsröra, men jag tog spenat och en läcker bönsallad, lite kokt blomkål och vaxbönor, avokado. Den läckra linsröran, lite hummus, groddar och oliver. Detta serveras med lite ugnsrostade ”Medelhavsgrönsaker”, älgkorv till Putte, och stekta sojafiléer till mig.

Snabb och läcker fredagsmat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: