Vikten av Hälsan

Succébuffé

Foto: Eftersom Katrine har ledig dag så väntas det lunchbjudning. Kanske kan lunchbesöket hitta någon ny favorit bland alla skålar.
Ja, sådär såg det ut då dagens lunchbjudning skulle avnjutas, och då hade jag ändå glömt en skål i kylen.
Squash och palsternacksnudlar med chili och mango chutney
Kikärtor med lite Brasiliansk krydda
Kokta majskolvar
Citrongräs picklad blomkål och västeråsgurka
Syrlig vitkålssallad smaksatt med ingefära och vitlök
Färgglad spenat och ruccolasallad (med lila sockerärtor, melon, jordgubbar och rädisor)
Apelsin och ingefärsmarinerade knippmorötter
Chimichurri kryddad linssallad
Tomat och svampsallad i vitlöksvinäger
Hummus
Sojarostade broccoli

Ingefärsinkokt lax
Black eyed bön-sallad med sambal
AlfaAlfagroddar
Vitlingen och bläckfisken marinerades med citron, sambal och soja och fick sedan åka in i ugnen
Wookade böngroddar, grön blomkål
, rödlök samt paprikan med lite vinäger och den underbara kryddan chimmichurri
Avokadosalsan fick sällskap av citron och tomat

Men jag tror det räckte, för som jag hade räknat ut, blev det en hel del rester

Som räckte till en varsin salladstallrik, för ikväll, imorgon och på lördag.

Så perfekt med tanke på att jag jobbar helgen, så känns det bra att veta att det maten nästan är klar då man kommer hem.
För slänga rester det gör jag då INTE!

Foto

Så till kvällens tallrikar blir det grillat;kyckling till Putte och kikärtsbiffar (som jag gör på resterna av kikärtssalladen) till mig.

Imorgon väntas det helt färdiga tallrikar med den inkokta laxen samt bläckfisk som blev kvar.
Foto

Min tallrik på lördag kommer få sällskap av tofu och Putte skulle visst åka förbi saluhallen och köpa sig en fin köttbit att grilla.

Sallad, perfekt mat, då solen står högt och man vill vara ute så mycket som möjligt.
Gör man rejäla laddningar så är det ju bara att lägga upp på tallrikar då man ska äta.
Bryter man inte kylkedjan allt för länge är det inga problem att ta till vara på rester.

Söndag, ja då får jag laga mat efter jobb och gym så då får det bli snabbmat, och kan nog bli wook av något slag då.

 

Kommentera

Etikettmoln

