Vikten av Hälsan

Jag tycker om att ha olika ”teman” då jag lagar mat, så att smakerna går hand i hand. Det kan vara samma råvaror men med olika smaksättningar till lunch och middag blir det ju nya upplevelser och rätter ändå.

Ett tema som alltid genomsyrar min matlagning, är ju;

Färg, doft och smak
Om det så är ”långkok” eller som här, snabbmat, så ska det spraka av färger.
Och som Putte säger ”Göra en glad av att bara se maten”

Denna färgsprakande wook med bläckfisk och rökt lax fräste jag snabbt ihop igår då vi åkte på besök hos min föräldrar över natten

Och något som jag ofta förespråkar är ju mat i samma form, som sköter sig själv i ugnen

Man kan göra så mycket annat under tiden den tillagas, duscha, umgås med familjen, läsa läxor, sticka ut och springa, eller vad det nu kan vara.

Som dagens lunch idag, kunde vi umgås med mina föräldrar samtidigt som en tomat och lök fylld vittling med grönkål tomat rotselleri och äpple stod i ugnen och gosade till sig  och dofter av pepparrot senap och dill spred sig i köket.

 Kvällens tema är Medelhav
Foto: Det är ju trots allt lördag och då kan man unna sig lite extra tid med  maten, och låta den tillagas på låg värme så att smakerna får komma fram ordentligt, som dessa grönsaker som kommer få torkas i ugnen, för att sedan vändas ned i salladen. En härlig linssallad med soltorkade tomater, hummus, lite lätt kokta grönsaker kommer även hamna på våra tallrikar. På Katrine´s tallrik läggs det stekta sojafiléer och på Patrik´s kommer det ligga en fin skiva karré från Diléns saluhall. Lite Medelhavstema på kvällens middag med andra ord, och den kommer njutas på Medelhavsvis, utan stress! Hur ser Er lördagsmiddag ut?
Och det är ju trots allt lördag och då kan man unna sig lite extra tid med maten, och låta den tillagas på låg värme så att smakerna får komma fram ordentligt, som dessa grönsaker som kommer få torkas i ugnen, för att sedan vändas ned i salladen.

Vikten Av Hälsans foto.

Vikten Av Hälsans foto.

En härlig linssallad med soltorkade tomater, hummus, lite lätt kokta grönsaker kommer även hamna på våra tallrikar. På Katrine´s tallrik läggs det stekta sojafiléer och på Patrik´s kommer det ligga en fin skiva karré

Mat ska även intas på medelhavsvis, ALLTID, varje dag, utan stress!

Det spelar ingen roll om Du äter en nyttig och välbalanserad måltid, om du äter den under stress, så ger den inte kroppen den rätta känslan som en måltid ska ge. Det blir bara en stress för kroppen att ta hand om näringen som tillförs, och ofta kommer magproblemen där efter.

En sådan skylt borde sitta i var mans kök, personalrum, skolmatsalar och restauranger.
Mat ska det njutas av, så att Du hinner känna smaker och få den behagliga känslan av mättnad i tid.

Att ständigt äta under stress skadar våra kroppar nå otroligt.
Jag vet, jag kämpar dagligen med att ”tillfriskna” från de skador ätande under stress skapat.

Och sådant ingår inte i ”mitt” tema; Må bra!

Där är det däremot färg, doft och smak, i en härlig kombination på tallriken
varvat med lustfylld träning i olika intensitet.
Samtidigt som jag försöker reparera den dagliga fysiska/psykiska stressen genom återhämtning
från behandlingar, vänner, frisk luft.

Men jag kan inte tvinga någon att följa de devisen! Det enda jag kan göra är att försöka inspirera andra med de förändringar jag har gjort för att komma dit jag är idag, och motivera de som är på väg mot samma resa men tvång, det fungerar inte, däremot kanske det sås frön hos människor som inte riktigt är motiverade idag, som får gro under en längre tid.

Det är deras val, och deras hälsa, inte min!

Men jag tänker INTE skämmas och ska INTE behöva stå till svars för de val jag gjort och de val jag gör!

Vill Ni höra Min historia, kanske inspireras av den, motiveras av mig och Putte på Er resa

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

Kommentera

Etikettmoln

