Vikten av Hälsan

Tusen frågor!

Men vad äter Du när Du blir godissugen då?

Jag blir ALDRIG godissugen!
Varför äter Du inte kött?

För att jag ledsnat, det är inte gott längre, och sen hur djuren behandlas i världen spelar också in!

Men KYCKLING äter Du väl?
Absolut INTE kyckling!

Blir det inte enformig att BARA äta grönsaker?

Nej däremot kan det ge svår beslutsångest för jag INTE vet VILKA grönsaker jag ska äta just idag!

Och jag äter ju faktiskt fisk.

Fisk? Är inte det lite tråkigt att bara äta fisk?

Jag äter ju inte BARA en sorts fisk!

Är det inte tråkigt att ALLTID äta nyttigt?

För oss är en måltid en upplevelse för alla sinnen, vi ser inte det tråkiga i det!

Men om Du får 1000 kronor skulle Du väl ändå äta en pizza?

Aldrig att jag skulle utsätta min kropp för det, det är inte värt priset!

Vad skulle hända om Du åt godis en gång?

Jag skulle bli ”sjuk”; få frossa, svettningar, stickningar i huden, ont i magen.

Hur ORKAR Du bry dig om ALLT?

För att det är MITT liv och MIN hälsa, min kropp!
DÄRFÖR ORKAR JAG!

 

 klokaord2

Varje fråga, ställs flera gånger i veckan, från olika håll. Tydligen är det deras ”skyldighet” att ställa tusen frågor
om VARFÖR jag/vi valt att leva så som vi gör.Visst får folk vara intresserade, kanske kan det inspirera men enbart för nyfikenhet och att ge en känslan av att det görs narr av en, då kan de lika gärna vara tysta!

 

Jag frågar ju inte dem om ”Varför äter Du en bulle idag”, eller ”Varför dricker du alkohol varje helg?” ”Du har inte tänkt på att äta lite mer grönsaker istället för all pasta?”

Även om jag kanske tänker, så säger jag INGET! Precis lika lite som jag öppnar munnen och kommenterar folks handlingar i butiken men andra kommenterar min.

Kan ju börja med att säga att, mitt sug efter godis har försvunnit med åren, i början var det ett HELVETE att stå emot, då fick det bli lite skurna frukter eller ett glas bubbelvatten.
Att se hur djuren blir behandlade, se allt kött av dålig kvalité, det började växa i munnen, det var inte gott längre efter ALLA år med KÖTT, KÖTT och KÖTT, (Då åt  jag ju för skjutsningen bara fiskpinnar, ibland), hur enformigt är INTE det? Kycklingen fifflas det för mycket med, den svenska är väl okej ur miljösynpunkt och att den är fri från antibiotika men sen, nej och all den importerade är VIDRIG, det hamnar aldrig i vår kyl!Men där finns det istället massor av grönsaker! Enklare sätt att få till en varierande måltid finns inte, och fisk, det är snabbmat det!

Se bara på det som blir dagens middag för mig;

Soja och ingefärsmarinerad vittling med wookad mangold, savojkål och härliga rotsaks”nudlar”, kryddar med färskt citrongräs och vitlök. En liten små het kikärtssallad med majs och len avokado står som tillbehör.

Foto: Och efter Köttfri Måndag är det ju Fisk-tisdag i detta hem, idag står det soja och ingefärsmarinerad vittling på menyn med wookad mangold, savojkål och härliga rotsaks"nudlar", kryddar med färsk citrongräs och vitlök. En liten små het kikärtssallad med majs och len avokado står som tillbehör.
Och när jag ändå höll på med vittlingen så fixade jag morgondagens lunch på en gång;

Biffar med vittling och gravad/rökt lax smaksatt med pepparrot och gräslök
till det blir det senapsslungade grönsaker

 

Ungefär samma ingredienser men två helt OLIKA rätter!
Så enformigt vet jag inte om jag kan hålla med om.
Inte tråkigt heller.

Jag säger inte att det är fel att fråga någon om saker, men ska man nästan dagligen behöva stå till svars för sen egen livsstil?

Men kan jag inspirera andra med min historia och hjälpa dem på vägen mot sundare val, så får de fråga på!

Det är skillnad på HUR och VARFÖR man frågar!
Eller har jag fel?

Kommentera

Etikettmoln

