Vikten av Hälsan

En röst i etern

Har ju varit ledig idag och letade mig in på gymmet på förmiddagen för att kunna ha resten av dagen till lite annat, och innan när jag sitter där på cykeln och trycker ur varje svettdroppe så ringer telefonen. Svarade, som tur var.

Det var Sveriges Radio Gävleborg, som ville prata om alkoholvanor i sommarvärmen. Självklart ställde jag upp, trots hög puls och andåddhet.

Ni kan lyssna på klippet här
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/402020?programid=282
1tim o 14 minuter in i programmet dyker jag upp.

Vad har Ni för åsikt i frågan som de diskuterade under hela programmet,
Alkohol i sommartid; dricks det mer på sommaren än på andra tider på året? Är det mer accepterat på sommaren att ta ett glas eller två (kanske tre) mitt i veckan än vad det är på vintern. Och varför i så fall?!

Vi har som ni hörde och kanske läst, alkoholförbud denna sommar, Putte ville ta träningen till en ny nivå och även om vi inte är några stor konsumenter av alkohol kan ett/två glas/öl då och då ge negativa effekter på kroppen. Han märkte direkt på återhämtningen, att det tog längre tid, att komma tillbaka, även om det bara var en/två öl som druckits. Och under sommaren har rosévinet varit något vi gärna druckit i solen på altanen, vi trodde vi skulle sakna det men faktiskt har det gått över förväntan. Som allt annat, finns det INTE hemma äter/dricker man det inte heller.

Vi ska försöka hålla det året ut men håller det fram till sista augusti är vi nöjda.

Skulle Ni klara av ett alkoholförbud?

Ja, alltid trevligt att få vara med i radion, (undra när tv ringer och vill ha med Fröken Loo för lite grön matinspiration då?! )

Kanske skulle jag bjuda på detta som jag åt till lunch idag;

Kikärstfylld paprika med sojarostat grönt samt lite syrlig vitkål och härlig lins/avokadosallad

Det blev en läcker vegetarisk lunch.

Dessutom ute på altanen samtidigt som alla väder visar sig samtidigt. Sol, åska och regn!

Som jag skrev igår skulle ju lite tid avsättas i köket idag för att förbereda helgens gröna buffé, och eftersom vädret varit lite busigt så fick jag till en del läckerheter


Linssallad
Bönsallad
Ananas och tomatsalsa
Vitkålssallad med äpple, ingefära och gräslök
Lättkokt blomkål och blandade vaxbönor
Picklad västeråsgurka och morot
Hummus
Mixade linser med mango, tomat och chili (blev riktigt god! Passar perfekt till grillningen)
En stor skål härlig blandsallad

Samt
Groddar
Oliver
Kokta ägg
Avokado
Fetaost
Keso

Det spelar ingen roll om man kommer hem från jobbet eller en dag på stranden så känns det tryggt att veta att det finns härliga skålar i kylen så en läcker salladstallrik snabbt kan plockas ihop samtidigt som grillglöden blir perfekt.

Tror ju inte att jag och Putte har så svårt att komma upp i de fem portioner frukt/grönt man SKA äta om dagen precis.

Gör Ni det?

http://mobil.unt.se/nyheter/frukt_och_gront_forlanger_livet/3278182

Satt just och gick igenom veckans reklam, egentligen ska vi handla på fredag då jag kommer hem från jobbet men det var bara en stor besvikelse bland erbjudandena från våra ICA-handlare

Det såg mest ut såhär;

Med tanke på mitt inlägg från igår, så är det inte så konstigt att det är en sådan oroande ohälsa bland många där ute, då reklamen ser ut såhär!

För mig blev det en tam handlingslista,

 

Frågan är om man ska vänta tills på måndag och se om kommande vecka kan locka med bättre varor.

Har ju förberett hela helgens mat så kanske inte behöver handla något mer denna vecka. , och jag laddade upp med lite extra vegetariska alternativ idag,

och kokade extra bönor, samt att jag har naturell tofu i kylen och sojafiléer i skafferiet, tänkte försöka äta vegetariskt fram till tisdag nästa vecka nu.

Började ju med de fyllda paprikorna till lunch och till middag blir det

Spenatsallad med citronmarinerade vaxbönor och jordgubbar. Vitlöks o basilika marinerad portobello, paprika och squash. Till det serveras fylld eko – schnitzel (Putte kommer hem ikväll) samt tomat tofu. En läcker linsröra toppat med fräscha groddar.

 

Känns ju så lyxigt att gå ut till mitt växthus och plocka basilikan direkt,

Längtar tills mina tomater är mogna

 

Kommentera

Etikettmoln

