Vikten av Hälsan

Din Matkultur

Bläddrade lite i Aftonbladet i dag och fastnade för Kultursidorna, var väl rubriken och bilderna som drog mitt intresse

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article19204430.ab

Och det var verkligen en skrattretande text, med ironi men med sanning. Den svenska matkulturen är inte så som vår Lantbruksmaskiner Eskil Erlandsson vill ha det.

Pitepalt, surströmming, kroppkakor, äggakaka, rökt röding, sotare, kaffeost, suovas, små gårdsbutiker, vinodlingar, ekologiska jordgubbsodlingar, öppna bondgårdar.

Sanningen är en annan; Kebabpizza med extra allt + bea.sås, findus fiskgratäng, taco, mamma scans köttbullar.

Skrämmande och tråkigt. Vi har så fina råvaror här i landet, man behöver inte använda dom som de gjorde från början men att låta industrin ”förädla” eller snarare förstöra dem är så fel. Så mycket svenskarna går miste om, bara för att allt ska gå snabbt och rädslan för att beträda köket. Sen är det ju de stora drakarna, inom livsmedelsindustrin, som gör att de små producenterna till kommer ut på marknaden som de behöver för att alla ska hitta dem och deras unika produkter.

Jag själv är ju inte så ”traditionell” av mig då jag lagar mat men jag försöker åtminstone hantera råvarorna med respekt, vilket sällan industrierna gör.

Som allt ”skit” de petar i för att slippa använda de tänkta råvarorna, och allt för ofta är det ju socker, och andra smakförhöjare som hamnar där i. Maten har sådan stor betydelse för vår överlevnad, för att hålla oss friska och kunna prestera i dagens stressade samhälle. För vissa kanske måltiden är det enda som kan ljusa upp en grå vardag, så varför låta något hårt processat gå ut i kroppen, som kanske inte gör den nytta som Du tror att den gör.

 

Och många av de stora drakarna inom livsmedelsindustrin och handeln tappar något på vägen, den där närheten med, producent/odlare, handlare och kund. Då kan det ske stora missar på vägen, som kan stå samhället dyrt. För det är så pinsamt, att det har hänt igen, det var inte länge sedan, ja inte ens två veckor har gått sedan, Danish Crown fick återkalla 21,6 ton fläskfilé, idag kom Axfood med en återkallelse.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19216108.ab

Jag är så nöjd över att jag själv inte äter kött och att vi inte köper kött av den ”klass” till Putte.

Har fortsatt vårt ”fiskfrosseri” denna dag, och som vi trodde blev det inte picknickväder. Vi han precis in från vår löprunda på förmiddagen innan himlen öppnade sig. Så det fick bli en värmande lunch;

Jag fyllde rödtunga

Med ärtpuré som jag smaksatte med varmrökt lax som kvar från igår

Till det serverades lite fräsch spenat och svampsallad samt lite härliga tomater och Putte´s favoriter, broccoli och blomkål

Och till kvällen fixade jag ihop en härlig salladsbuffé med asiatiska smaker

Vitlöksblancherad squashpasta
Ingefärspicklade primörer och färgglad blomkål
Syrlig vitkål med ananas och nektarin smaksatt med citrongräs
Sojamarinerad svamp
Groddar
Ägg
Avokado
Keso
Räkor till Putte
Och rester av den grillade jerkkryddade laxen till mig

Hur många gånger har Du ätit fisk denna vecka?

Men imorgon är det ny vecka, och Måndag, då blir det minsann vegetariskt för mig, Köttfri Måndag som det är.

Räddar rester från dagens salladsbuffé och gör en läcker wook med Alg-Tofu. Hittade även lite härlig sommarsallad från i fredags som jag räddar.

Foto

 

Det sägs ju att vår tallrikar säger mycket om oss.
Jag tycker mer att våra kundvagnar avslöjar våra vanor, och lite om våra personligheter.

Eller vad säger Ni?

 

 

Kommentera

Etikettmoln

