Vikten av Hälsan

Ta med ungarna!

 

Håller med ICA

In med ungarna i köket!

Tänk på att låta barnen vara med i köket. Det väcker lust att lära och att prova nya saker.

Bild

Här är det min systerson som gör bäriga bananglassar

En jordgubbsglass och en med hallon/blåbär

Foto: Mys besök av "lillgrabben" och nog smakar väl glassen bäst om man gjort den själv

Och visst smakar det väl allra bäst att äta något som man gjort själv
Det skapar mer nyfiken att vara med mer i köket, och att följa med till butiken och botanisera.

Denna ”lill”grabb är som jag skrivit så ofta väldigt nyfiken på vad saker och ting smakar, vart det kommer ifrån och vad man kan göra med all mat.

Så till vårt filmmys idag hade jag ju gjort de där snacksen med jordnötssmör och frukt,

gjorde även med jordgubbar  och mango idag, de slukade han med nöje, liksom sög han i sig denna läckerhet

Som mixades ihop av detta

Och kyldes ned med lite frysta hallon.

Tänk på att göra det lockande redan vid första anblicken, färger lockar.
Se bara på allt godis, alla läskflaskor, slush och konstiga färgerna på glassarna


Coca-cola skulle vara grå utan färgämnena, och hur lockande skulle en grå dryck vara?

Se bara på ett glas vatten, det blir ju mer lockande om man lägger i lite frukt/bär

Ja, all mat blir ju så mycket finare och mer lockande med olika färger
Här är väl ändå två rätt så tråkiga klassiska tallrikar
Bild

Två rätter som svenskarna äter rätt så ofta, pommes, kött o bea samt pasta och skinksås!
Lite mer grönt och det skulle se så mycket mer lockande ut.

Både jag och Putte vill ha mycket färg då vi äter, se bara på dessa måltider vi ätit idag
Lunchen blev;

Långa med citron och fänkåls rostade morötter och palsternackor och en liten fräsch sallad.
Till middag;

En ingefärsmarinerad lax med söt ananas o krispig paprika. En syrlig vitkålssallad och en salsa med jordgubbar mango och melon, rädisor lök och chili gav den smak.

Nej så jag håller med ICA
In med Dig själv och ungarna i köket!
Gå på upptäcktsfärd tillsammans, och kanske kan Fröken Loo vara er guide i djungeln!

För tydligen kan jag min sak ändå, annars hade det nog inte kommit ett meddelande från en av gästerna som avnjutit den vegetariska studentbuffén jag skrivit recept till, som tackade för jätte god mat, och mamman till studentsonen skickade med ett stort tack för all hjälp, och att de övriga gästerna också var nöjda.

Och visst blev jag både glad och rörd då jag läste, det känns overkligt.

Vill Ni ha guidning av Fröken Loo?

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

 

Kommentera

Etikettmoln

