Vikten av Hälsan

Denna diskussion ska inte ens behöva uppstå, det ska inte behöva vara en valfråga om näringsriktig och säker mat.

 

Jag vill inte att mina syskonbarn ska serveras sådan mat i skolan, jag vill att maten som serveras ute på caféer och restauranger ska kännas trygg att beställa in, att våra äldre och sjuka som verkligen behöver säker mat, ska få det på sin tallrik.

Det borde vara en självklarhet att våra barn, äldre, sjuka, och vanliga ”svenssons” ska serveras en trygg och säker måltid. Vart man än äter. Eller handlar sin egen mat.

Denna syn mötte mig igår, då jag besökte Willys efter jobbet, ännu en butik här i Gävle som envist har de danska köttet kvar!

 

Foto: Ännu en butik i Gävle som borde skämmas och göra en förändring

DOM BORDE SKÄMMAS!

Den ska inte behöva ligga där, vi har svenska grisar, och bönder som är värna om djurens liv, människornas hälsa och vår miljö. Ja, vi har svenskt nötkött med, så de köttbitar som låg på hyllorna ovanför, från Brasilien, Uruguay, Irland, USA och Tyskland skulle inte heller behöva komma in i landet.

Det kommer inte ta lång tid innan någon dör här i landet p.g.a. all denna import, och det skrämmer mig.

Jag blev så arg, då jag såg disken på ICA Maxi i onsdags, och lika arg blev jag igår.

Så nog kändes det bra att komma hem till gårdagens förberedda middag

Som kanske inte var så somrig

Nötköttsgryta till Putte (med kött från Diléns Saluhall)
Böngryta till mig
Kummin, vitlök och tomat fick stå för smakerna
Och

En varsin salladstallrik fick stå för det somriga
Foto: Vackert smakrikt och gott. Blev en underbar middag trots att ännu ett europeiskt lag åkte ur VM.
Såhär läcker blev min böngryta

Man kan ju äta så mycket annat än kött. Än en gång låter man det gröna stå för en stor del av måltiderna har man råd att köpa kött som gör gott för din hälsa, djurens liv och vår miljö!

Ja, jag har ju själv valt bort kött men behållit fisken, den kan jag inte vara utan, så ikväll har jag tagit de sista resterna från den salladsbuffé jag gjorde i onsdags

Och gjorde en varsin salladstallrik
Foto: Idag är det verkligen sommar ute och kvällens middag har också sommartema. En varsin läcker salladstallrik som serveras med halstrad rökt och gravad lax. Snabb härlig mat som man vill ha på sommaren
Som serveras med halstrad rökt och gravad lax.
Snabbt och läckert. Precis som man vill ha det varma sommarkvällar.

Men imorgon, ja då är det Köttfri Måndag igen
Och då blir det Karibiska smaker
Foto

Jerk-kryddade bönbullar, en simmig grönsaksgryta med lite kokosmjölk samt en het salsa som kommer vändas ned med tärnad avokado och majs.

 

Vad säger Du, litar Du på maten Dina barn/föräldrar serveras? Känner Du dig trygg ute bland butikens hyllor? Frågar Du vart maten Du köper ute, kommer ifrån?

Kanske är jag världens mest påfrestande konsument, men ju fler som vågar stå för sin rättighet, desto bättre är det och ju fler som efterfrågar säker mat, desto större chans är det, att vi en vacker dag kan bli helt trygga där ute!

Tillsammans är vi starka!

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

