Vikten av Hälsan

Hur kan man ens säga ”NEJ!” i den frågan, att det ABSOLUT INTE blir något stopp för danskt griskött i svenska butiker.
Men det är just vad Svensk dagligvaruhandel gjorde idag;

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18920557.ab

Grisar. Foto: Lars Pehrson/TT.

Det är en het debatt, detta pryder dagens Aftonbladet

Foto: Det går framåt. Frågan är när all import stoppas. Det är inte bara Danmark som har denna syn på djurhållning och miljön. Vi hoppas Gävles butiker följer efter och att fler svenskar börjar bojkotta kött från liknande länder för då har vi snart levande lantbruk igen.

Och självklart köpte jag den

De har intervjuat de som har ansvar för inköpen på de stora kedjorna och det är skrämmande, visst dryga 70% av det färska griskött som säljs är svenskt i kedjorna MEN de påstår att det inte finns tillräckligt med svenskt griskött för att täcka efterfrågan, men vissa säger att svenskarna vill handla billigt danskt kött. Det där med att det INTE finns svenskt griskött, det var ju inte länge sedan det kom fram att de svenska bönderna måste skicka sina djur till Tyskland för slakt.

Utdrag från SR och Kvällsposten i februari;

”Överskottet på svenska grisar ökar och flera sydsvenska grisuppfödare har nu fått vända sig till slakterier i Tyskland för att få sina djur slaktade. Köttet räknas sedan inte som svenskt och kommer att säljas till tyska priser även om de haft en dyrare uppväxt i Sverige. Billigt importerat griskött konkurrerar ut det svenska köttet, och kan inte slakterierna sälja sitt griskött vidare, är det inte lönt att slakta”

Dessutom så stannar en del av det köttet i Tyskland och vi importerar istället kött ifrån dem.


(Förlåt men en dansk gris, och grisar i många andra länder får inte ha knorren kvar)


(Men Svenska grisar skyddas av lagen, och har sina knorrar kvar. Om grisen inte får ha sin knorr, vore det lika hemskt som om den inte fick ha sitt tryne. )

Så det där med att vi INTE är självförsörjande på griskött, det kan man ju diskutera. Tror svensken har bitit sig själv i svansen (knorren). Hela tiden letat den billiga prislappen, och till vilket pris blev det i slutänden? Jo, våra bönder fasas ut, och det kött som skulle kunna tas om hand här, säljs i andra länder, tänk om fler svenskar börjar bojkotta importerat kött då har vi snart levande lantbruk igen.

Jag vill ge en stor eloge till de handlare som helt på egen hand, utan att bli tillsagd av Svensk Dagligvaruhandel, plockat bort det Danska grisköttet. Tyvärr, så, vad jag vet, INGEN butik här i stan, eller ens i länet, tagit bort det Danska köttet.

Senast idag då jag var på Willys efter jobb och träning så såg jag färskt kött från;Danmark, Tyskland, Nya Zeeland, Brasilien, Irland. I charkdisken och frysdisken kan man nog få in hela världen, på en korvförpackning läste jag; Köttursprung EU. Spanska skinkor, Italienska korvar, Kallrökta charkuterier från Balkan länderna. I de färdiga rätterna finns det ingen märkning, i frysdisken ligger det kilovis med kyckling, helt utan att gått igenom någon kontroll. Salladskyckling från Thailand, matad med antibiotika men kan ändå bära på smittor!

https://i1.wp.com/www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/dump_kyckling_illisar_1806px.png

Vet Ni, detta är som en av rubrikerna i dagens Aftonbladet, en viktig fråga i EU-valet, vår mat, innehållet, märkning, djurskyddet, importregler, kontroller.

För det handlar om folkets hälsa. Din, Min, Din grannes, Dina barns, Bonden i byn bredvid.

(Därför kommer jag att rösta i EU-Valet)

Kan inte Svensk Dagligvaruhandel ta ett vettigt beslut kanske beslutet måste tas ännu högre upp!

Mitt beslut om att helt utesluta kött från mina tallrikar känns riktigt bra under sådana här diskussioner, tänk om alla svenskar skulle våga äta köttfritt EN dag i veckan, både miljön och människorna skulle må så mycket bättre.

Jag gör det för min skull, min hälsa, jag vet att det gör gott för plånbok och miljö. Det blir en Winn Winn situation, igår var det ju den traditionella Meat Free Monday och min middag blev något så gott och läckert som;

Foto: Efter en helg med en massa härliga fiskrätter känns det inte mer än rätt att det är Köttfri Måndag idag, och eftersom regnet strilar ned här utanför så får det bli; En värmande och färgglad squashpasta med stekt tofu, serverad med en mustig tomatsalsa och en fräsch lins och mangosallad.
En värmande och färgglad squashpasta med stekt tofu, serverad med en mustig tomatsalsa och en fräsch lins och mangosallad

Läcker tallrik va?
För även om jag äter mina måltider i ensamhet är det lika viktigt att det ser gott ut, doftar gott, smakar gott och gör gott för min kropp, som om jag lagade maten till mig, Putte eller familj/vänner!

Och ikväll, tyvärr så vet jag att lax och dess odlingar går emot miljöprinciperna ordentligt men jag kompenserar upp det med all den andra fisk som finns i min frys, den från Island. (Ni som undrar mer om den fantastiska fisken kan gå in på http://www.brobergsfisk.se )

Men idag blir det som sagt lax
(Imorgon blir det kungsfisk från Island)

Två sorters lax; Rökt och en bit av den grillade laxen från i söndags hamnar i en spenat och rotsakspytt som jag smaksätter med en god senap. Steker ett ägg och serverar med lite surkål.

Snabbt, enkelt och nyttigt men framför allt fantastiskt gott!

Jag har gått från en ”Äsch jag pratar inte med köttet”-person som gärna åt kött, bea, och pommes till att bli Fröken Loo
Så kunde jag förändra min livsstil kan Du!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Och självklart, ingen fråga är för dum,
Fröken Loo kan styra upp Ditt kök

Det kom faktiskt en liten förfrågan till Fröken Loo, recept och förslag för en vegetarisk studentbuffé, menyn skickades idag, så får vi som om det blir receptskrivningar för hela slanten kommande vecka. Det är en nervös väntan på svaret.

Kommentarer till: "Vad är en gris utan knorr?" (1)

  1. Ja Danskt kött är helt uteslutet. Det har jag inte ätit på flera år. Blir för den delen sällan kött överhuvudtaget numera men de gånger det blir kött på tallriken så blir det bara Svenskt!

Kommentera

Etikettmoln

