Vikten av Hälsan

Utvisad fläskfilé!

Så har det hänt IGEN!

Denna gång kött, förgiftat av urin, eller snarare grisar som fått i sig detta ämne på något konstigt sätt. Man brukar säga att kött som styckats fel kan smaka urin, men detta är verkligen ett ”piss-kött”. Ursäkta uttrycket men är det inte sant så säg?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19151544.ab

Jag förstår inte hur många incidenter som ska behöva inträffa innan det sker en lagändring och det blir FÖRBJUDET att importera kött från detta land! De har en riktig usel djurhållning, bara det ska göra att inte köttet ska stoppas innan det kommer över gränsen, det och sådant som påverkar miljön runt omkring, ska ha inverkan om det ska importeras från landet eller ej!

Men nu är inte lagen sådan, tydligen ska det behöva ske ännu mer innan något görs. Ska det krävas ett dödsfall?


Den där förbaskade billiga prislappen som folk hela tiden letar, blir ju så vansinnigt dyr i slutänden!
Vad blir slutkostnaden på denna karusell egentligen?

¨

21,6 TON kött har hunnit över vår gräns och hamnat i butik! Undra hur många ton som redan är uppätet, eftersom Danish Crown säljer Sveriges mest sålda fläskfilé, så det ligger nog en och annan i folks kylar och väntar på den perfekta glödbädden!

Förstår Ni kostnaden av att förstöra 21,6 ton kött, ja nu har nog ett och annat ton redan gått ned i svenskarnas magar, både ute på restauranger och hemma i köket.

För nog har restauranger ute i landet även danskt kött, hur tror Ni annars att de kan sälja fläskfilé black ´n white för 49:- under sommaren, som en krog här i stan gör, http://www.classik.se/ och då ska den restaurangen vara en av de bättre tydligen. Jag har inte varit där så jag ska inte uttala mig om maten men jag TVIVLAR starkt på att den fläskfilén är svensk.

Jag undrar vad som nu sker med 21,6 ton kött, hur tar man reda på sådan mängd kött?

Den har ju stoppats i butik, de som har den hemma i kylen ska komma tillbaka med den, men vad sker sedan? Bränning, transport tillbaka till ursprungslandet?
De som begår brott i vårt land, brukar ju bli utvisade till sina hemländer, borde det inte vara samma straff för detta?För detta kan ju bli ett försök till ett långsamt massmord… Eftersom ämnet de hittat i köttet; DES, förbjöds på 70-talet när det konstaterades att det är cancerframkallande. Det finns också med på EU:s lista över förbjudna ämnen.

Nej, detta med importerat kött är en viktig fråga, och något som borde ligga högt upp agendan för partierna nu i valtider, för snart händer det, dödsfallet. Och så långt ska det inte behöva gå!

Så mitt val över att ha fiskdag idag, känns som ett klokt val

Solen visar ju sig igen och vad passar då bättre än en läcker sallad? 
Låter resterna av mammas inlagda lax, och en läckert fruktig och ärtig sallad med lite syrliga linser, surkål, lätt kokta primörer och samt ett kokt ägg bli min middag. Hela färg och smakpaletten är med.

 

För varje gång dessa larm kommer, känns mitt val att INTE äta kött mer och mer rätt, jag har aldrig ångrat en köttfri måltid, om den så innehåller fisk eller är helt vegetarisk. Och de måltider jag lagar med kött åt Putte, ja då är det kött från djur som mått bra och som inte betat så långt ifrån vår ytterdörr.

Sen att det kommer små förfrågningar från vänner om lite hjälp med lunchlådor, UTAN kött, värmer det ännu mer, så idag blev det en liten laddning till en speciell person

Foto

En böngryta med kokosmjölk och Brasilianska smaker
Bönfyllda paprikor med squashpasta
Pestorostade primörer med citron och dijonsenapsmarinerade sojafiléer
En sallad med gröna blad, melon, tomat och oliver
Samt en liten syrlig linssallad

 

Så, om Ni nu prompt ska äta kött, köp svenskt!
Det är inte dyrare!
Minska din köttkonsumtion, på med mer grönsaker på tallriken!
Så har du råd att köpa kött från din lokala bonde!

 

 

 

Sen måste jag bara göra en liten efterlysning, om du tjej/kvinna som jag mötte på jobbet idag, kommer in på min blogg,
lämna ett avtryck, vårt samtal berörde mig djupt.

Det började med en kort mening från mig om boken hon hade framför sig. Tänk vad några ord kan göra. Jag hoppas att hon hör av sig igen om inte önskar jag av hela mitt hjärta att hon får behålla sin bror.

 

Kommentarer till: "Utvisad fläskfilé!" (1)

  1. Håller med fullständigt! Utvisa den danska fläskfilén och förbjud all import av danskt kött! Själv slutade jag köpa danskt kött för flera år sedan. Och numera är det rätt sällan som jag äter rött kött över huvudtaget. Har fått nog! Blev vegetariskt respektive fisk till lunch och middag här hemma idag.

Kommentera

Etikettmoln

