Vikten av Hälsan

Många bäckar små!

Han skulle ha en stjärna i himlen, att våga gå emot strömmen och alla andra handlare.

http://www.expressen.se/gt/ica-handlaren-vagrar-salja-danskt-flaskkott/

Om fler följde denna handlare, plockade bort, vägrade ta in, så skulle det gynna både befolkningens hälsa, vår miljö och skapa fler arbetstillfällen i landet. Många bäckar små…

Men nu är det ju inte så att alla gör detta, även om det är så att varje Ica Handlare FÅR bestämma själva vad som ska finnas i butikens hyllor.

Tyskt, Irländsk, Brasilianskt, Thailändskt, Nyzeeländskt, Amerikanskt. Ja listan över det importerade köttet kan ju göras lång.

Vill Du ha det så?

Jag vill INTE ha det så, det krävs hårdare lagar i detta land och inom EU för djurens rätt, människornas hälsa. Så därför tänker jag rösta den 25 Maj! För jag vill INTE att denna handel med vår mat ska fortsätta på den nivå som det är idag!

Tillsatser, kontroller, djurskydd, sjukdomar, transporter, importer! Ja ALLT som har med vår MAT att göra, det är så mycket som bestäms där i Bryssel, tro inte att det ”bara” är livsmedelsverket som har insyn i vår mat! Det sker bestämmelser på högre håll, av sådana som kanske inte har sådan koll egentligen.
Så, kan Vi konsumenter, påverka, ska vi såklart göra det även om Du kanske känner dig liten i det stora! Tänk ett steg längre och rösta i EU-valet, sök upp den fråga som berör dig mest, att sätta sig in i alla frågor går inte. Jag har mina hjärtefrågor, Du kanske har andra!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

Jag kan inte påverka alla, jag kan inte få alla att lyssna på mig, även om jag vill. Men ibland händer det, och så var det imorse då jag var på gymmet innan jobbet. Det kom fram en tjej och sa ”Åh, vet Du vad, igår gjorde jag linsbiffar, då tänkte jag på dig, att Du skulle vara stolt över mig!”. Jag blev väldigt berörd av de orden, och hela dagen har de orden fått mig att le. Tänk att Fröken Loo kanske sår små frön där ute även om jag inte tror och förstår det själv alla gånger.

Så om jag nu fått den tjejen att äta vegetariskt en dag, kanske fler skulle kunna följa efter, och tänk vad det skulle kunna göra i det stora hela för miljön, och för den enskilde individens hälsa..

Många bäckar små!

Men efter mina vegetariska måltider igår, är det väl ändå dags för lite fisk, det är ju ändå tisdag;

Laxinlindade kungsfisk bitar, med dijonsenaps rostad butternutpumpa och samt en färgglad savojkålssallad

Kan hända att jag unnar mig lite ”gotta” som finns kvar från helgens godisskål
För kommer Ni ihåg att jag i onsdags var på en matmarknad och handlade lite

Och tänk, det finns kvar än idag

Undra om fler har kvar av sitt helggodis denna tisdag?
Men eftersom jag har kvar, tänker jag stoppa i mig några godbitar som en liten aptitretare och njuta av den perfekta sältan, mot det lena ”köttet”.
För det är jag värd!
Mat och smaknjutare som jag är.
Eller var det hälsogourmet?
Många skulle nog snarare sätta NÖRD-stämpel på mig.

Vad är Du?
http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/2014/05/13/livsnjutare-really/

http://facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

