Vikten av Hälsan

Det kanske är ett bättre val än kött men är man ute efter bra ersättare för kött ska man se upp med detta alternativ.

Jag har skrivit det förr, och gör det igen, det är så konstlat och dyrt, det finns så mycket bättre alternativ att ersätta kött med som ligger bättre i pris, naturlighet och smak. Kanske ser det så enkelt ut med dessa men titta på priset på dessa, och jämför med bönor eller de torkade sojaproteinalternativen.

En sådan påse, på 125 gram, torkat, men sväller till minst det dubbla och räcker då till MINST fyra portioner, betalar jag ca.17 kronor för!
En påse Quorn kostar runt 35-40:- och räcker då till tre-fyra personer, beroende på vilken Quornprodukt man köper!

Det som dessa två produkter har gemensamt är att de smakar ingenting utan måste kryddas ordentligt men då ligger sojaprodukterna i framkant, då de tar upp smaken MYCKET bättre i sig själv medans Quorn måste ha väldigt smakrika såser och tillbehör då den inte suger åt sig något av smakerna, utan de ligger som ett skydd runtomkring.

Jag har ju som Ni vet valt bort kött framför vegetariska proteinkällor, och det finns mängder av alternativ, många ser bara Quornet och de andra färdiga biffar och liknande som ligger i frysdisken. Som all annan matlagning i dag ska det ju vara enkelt och gå snabbt.

Men det finns alternativ, till bättre pris, och/eller med bättre innehåll.

Jag själv föredrar, förutom torkade sojaprodukter och bönor
Foto
Tofu, i alla dess olika smaker




Eller Tempeh

Visserligen kostar smaksatt tofu lite lika så tempeh men varvar man med torkade baljväxter och torkade sojaprodukter blir det ingen dyrare kostnad med vegetarisk mat än med kött, snarare bra mycket billigare. Torkade bönor är det billigaste du kan köpa, och lättare livsmedel att variera med går nog knappt att hitta!

Hummus, bönsallader, biffar, bullar, soppor, grytor, bönröror!


Bara fantasin sätter gränser på vad du smaksätter och hur du tillagar det!

Många har däremot skrivit i olika forum på nätet är att quorn är bra mycket dyrare/kilo än te.x. kycklingfilé som det just ska efterlikna! Så på så sätt kan jag förstå ”köttätarna” som väljer kycklingen framför det konstlade dyrare Quornet!

Mer om quorn kan ni läsa här;
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=28797

Och eftersom det är måndag idag, håller jag ju hårt på att INTE ens äta fisk, då det är Köttfri Måndag, och det tycker jag fler ska ta efter!
Som Köttfri Måndag skrev på Facebook idag;
För miljön, för den globala matförsörjningen, för hälsan och för djuren. En växtbaserad dag i veckan kan leda till flera, och till en helt ny värld av grön och läcker mat.

Och min gröna läckra mat ikväll består av

Jag räddar lite syrlig vitkålssallad och vitlöksmarinerade grönsaker sedan helgen och kommer servera dem som en wok till paprika och sojamarinerade sojafiler samt en liten currykryddad kikärtsallad.

Men imorgon då är det tisdag, och fiskdag, dessutom är jag ledig, vilket ofta betyder lunchbesök
så även imorgon.
Så när jag kom hem idag tog jag mig en utmaning och skulle förvandla detta;

till någon form av lunch för imorgon

Och detta fick jag iallafall ihop

Spenatsallad med vitlöksmarinerade kikärtor och svamp
Avokadosalsa med paprika, citron och tomat
Sötsyrliga gröna läckerheter (squash, broccoli och sockerärtor)
Vitkålssallad med squash och salladslök
Lins och majssallad
Groddar
Lax som ugnskokats i en små het lag
Imorgon ska
Paprikahalvorna fyllas med mixad vitling som smaksätts med chili
En bön och tomatsalsa ska kokas
Morötter och blomkål ska rostas med ingefära och soja

Kan säkert dyka upp något mer, man vet ju aldrig med Fröken Loo!
Och kanske tar mitt lunchbesök med sig någon ny smak med sig hem!

Behöver Ni också inspireras i köket, kanske våga skapa EN köttfri dag i veckan
och få in lite mer fisk och grönt?

Fröken Loo är till Er tjänst!

http://www.facebook.com/viktenavhalsan
http://www.viktenavhalsan.com

 

Kommentera

Etikettmoln

