Vikten av Hälsan

 

¨

Jag är ledsen om jag gör Er besvikna nu men kroppen är till för rörelse och att sitta att sleva i sig denna ”nya” super grönsak
gör dig kanske lite mer hälsosam men det är ingen mirakelkur för att slippa träna och leva sunt i övrigt.Fast byter Du ut din pasta i gratängen mot broccoli är det väl såklart att Din kropp kommer tacka dig för det bytet!

Men att lägga ut dyra pengar på denna ”supergrönsak” är bara onödigt, köp vanlig hederlig broccoli istället, det som skiljer dessa åt är storleken och priset då såklart. Kanske visst innehåll men att denna super-broccoli skulle hämma cancertillväxten på ett speciellt sätt har jag svårt att tro.

 http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-sorts-broccoli-hammar-cancerceller

Vad jag har fått lära mig, så är ALLA kålsorter cancerhämmande! Super eller traditionell spelar ingen roll, det gör gott i kroppen vilket som!

Jag ser detta som ett litet ”försäljningsknep”, och ännu ett sätt att  att mjölka ur mer pengar ur de stackrarna som letar snabba lösningar, de som har garderoben fulla av mirakelapparater från tv-shop, i jakten på den perfekta kroppen och optimala hälsan.

Jag tycker det är super att det forskas kring mat och hälsa, hur det påverkar varandra, för det går inte att undvika att allt hänger ihop men att gå ut med i detta stillasittande samhälle att en portion soppa skulle ersätta ett träningspass, är väl att ta i.

Även om broccoli är SUPER gott och så otroligt lätt att variera med, rosta, koka, wooka, pickla, sen går den ju att smaksätta i all oändlighet, så kan inte en enda grönsak ge din kropp ALLA nyttigheter som finns i grönsaksdisken, Du behöver variation, inte bara för nyttigheterna utan även för att Du inte ska ledsna på att äta grönt.

Våga prova något nytt, och inte bara något som står på ett löp.

Kanske vågar någon av Er att prova detta med frukt och bär i mat.

Foto: Frukt och bär i mat? Ja det passar alldeles utmärkt. Melon och nektarin har hamnat i en läcker sallad med rädisor gurka och gula tomater. Jordgubbar och mango har fått smak av salladslök o ingefära sen blandats med bondbönor och paprika.
Ja det passar alldeles utmärkt.
Melon och nektarin har hamnat i en läcker sallad med rädisor gurka och gula tomater. Jordgubbar och mango har fått smak av salladslök o ingefära sen blandats med bondbönor och paprika.

Två av skålarna jag fyllt med diverse grönsaker denna kväll, inför de kommande dagarna

I övrigt är det
Persiljemarinerad blomkål
Squash och champinjoner med pressad citron
Örtmarinerad sötpotatis
Syrlig vitkålssallad med äpple
Örtig tomat/paprika och löksallad
Samt
Lättkokt helt VANLIG svensk hederlig broccoli!

Som är MINST lika nyttig som den ny superhjälten, tro mig!

Bild

Så fortsätt äta Din vanliga broccoli och träna!
(det finns inga quick-fix)

 

Skrev ju igår, att Putte´s köttranson för denna vecka är förbrukad, och jag är ledig imorgon (tack och lov)
Så då blir det fisk resten av veckan
Pocherad rödtunga som jag fyller med ansjovis, persilja och gräslöksmarinerade palsternackor och den syrliga vitkålssalladen
Stekt kungsfisk som serveras med de citronmarinerade squash och svampen, samt den örtiga tomat och löksalladen
På midsommarafton får det bli något enkelt, eftersom jag jobbar då (och hela helgen), så då blir det en fräsch sallad med pepparlax och kokt ägg
Lördagen får det bli en fiskgryta med vittling, bläckfisk och rökt lax
Söndagen får det bli wook med lax (och räkor till Putte)

Kommentarer till: "Äta broccoli eller träna?" (5)

  1. Eller hur!

    Jag sprang också på denna löpsedel igår. Helt galet att jämställa nyttigheterna med en grönsak med nyttan av träning!

  2. Samma sak bloggade jag om igår. Men ja, jag tänker prova den åtminstone… dock har jag inte sett priset än så det kan hända att jag ångrar mig. 🙂

    • Ligger på det dubbla ungefär :/ Men lugn idag får Du superkrafter från jordgubbar lovar Aftonbladets löp

      • Men gudars så bra att jag hittade billiga gubbar idag då!
        Fasen så tröttsamt det är med tidningarnas överdrivna vinklingar. 😦

      • Ja, att det är. Ibland funderar man på om det inte händer nå i världen men folk är väl så trötta på allt elände och på att vara sjuka så varje litet halmstrå som kanske kan ge dem bättre hälsa SNABBT lockar till att köpa tidningarna!

Kommentera

Etikettmoln

