Vikten av Hälsan

Det berör alla

Ja, ingen går säker, det spelar ingen roll hur bra du lever, hur mycket du tränar, hur nyttigt du äter så kan Du någon gång i livet i livet drabbas av en inflammation i kroppen.

Nog är det så att ju bättre Du lever desto lindrigare blir dem och mer sällan kommer de, självklart men i dagens samhälle är det desto fler som drabbas och drar på långdragna sådana än de som drabbas sällan.

Dagens levnadsvanor är som skapade för att skapa inflammationer i våra kroppar, stress, lite sömn, dåliga kostvanor och brist på motion är stora faktorer som påverkar.

Var förbi Hälsokraft här i stan i lördags och fick med mig deras nya tidning,

 

En tidning jag tycker ALLA borde hämta och lägga ned lite tid på att läsa, då den just handlar om inflammationer, hur de uppkommer och kostens betydelse för att motverka och reparera dem!

 

Som jag skrev i söndags så skulle jag ju iväg på min kinesologibehandling igår morse och jag gick dit, kom därifrån piggare än vad jag brukar men sen kom effekten av den och resterna av helgens allergichock, blev för mycket för min kropp att ta hand om, och reparera. Så igår kväll och inatt var det frossa och svettningar om vart annat, kroppen bara skrek, så när klockan ringde för att bege sig till jobbet kom den inte upp ur sängen. Där blev jag kvar till tio-tiden, vilket INTE är normalt för Fröken Loo som är uppe senast sju. Så det vart vackert att stanna hemma och låta kroppen få som den ville.

Men efter några extra timmars sömn så tror jag kroppen börjar återhämta sig igen, och jag tror faktiskt att jag dragit med den negativa effekten längre om jag inte levt efter normen ”så ren mat som möjligt”, alltså utan socker, gluten, tillsatser, sådant som skapar inflammationer istället för att hämma dem.

Hur ser Ni på det här med kost och dess påverkan på kroppen?
Är det bara bluff och båg eller har det en koppling?
För mig har det en stor koppling, till hur kroppen mår i förhållande till vad vi ger den för energi.

Fast som jag skrev i början av inlägget kan man aldrig gå säker från sådant som gör oss sjuka men desto bättre vi är på att ta hand om den kropp och hälsa vi har, med kost, träning och det mentala, desto mer sällan drabbas vi av åkommor, och drabbas vi, så blir de lindrigare än de som inte orkar/har tid att bry sig om hälsan.

Det sägs att svenskarna lägger mer pengar på hälsovaror http://foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingredienser/2828-allt-fler-halsomedvetna-svenskar

Men är det tillräckligt, är det de som redan är medvetna som blivit mer medvetna eller är det sådana som blivit tillfrågade? För svenskarna blir ju inte friskare.

Alla dessa undersökningar går ofta emot varandra, vilken ska man se på?

frågetecken

Självklart vill jag se och lita på denna men i påskveckan åts det ju kilovis med godis och de som tillfrågades i den undersökningen tänkte aldrig på hur mycket godis de åt och att socker var skadligt för hälsan!

Att godis innehåller socker vet ju alla, och många vet i bakhuvudet att det finns lite här och där men är verkligen svensken så medveten att den väljer bort produkterna med socker/transfetter i butiken?

http://www.expressen.se/halsa/socker-i-all-fardigmat-och-aven-i-kottbullar/

Många söta bäckar små, kan i slutänden en stor sötaktig gelé propp någonstans i din kropp!

 

Jag gör ju som sagt det jag kan i kostens betydelse för min hälsa, nu räcker den tydligen inte riktigt ända fram alla gånger men jag försöker

Och idag var det ju inte meningen att det skulle bli lunch hemma men som tur är, slänger jag ju aldrig små skvättar av mat
Så det blev resträddning från helgens måltider till lunch

Man ska aldrig underskatta rester

De kan bli en smakfull, vacker och nyttig (beroende på VAD för rester du använder)pytt

Eftersom det är tisdag, är det ju sedvanlig fiskdag i mitt liv
Så till middag har det planerats och förberetts

Foto: Tisdag=Fiskdag och ikväll blir det en tomat, oliv och svampöverbakad Kungsfisk som serveras med en grönsallad, groddar och en ratatouille med massor av vitlök och färsk basilika

En tomat, oliv och svampöverbakad Kungsfisk som serveras med en grönsallad, groddar och en ratatouille med massor av vitlök och färsk basilika

 

Skulle det  inte vara värt att se över de inflammationsköande risker du har runt om kring, göra det du kan för att minimera dem, och kanske är kosten en av de största bovarna, och en av de ”lättaste” att så smått börja förändra själv!

Eller har Du tankesätten
”Det händer inte mig”
”Jag har inte tid”
”Jag gör det en annan dag”
Låt mig leva livet
Visst det är Ditt liv men tänk om det är Du själv och ditt levnadssätt som gör Dig sjuk

Behöver Du hjälp på traven?

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

