Vikten av Hälsan

Tänkte först låta denna krönika bara bli delad på Facebook då jag tagit upp ämnet gång på gång här i bloggen, och det finns ju risk att bli tjatig.

Men det är verkligen ett ämne som berör mig, och många andra där ute. Problemet blir inte mindre, det går inte att stoppa huvudet i sanden, även om jag i detta fall önskar att jag bara kunde sluta bry mig men det går INTE!
Det gör ju för ont att se, denna misshandel, för det är ju det, det är. 
Jag håller helt och hållet med Johanna i denna krönika

http://www.expressen.se/gt/kronikorer/johanna-toftby/toftby-misshandel-att-lata-barn-ata-skrapmat/

 

Läste denna i torsdags, och sedan har den legat där i bakhuvudet, och idag kom den verkligen upp till ytan då jag var på väg till affären efter en väldigt svettig löprunda.
Willys som jag handlar på ligger mellan McDonalds och MAX, och visst är det väl sommar, semester och lov men det måste finnas en gräns för VAD man äter och dricker även då.

Eller har jag fel?

På båda uteserveringarna sitter det barnfamiljer och jag ljuger inte men de flesta ungarna borde inte ha ätit sådan typ av mat en tisdag. Kanske en hemgjord grillade burgare med rostad färskpotatis, fräscha yoghurtdressingar, någon god sallad, en grillad majskolv, en ananassalsa.

Vad som helst, men inte det där!

Ja, det är ju inte bättre inne i matbutikerna heller egentligen, jag vet, jag borde blunda men det gör ont. Föräldrarna borde veta, men orkar dom inte?

Hur man nu INTE ORKAR bry sig om SITT eget BARN´S hälsa?!
Vill man inte sitt barn det allra bästa?

Ja, jag har ju inga barn, kanske ska jag vara tyst men det kan jag inte. Jag VET hur JÄVLA ont det kan göra att vara överviktig som barn, hur JÄVLA elaka andra barn (och vuxna) kan vara för att man inte passar in i ”normen”. Ja, nu är det väl inte utseendet som är det väsentliga utan hälsan, både den fysiska och psykiska, och just den psykiska där kommer utfrysningen och mobbningen in! Sådan sätter spår långt in i livet! 

Den fysiska, att inte orka på idrottslektionerna, att inte orka leka som andra (ja idag leker ju barnen allt mindre vilket också bidrar till en sämre hälsa).

fatkid

Tillslut har man dragit sig undan ALLT och ALLA, och gått in i sin lilla bubbla! Min bubbla var byggd av socker, helst i kombination med fett, och gärna hembakat, sedan blev det även godis i massor. Men jag tog mig ur den där bubblan, till slut, efter många år och mycket slit.

DSC03020

Och det är ingen bubbla jag tänker stänga in mig i igen!

 

Att INTE orka bry sig om sina barns hälsa kostar kanske mer än vad man kanske kan tro!
Kanske är det så att det är HELA familjens livsstil som ska ses över!
För det är ju faktiskt föräldrarna/vårdnadshavaren som lägger grunden för barnen, och har de en osund livsstil, ja då kommer inte barnen få något annat heller!

Och SLUTA säg;

”Inte tid” ”Inte råd” ”Orkar inte”

stressadmamma
Bullshit! Om du har råd att köpa en massa skräpmat, kan du prioritera om i ditt matkonto och börja laga egen mat så kommer du tillslut få mer pengar i plånboken!

matobarn

ALLT handlar om att prioritera HÄLSAN framför ALLT annat!

Det kanske inte finns något SENARE
”Jag gör det sen”
Då kanske det har gått för LÅNGT!

Ja, folk brukar ju ha en tendens till att kommentera mina handlingar, de varor som läggs upp på bandet men jag går inte fram till dessa människor, även jag kanske skulle vilja sticka åt dem ett visitkort men det är så känsligt, det är ett känsligt område men dessa skulle verkligen behöva få hjälp, och börja om från början.

Men idag lyckades jag i alla fall komma ut från affären UTAN att någon kommenterade min handling, även om jag var rätt ensam som handlade sådana här varor

Älskade svenska primörer.
Gör som jag njut av dem nu säsongen är kort

Något som däremot en del plockade på sig där i grönsaksdisken var de där förrädiska Paprikamixen

Ser Ni kilopriset?
32.25:-/KG
Kolla kilopriset på dessa
Grön

Gul (den röda kostade lika mycket, och den orange kostade 28:-/kg)

Även om jag inte riktigt tycker om de förhållanden som paprikorna drivs upp i, så tog jag två gröna, de är så goda att rosta i ugnen eller grilla.

Är ledig imorgon, eftersom jag ska jobba helgen, så ska göra i ordning helgens grönsaksbuffé då. Lite linssallad, koka bönor, göra en vitkålssallad, en härlig sallad med gröna blad, lite marinerade grönsaker, lite picklade, ja precis så där som Fröken Loo brukar göra.


(Denna bild är från förra helgen jag jobbade)

Gjorde lite läckerheter redan ikväll till min middag, hittade en bit grillad lax i frysen, från helgens picknick. Så tog fram den och sedan fixade jag lite gröna tillbehör då.


Morot och palsternackspasta i vitlöksvinegrette med sockerärtor
Ingefärsfräst vitkål
Kikärtor med tre sorters paprika, fänkål och lök.
Majs och tomatsalsa
Samt den grillade soja och chutneyglaserade laxen
Detta förvandlades till en härlig tallrik

Med färg, doft, smak och dessutom olika konsistenser
En upplevelse för varje sinne helt enkelt!

Gör man varje måltid lockande, redan från planering och handling
Blir tillagningen så mycket mer inspirerande
Och måltiden fyller sina funktioner!

Under tiden jag stod där i köket och pysslade hade jag lite Play-Tv på i bakgrunden, med min favorit Paul Svensson
Och
”En dag vill (SKA?!) Jag också laga härligt lockande sallader och gröna rätter i TV”
Som kanske kan inspirera och vägleda människor till en bättre hälsa!

 

Kommentera

Etikettmoln

