Vikten av Hälsan

En utmaning!

Som vanligt dyker det ju upp en och annan fundering i mitt huvud, vissa mer viktiga än andra.

Igår kväll kom det upp en sådan, då jag kom hem från föreställningen och skulle fixa ihop min middag. På min väg hem från Konserthuset så gick jag förbi en och annan som även de varit på föreställningen men de gick inte hem för att äta utan det lät lite såhär bland människorna ”Åh vad jag är hungrig, vad ska vi äta” ”Äsch det är så sent vi går in på pizzerian där framme o äter”

Jag såg ju då jag gick förbi ett av haken att det var ju en del folk där inne, en helt vanlig tisdag, och där slog tanken till;
Undra HUR lång tid det tar för dessa människor att få komma med sin middag och få sätta sig att äta?!

Spelar nog ingen roll om det är en hamburgekedja, pizzahak eller liknande, är det kö och man tvekar kring sin beställning så tar det ju lite extra tid, ska man dessutom ta med sig hem och äta, ja då hade det nog gått fortare att gå hem och öppna kylen, och tillaga något, åtminstone och man är lite förutseende!

Jag tycker det skulle vara kul att utmana någon som tar snabbmat från något hak.
Vad går snabbast egentligen; Tid att ta sig till haket, bestämma och beställa, köa, vänta och åka hem!
Eller ha något hemma som man kan tillaga!
Vad tror Ni?

Jag gick ju hem istället, och i kylen väntade ju detta;


En förberedd grönkålspytt med rökt lax och stekt ägg
Samt lite salladsrester från lunchen
Och det var ju bara att lägga ned i pannan och steka på
Vikten Av Hälsans foto.
Klart på 10 minuter
Visserligen hade jag ju hackat grönsakerna innan men det tog inte mer än 5-10 minuter det heller!

Om folk inte var så rädd för rester skulle besöken på ”haken” bli mycket mindre!

Tänk vad snabbt det kan gå med en wook, rispilaff, eller olika sorters pytt i panna; Färdigkokt potatis, pasta, bulgur, qinoua i med rester av kött, lax, tonfisk, tofu, bönor, lite grönsaker.


Vips är maten på bordet!

Bara man vågar ta ut svängarna i köket, ta reda på rester och vara lite ”tokig” som ”Mat-Tina” skulle ha sagt!

Kolla bara urklippet jag hittade;

Foto: Ny statistik visar att svenskarna slänger i genomsnitt en månadskostnad mat varje år. Har du koll på hur mycket du slänger och framförallt varför du slänger det? Värt att fundera lite extra kring ;) :)
En månadskostnad/år/hushåll!
Sinnesjukt!

Skulle Ni våga anta en utmaning om att INTE slänga mat/råvaror på en månad
Hur skulle Ni hantera det?

Kanske en lockande utmaning för Maj, de pengar Ni sparar kan Ni ju lägga i semesterkassan!

Jag är som sagt inte rädd för rester

Så ikväll räddarjag rester från gårdagens lunch; En salladstallrik står klar, fisken värms på och på spisen kommer det kokas en liten värmande linsgryta med äpple,fänkål och gröna ärtor, smaksätter med curry som serveras till det hela

matsmart

Eller vill Du bli?

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

