Vikten av Hälsan

Det är värmerekord i landet, tidningarna går ut och uppmanar äldre och sjuka att stanna inne och dricka vatten. Men det där med att dricka vatten gäller oss ALLA, ung som gammal, frisk som sjuk!

Jag vet mycket väl hur en kropp med vätskebrist kan kännas, både med en mage i uppror, huvudvärk som leder till yrsel och svimningar och ja, jag har till och med fått åkt ambulans då värmen slagit ut mig och jag INTE druckit vatten för att släcka törsten.

Ändå har jag så vansinnigt svårt att ta mig i kragen och dricka, innan det är försent. Då vi är utomlands är det Putte som får ha koll på mig, ser till att vattenglaset fylls på och är uppmärksam på de signaler en törstig kropp ger ut. I dag låter jag det inte gå så långt som det har blivit några gånger men nog kan min kropp åka på vätskebrist nu med, fast nu märks det oftast genom muskelkramper, speciellt då det varit mycket konditionsträning i värme.

Då är det tur, att detta finns

 

 

Resorb, räddare vid alla sorters vätskeförluster. Aldrig en utlandsresa utan några rör i väskan, magsjukor eller extrem värme kräver salter och vätska.

Något jag ofta fasas över är alla barn i barnvagn med festisförpackningar, och idag såg jag en tjej som gav sitt barn cola för att hon var törstig, varken barn eller vuxna ska släcka törsten med sockerrika/alkoholhaltiga drycker. För varje glas med socker/alkohol/koffeinrik du dricker, desto mer vatten MÅSTE du ha i dig! Annars blir vätskebristen ett faktum.

¨

Och har barnen svårt att få i sig vatten, eller du själv, kan man göra som grekerna, ta till melon och gurka som innehåller stora mängder vatten, bäst är ju såklart vattenmelon, här har jag Cantaloupe.

Hur släcker Du törsten?

Imorgon väntas det ju picknick och båtutflykt för mig och systers ena son, så fixade ordning lite smått och gott ikväll som vi ska mumsa på imorgon

 

 

Får se vad han säger om sina alla lådor;
De sedvanliga tortillasnittarna han ska ha med salami ost och tomatpuré är självklart med, sedan får han fruktsallad i melonskål, stekt kyckling, gurka, tomater i varierande färger, morots”pasta” med ost, en påse nötter.

Min låda rymmer
en härlig laxsallad med gårdagens grillade lax, lite av gårdagens gröna läckerheter, samt morotspasta med lila sockerärtor. En avokado får följa med, lite majskolvar, ett extra kokt ägg samt salta pumpa frön.

Och nej, ingen läsk eller festis hamnar i vår picknickväska, det blir smaksatt Ramlösa.

Inte ens den ”nyttiga” läsken Loka Crusch tänker jag köpa. Kommer Ni ihåg att jag bloggade om den i våras, då vi sett den i butiken; https://halsoatiin.wordpress.com/2014/04/06/nyttig-lask/

 

Fick reda på lite mer fakta om den hemska drycken i veckan, något som inte gjorde mig mer positiv till den.

Detta kom i en kommentar från en läsare vid namn Håkan;

” Jag har kollat med Spendrups om vad de menar med ”naturlig sötning från frukt”. Det är inget annat än vanligt socker och fruktsocker fast i oraffinerad form. Typ fruktossirap!

Nice try av Spendrups att försöka få oss att tro att deras nya ”nyttiga” läsk inte innehåller tillsatt socker!

Med tanke på att hallonvarianten inte ens innehåller ett kryddmått hallon per flaska, så kan man börja fundera på vad det är som smakar hallon…

Och vad gör tillsatt fruktos i kroppen? Kommer ni ihåg, uttrycket fettlever?

Ja, tillsatt fruktos belastar levern något enormt och förfettar den likt på en alkoholist. Naturligt från frukt, är helt okej men så fort den hamnar i industrins händer förstör de den!

Så, den där ”nyttiga” läsken som var och varannan dricker istället för den ”vanliga” hallonsodan är inte ett dugg bättre!

Nej, vatten, vatten, bara vanligt vatten är det bästa under denna årstid! Och som sagt, smaksätt det själv, i helgen har vårt vatten varit smaksatt med ingefära och ekologisk citron.

Och ska ni ut på picknick, varför inte mixa melon och jordgubbar, och blanda med citronvatten eller smaksatt bubbelvatten och lägga i frysen.

Fungerar ju utmärkt som hjälp att hålla kylan till maten och för att sedan hälla upp och släcka törsten med, och kanske stillar det glassuget med.

 

Ja, det väntas ju som sagt picknick imorgon, och det verkar bli picknickväder kommande helg också, passar bra då jag är ledig. Fredag blir det dock lunchbjudning igen, då en barndomsvän kommer förbi men sen, är risken stor att det bär av på picknickluncher. Vilket betyder kvalitétstid utan måsten, med bara mys!

 ¨

Om Ni ska på picknick vad brukar Ni ha i väskan då?

 

Fast innan de picknick-dagarna kommer ska kvällens Köttfria middag ätas (och fler dagar gå förbi), som består av;

 Foto: Köttfri Måndag, och ikväll blir det en somrig köttfri middag hos Katrine; Squashrösti med heta bönbullar, svalkande avokadosallad med melon och gurka, samt lite härliga sallader från gårdagen. Vad äter Ni för köttfritt idag då?

 Squashrösti med heta bönbullar, svalkande avokadosallad med melon och gurka, samt lite härliga sallader från gårdagen

 Foto: Nå hur såg er köttfria middag ut? Imorgon har ni väl planerat fisk tisdag som det är.

 

Och till sist; GLÖM INTE VATTNET!

Vätskebrist är INTE att leka med!

Kommentera

Etikettmoln

