Vikten av Hälsan

Ja, eller hur, visst får man väl det.

Unna sig lite extra gott,

Kanske gör det lite ont i huvudet, det har gått bra på jobbet, eller varit en skit dag, barnen har gnällt, eller varit snälla
Så varje tillfälle tas, för att unna sig det där lilla extra som gör att man genast mår så mycket bättre

Eller hur var det nu med det där, typiska ”unnandet” och ”det här är jag värd”-tänket

¨

Det är ju ofta det där ”små” sakerna som man kanske inte riktigt tänker på som sätter käppar i hjulet för att få den där hälsan man är värd!

Det ligger inte på en tallrik, det bara hamnar i munnen, det ingår inte i en måltid, utan det bara är något gott man är värd.

Jag tycker man är värd något annat än sötsaker och sådant som dryper i transfetter, man kan unna sig egen tid i vårsolen, vill man handla något, kan en tidning passa, en liten trisslott som kan ge vinst, man kan unna sig en tur till badhuset för att basta och bubbla. Kanske unna sig datorfri tid med familjen.

slutpåinternet

Det finns så mycket annat man kan unna sig, som får en att må så mycket bättre!
klokaord2

Men självklart ska man unna sig att äta och dricka gott VARJE dag! Sådant som gör gott för hela kroppen!

Jag unnade mig något idag, tyckte lite synd om mig själv med en irriterande visdomstand och mensvärk
fick mig att falla för frestelsen på väg hem från jobb och gym(finns ingen bättre medicin mot mensvärk än träning!)

Den var inte särskilt vacker i färgen men det är ju ändå insidan som räknas, och helt underbart god.

Vad brukar Du unna dig, då något gått riktigt bra som du vill fira, eller då något bara gått emot?
Låter du det sunda förnuftet vinna?

Vad jag tyckte mig se då jag var på väg hemåt denna första maj, var att väldigt många av Gävle´s befolkning firade in våren och den stundande sommaren på olika snabbmatsställen.


Jag har ju min egen snabbmat; ”Resträddaren” och den är ju både värmande och färgsprakande; Så värmer på den sista fisken från tisdagens lunch, serverar med de picklade grönsaker som lämnades kvar, en lins och avokadosallad, två sorters groddar samt sjuder till en små het ”mexikansk” inspirerad grönsaksröra.

Så man kan ju säga att jag unnar mig lite tid i köket för att få mat som lockar alla sinnen!

Så ibland får man unna sig det lilla extra!
Men det är skillnad på VAD man unnar sig, och hur OFTA!

Kommentera

Etikettmoln

