Vikten av Hälsan

Sommartips!

Foto: Passa på att njuta av allt som naturen har att erbjuda. Varje årstid har sin charm. Löpning, promenad, lek, cykling. Vår närmiljö bjuder på en massa aktiviteter som inte kostar mer än skratt och svett.

Oj vilket väder det har varit idag, solen har strålat från tidig morgon och än står den högt på himlen, fast sitter i skuggan på soldäcket just nu men snart kommer kvällssolen hit med. Tror jag har varit ute mest hela denna lediga dag med några kort sekvenser inne i köket men det mesta han jag ju förbereda igår.

Hade ju tänkt äta en simmig gryta med vitkål och ingefära, till kungsfisken idag men det kändes inte riktigt rätt i den gassande sommarsolen, den får vänta tills ikväll men det blir ingen gryta utan en läcker wook, så det blev till att snabbt tänka om gällande lunchmaten också men med bra råvaror hemma, ett välfyllt grönsaksförråd är det ju inga problem. Så förberedde en en fräsch sallad med halstrad rökt lax och en läcker grön ärtpuré.

Foto: I detta sommarväder kändes det inte rätt med den planerade lunchen så den får vänta till middagen och en fräsch sallad med halstrad rökt lax och en läcker grön ärtpure får det bli för Katrine istället. Kan tänka mig att köerna till alla salladsbarer ringlar sig långa runt om i landet men vad betalar de dyra pengar för egentligen? Att göra själv är både godare och billigare.Innan jag gav mig av till mitt första möte med en osteopat som ska försöka lösa upp mina problemområden som tydligen sitter djupt rotade. Så det var ju bara att halstra laxen och sätta sig att äta då man kom hem, lagom mör och skör. Men behandlingen och maten gjorde gott i sommarvärmen.

Och enligt väderleksprognosen ska detta härliga väder fortsätta hela helgen, så salladsbuffén jag gjorde igår verkar inte helt felplacerad,

Det finns ju en risk att det kommer spenderas en hel del tid ute om kvällarna då jag kommer hem från jobbet i helgen, och då känns det ju skönt att allt står klart i kylen och det bara är att lägga på något mer proteinrikt på tallriken innan man ska äta.

Bryter man inte kylkedjan och har god hygien är det inga problem att förbereda så.
Att handla sallad ute kan hygien och kylkedjor vara under all kritik speciellt i dessa pick´n mix barer i butikerna.


Och priset, 99:-/KG, sinnessjukt!

¨

Och visst förstår jag alla som köar för en sval sallad i sommarvärmen, lika många köar ännu längre för en glass, gärna på eftermiddagen då blodsockret sjunkit till fotknölarna för att, just köpesalladerna sällan består av så mättande ingredienser, då salladsställen gärna drygar ut mängden med de billigaste innehållet, isberg, gurka, majs, pasta/bulgur, bröd och låter proteinet stå för ett litet hörn. Gör man sin sallad själv kan man lätt få till en perfekt måltid som låter blodsockret ligga stabilt, se till att ha fräscha grönsaker hemma, grilla extra grönsaker, kött/fisk/kyckling. Kyl ned, strimla, frys in, koka bönor och linser, marinera med en god vinäger, håller några dagar i kylen.. Perfekt att ha på lut heta sommardagar!

¨

Men ska man nu köpa glass i sommar, köp en som du verkligen VILL ha, och njut av den, någon gång ibland då. Köp inte glass bara för att det är sommar. Det står dig dyrt senare i höst! Och vill du svalka dig, finns det bra mycket bättre alternativ.

Mixade frysta bär med kesella
jordgubbanan
Mixade bär med bubbelvatten
DSC06043
Till en svalkande somrig alkoholfri drink
DSC06044Frys in bananer som börjar bli bruna, ta fram dem, och mixa dem med t.ex.
Mango
Kakao
Jordgubbar
Hallon
Blåbär
Jordnötssmör och raw-kakao

Så har Ni en härligt svalkande glass
Toppa med valfria hackade och lätt rostade nötter så har ni ett härligt strössel
frysenbanan
Och tänk vad era barn skulle bli mäkta förvånade om de fick glass som mellanmål denna sommar, och du serverar dem det med gott samvete, för tänk om du gör kesella”glassen” och bananglassen, då har du får två olika smaker, och glassen är sprängfylld med nyttigheter. Protein, kolhydrater, fibrer, antioxidanter, vitaminer, fett (från nötterna). Ja du kan även göra krämiga glassar på avokado men det kanske inte är någon barnfavorit.
Kan säga att min systerson ÄLSKAR bananglass, och kesellaglass.
”Du kan då VERKLIGEN göra glass Du, Katrine!”

Jag kan dessutom ge honom MER, med gott samvete, då han vill ha, eftersom skolmaten inte gör honom nöjd!

Det var bara några av alla tips jag skulle kunna komma med inför stundande sommar! Och något jag hoppas Ni tagit till Er är att BOJKOTTA importerat kött! Debatten går het, om grisarna och även all annan mat som kommer in i detta land.

Aftonbladet, igår

Foto: Det är verkligen en het debatt nu, även idag var det om de Danska grisarna i Aftonbladet och på TV-nyheterna. Det är snart helg, vilken flagga har det kött Du handlat till grillkvällarna?

Och Aftonbladet idag

Så därför la jag min röst i EU-valet idag! Det handlar om vår hälsa, vår miljö, våra LIV!
Är inte det skäl nog att rösta?

Men nu är det dags, att ta tag i den vegetariska studentbuffén, jag fick förslaget godkänt så här kommer det skrivas recept för brinnande livet kommande kvällar, och då är det ju som sagt tur att maten står klar i kylen. För får Fröken Loo ett uppdrag, då går hon in helhjärtat i det!
Tänk på det, vad Ni än behöver hjälp och råd med, så löser vi det tillsammans.
Har inte jag kompetensen förmedlar jag Er vidare!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "Sommartips!" (2)

  1. Kan du inte göra en kokbok? Dina foton inspirerar, men jag vet inte alltid exakt hur jag ska tillaga det du skriver om.

    • Oj, tack för den kommentaren! Sådana värmer! Jag önskar jag hade tiden att skriva. Jag har många tankar kring böcker ska du veta.

Kommentera

Etikettmoln

