Vikten av Hälsan

I inlägget imorse skrev jag om hur viktig planeringen är för att hålla sig till planen.

Jag har nog inte så fel i det jag skriver, i dagens bilaga till Expressen tar den allra bästa Kristina Andersson upp
hur man kan undvika sina ”fällor”, och det gäller hela tiden om att planera bättre, sina måltider, sin handling
rensa ur de sämre valen, så att de inte hamnar i munnen och ha bättre alternativ hemma!

 

Träffade en kompis imorse, och hon var så stolt; ”Vet Du Katrine, igår skulle jag titta på film med en kompis
och han hade med sig 200 g choklad, fast han vet att jag INTE ska äta. Och jag åt INTE heller. Jag var inte sugen och jag åt inte av ren vana. Shit vad stolt jag kände mig”

Det riktig lyste om henne då hon berättade, och jag vet hur svag denna tjej är för choklad och jag blev lite stolt med henne för jag vet känslan, då man har bestämt sig och andra runt omkring äter.

Hur FÖRBASKAT svårt det är att INTE äta men bara man håller sig en, två, tre gånger, så brukar det lossna sen och man känner inte lusten att föra handen till skålen bara för att man ska.

Idag har jag ju inga problem alls med att sitta bredvid kakfat och godisskålar, suget finns inte, behovet finns inte, längtan finns inte. Även om folk kan tjata öronen av en ”Du som springer och tränar så ofta, du kan ju faktiskt äta vad Du vill”.

Jag orkar inte längre svara på dessa påståenden även om jag skulle kunna sitta i timmar och prata om just det där!
Men det är mitt val, jag har gjort en gång, att socker och skräpsanera mitt liv
f.d sockerberoende

Till förmån för en bättre hälsa!

Jag vet att jag kommer få ta ännu mer skit nu, då jag/vi ska leva ett alkoholfritt liv fram tills vi åker till Jamaica nästa gång. Kanske blir det en tuff sommar, för är det något vi verkligen brukar njuta av då och då, så är det goda viner i gott sällskap, fast sen jag läste att det får tillsättas djurkadaver i vin så lockar det inte lika mycket längre. Men vi får se hur det går med den utmaningen, om kan hålla oss till planen. Från den 1 juli gäller den i alla fall, så jag har en månad på mig att bygga upp ett pansar mot skjutande bubbelkorkar, svala glas och sylvassa kommentarer.

Men åter igen, det är mitt/vårt val, och som andra val i gör och har gjort, så sticker det i folks ögon.

Sen att vi har gjort det för att Vi ska fler friska dagar i livet, det örat lyssnar dom inte på.

Jag kan tänka mig, att hade jag inte levt så pass som jag gör, så hade stressens påverkan, slagit ut mig ännu hårdare än vad den redan har gjort.

I den största möjliga mån, försöker jag bygga upp kroppen men det faller som sagt på vissa bitar, och en stor bit/del vet jag att jag måste försöka få bort, för den sitter så snett och fel i mitt liv för att jag ska kunna återhämta mig helt.

Men kan jag lära någon av Er, något från Min resa, min förändring, mina tankar kring stress, hur det påverkar kroppen, gör jag gärna det.

Kan jag inspirera Er till bättre och roligare matvanor, så glädjer det mig otroligt, och hjälper mig att orka fortsätta sträva mot målet i mitt liv!

Kanske kan Vår helgs mat locka Er till nya vägar i butiken och att ta ut svängarna i köket;
Här är fredagens middag jag skrev om;

Vikten Av Hälsans foto.

Tex.mex-inspirerad lax och grönsaksgratäng med en fruktig mango och avokadosallad, toppad med linser

Lördagens lunch blev;
Foto: En regnig och grå lördag kräver en värmande och färgsprakande lunch. Ett läckert vitkålsfräs med en glaserad vitling med både sötma och hetta.
Ett läckert vitkålsfräs med en glaserad vitling med både sötma och hetta.
Och igår kväll fick det bli något så enkelt men gott och vackert som;

En buffé av lite frukter och grönsaker
Som blev en varsin smak och färgrik salladstallrik

Jag åt en inkokt lax och Putte fick en karré från en glad gris till

Till lunch denna söndag fick det också bli sallad, eftersom sommarsolen hade hittat tillbaka
Så fiskargubben fick bistå med rökt lax, och hummus toppade det hela tillsammans med kokt ägg
Och det gröna hade fått stått i kylen över natten och gotta till sig
Foto: I denna sommarvärme vill man ju inte pyssla med långkok. Så till denna lunch får fiskargubben stå för rökt lax och grönsakerna har fått marineras över natten. Liksom hummusen som bara kommer bli godare o godare för varje dag.  Perfekt att ha i kylen under sommaren. Proteinrikt och förföriskt gott.
Broccolin och morötterna är marinerades i pressad apelsin och gräslök. Svampen fick ligga  i en vitlöksvinäger, tomaterna torkade jag långsamt i ugnen igår tillsammans med rödlök och flingsalt med ramslök. De grova salladsbladen är ICA´s grillkål som jag bara fräste lite lätt med pepparrot.

Ikväll får det bli

Foto: Vad har Ni som veckans sista måltid Här blir det 
Squashpasta med grönsaker och vitlök, en fruktig vitkålssallad.
Till det serveras det stekt ryggbiff och fiskbiffar (med kungsfisk och rester av den inkokta laxen)
Patrik´s squashpasta smaksätts med en italiensk salami, och Katrine´s får smak av rökt lax som är kvar från lunchen!

Squashpasta med grönsaker och vitlök, en fruktig vitkålssallad.
Till det serveras det stekt ryggbiff och fiskbiffar (med kungsfisk och rester av den inkokta laxen)
Putte´s squashpasta smaksätts med en italiensk salami, och min får smak av rökt lax som är kvar från lunchen!

Men nu är det ju inte fisk (eller kött) Ni ska laga kommande vecka, utan det är ju grönt!

Jag har förberett min middag tills imorgon;

De vegetariska kåldolmarna med syrlig morotssallad.
(Kommer även äta linser som är kvar från helgen, och en avokado till)
Och av bönsmeten som blev kvar från kåldomarna fixade jag bönbullarna tills på onsdag.

Kan ju glädja er att kommande veckas erbjudanden från butikerna är riktigt lockande för att laga gröna måltider
Eller vad säger Ni?

Citygross

Kvantum

Och sist men inte minst Konsum

Som Ni ser, är kommande veckas handling redan planerad även om den inte kommer ske före fredagkväll

Som sagt, Planering och förberedelser är A och O
Till förmån för en bättre hälsa!

Om det så gäller motion, kost, hitta tid för sig själv att slappna av eller vad det kan vara!

Prioritering är ett annat VIKTIGT ord för att kunna upprätthålla en god hälsa!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

