Vikten av Hälsan

LCHF-Light, Hardcore-LCHF, GI, Atkins, Paelo, LCHQ, Viktväktarna, Iitrim, Xtravaganza, VLCD, VB6, 5:2, 16:8, 20:4.

Har jag glömt någon?

Ja, just ja, den nya

Nu har herrn släppt den, 5:2 med träning, alltså bara 3 minuters träning i VECKAN!
(Men läser man det finstilta, som inte svensken gör, är det VIKTIGT att utföra vardagsmotion som promenader, cykling etc.)

Vet Ni vad jag tycker, jag tycker vi slänger alla dieter i en enda gryta och kokar en häxbrygd på den

Och ur röken kommer en helt ny diet!
Eller så INTE!

Dieter klingar illa, det låter kortsiktigt.
vaggord-diet

Jag fick en fråga idag, tror personen i fråga var lite ironisk och hade läst mitt blogginlägg från igår,
”Vilken diet går Du på då?”
Ingen diet eller metod, alls, eller vill Ni ha ett namn på den?
Fröken Loo 7.0
Lockande, läcker, färgsprakande, god, härlig mat, som gör gott i hela kroppen sju dagar i veckan!
Det funkar för mig!
Kanske LCHF funkar för dig, det skulle inte fungera för mig!
Allt fett skulle få min mage att slå bakut, inga morötter eller palsternackor, minimalt med linser, majs och bönor!
Det ska ju vara något som blir hållbart i längden, utan att det ska bli för krångligt att leva efter för det ska ju vara en hållbar livsstil!

Men tillsammans med alla dieter som kokades i häxbrygden skulle de billiga priserna på skitmat hamna, och momsen på frukt och grönt skulle sänkas! Skulle jag skriva att all skitmat skulle brinna upp skulle jag trampa MÅNGA där ute på tårna, för det är alldeles för många som inte ser vad kosten gör med kroppen!

Tänkte på det idag, då jag gick på en matfestival med en kompis, som landat här i stan under Europaveckan, överallt var det stånd med korvar, ostar, det fanns möjligheter att prova olika maträtter, det var såklart mängder av europeiska bakverk och sötsaker. Jag stannade till vid ett spanskt stånd

Och min kompis utbrister, Det här är ju som en godisbutik för dig!

Ja så rätt hon hade, för väl hemma hällde jag upp godsakerna i en skål och tänkte, ja folk skulle slå bakut om de visste vad dessa ädla delikatesser kostade men sen att de köper chips, godis och läsk för mer pengar till helgen, det glömmer de bort. Och dessa oliver räcker ju bra mycket längre än deras helgmys kan jag säga. För dessa NJUTER man av, garnerar maten, känner hur smakerna fyller munnen.

Ja, de kanske kostade 70:- men eftersom vi INTE lägger några pengar på skräpmat som inte förser kroppen med någon näring, utan handlar sådant som gör gott och ger något tillbaka, ja då kan man faktiskt ”unna” sig att köpa lite bättre varor för de pengar man ”sparar” på att inte köpa skräpet!

Som ni förstår så är det en arbetshelg som väntar så under förmiddagen fixade jag till de sedvanliga salladsskålarna som räddar våra middagar då jag kommer hem sent.

För med färdiga sallader och tillagade grönsaker i kylen kommer maten på bordet i ett kick!

Foto: Så börjar det närma sig lunchtid och en del har matlåda, andra går ut på restaurang av varierande slag, några äter hemma, många slänger i sig något och struntar i vad. Vart du än äter tänk på att En måltid ska ätas under lugn och ro så att hela kroppen förstår att den får näring och att hela systemet får börja arbeta. Att äta under stress skadar kroppen ordentligt. Här intas lunchen hemma och det kommer serveras biffar av vittling med rökt/gravad lax smaksatta med pepparrot. Till det blir det Senapsslungade grönsaker, surkål och en vackert grön ärtpure. Vad och vart äter ni?

Kunde ju göra det eftersom jag förberedde dagens lunch redan igår

Som var biffar av vittling med rökt/gravad lax smaksatta med pepparrot. Till det blev det Senapsslungade grönsaker, surkål och en vackert grön ärtpure

Och det här med planering och förberedelse är tydligen något som är HETT i USA just nu, för i nya numret av Wellnes hade Hollywood´s egna Köksplanerare och handlingshjälp fått en del uppmärksamhet, har inte läst artikeln/reportaget men det känns lite skruttigt att det ska till någon från ”over there” för att det ska slå!

Hallå! PLANERING ÄR A OCH O för en sund och hållbar livsstil. Hur länge har jag inte tjatat om det?
Det ingår också i Fröken Loo 7.o!

Något som mer ingår i den härliga och färgsprakande maten är ju fisk
Det är onsdag, har Du hunnit äta fisk än?

Jag kör fisk även till middag men denna gång får Sydeuropa smaksätta maten
Då det blir
Foto: Eftersom de nordiska smakerna fick spegla lunchen så får de syd-europiska smakerna ta över middagen som kommer bli en tomat och olivbakad kungsfisk, citron och vitlöksmarinerade grönsaker med en fräsch sallad toppat med granatäpple,samt en klick hummus! Tredje måltiden i rad som består av fisk, har Du hunnit fått i dig någon fisk ännu?
Tomat och olivbakad kungsfisk, citron och vitlöksmarinerade grönsaker med en fräsch sallad toppat med granatäpple,samt en klick hummus!
Så nu har jag ätit fisk tre måltider i rad!
Enformigt? Nej!

Vill Du också slänga alla dieter på en stor brasa och börja om på nytt och lära dig Vikten Av Hälsan?

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

