Vikten av Hälsan

Ta det kallt!

Pratade med min mamma idag, råkade ringa då de satt och åt ”Usch det smakar ingenting att äta i värmen”

 

 

Hon är inte ensam om att känna så, men i denna värme är det viktigt att vi får i oss mat, men något som man kan ta till är att dricka sina måltider, göra matiga smoothisar med säsongens frukter och bär, tillsammans med sval yoghurt.

Soppor kan också göras kalla, Gazpazcho, citron och avokadosoppa, grönärtsoppa, melon och gurka soppa.

Egentligen så är det ju bara fantasin som sätter gränser kring din sommarmatlagning (gäller väl all matlagning)

Eller så gör du som jag, då solen steker och Du varit ute LITE för länge, kan Du gå in och ställa dig i köket, som en liten siesta, och förbereda lite olika sallader så är det ju bara att plocka ihop någon läcker tallrik då det är dags att äta. Och känns det bättre att äta då solen börjar dala, och temperaturen sjunker, gör som i Medelhavsländerna, ät senare.

VA?! Tänker Du nu, äta senare, ja, Du dör inte av det, det är ditt TOTALA energiintag på hela dagen som är det som spelar in i din ”viktresa”. Nu säger jag inte att du ska trycka mackor, pasta eller måltider med massor av rena kolhydrater

Fräscha sallader med mycket grönt, protein och bra fetter, är ingen fara. Precis så som en person som lever vid medelhavet.

Siesta då solen står som högst, och en senare middag.

Och som jag skrev i måndags, trilskas barnen med att dricka, gör som grekerna ge dem vattenmelon. Du kan ju frysa in bitar, och göra små ”glassar” av dem så lockar det kanske ännu mer.

SMHI har inte gått ut och varnat för denna hetta bara för att, de har en mening med den och jag tycker vi alla ska vara extra uppmärksamma på oss själva och de vi har runt omkring oss.  Börjar någon yra, gå ostadigt, helt plötsligt få frossa, huvudvärk, kanske utslag ge dem något att dricka men se upp, de får inte hälla i sig, risken är då stor att de spyr upp vätskan och på så sätt förlorar ÄNNU mer.

Kanske är jag lite tjatig, men desto färggladare tallrik du har framför dig, ju bättre är det i sommarvärmen, då grönsaker och frukter ger viss vätska. Se även till att få i dig lite salter, oliver, salta frön och nötter (så länge de inte är friterade).

Min tallrik för kvällen tror jag uppfyller kravet på färgglad;

En färgsprakande sallad med en fruktig men het bön och avokadosalsa, samt den fiskfärsfyllda paprikan jag gjorde igår, toppade med lite läcker ärtpuré som blev kvar från gårdagen

 

Och eftersom jag gjorde min middag igår, så kunde jag fokusera på att förbereda inför fredagens lunchbjudning och, jag antar att det blir en del över från detta så det blir lite att fylla picknick lådorna med.

Säsongens grönsaker har blandats med säsongens frukter och bär
Linser och bönor har kokats
Grönsaker har rostats till smakrika röror, en morotstzatziki står och drar, liksom en ärtpuré med dijonsenap.
Det som saknas är bara groddar, en avokadosallad samt lite knippmorötter som ska grillas med havskatten på fredag.

Om jag nu inte hittar på något mer.

 

 

 

 

Men se upp nu när det är så här varmt, bryt aldrig kylkedjan, ta endast fram det som går åt, och plocka undan så fort Ni ätit klart. Risken för magsjuka är stor, och varor som kött/fisk/fågel är extra känsliga. Har det varit picknick och det är rester med hem, SLÄNG, där är risken stor att kylan inte varit optimal hela dagen!

 

 

Kommentera

Etikettmoln

