Vikten av Hälsan

Allergichock

Ja nu är den här på riktigt våren, det är inte bara påsken som är ett bevis på att den är här utan allt det gröna fina utanför fönstret med.

 

Jag, har ALLTID varit ett hopplöst allergifall tack och lov har många av allergierna försvunnit men andra stannat och några har kommit, fast jag tror att jag ALLTID varit laktosintolerant bara det att jag accepterat en dålig mage bara för att få äta grädde till pannkakan, frossat i glass och liknande men det accepterar jag inte längre utan lever utan både mjölk och gluten nu. Med bl.a. en lugnare mage och mindre uppsvällda leder som följd, helt klart värt att utesluta det då!

Men något som består är den där päls och pollenallergin (samt den där nöt och skaldjursallergin), jag brukar kunna hålla den i schack hyfsat men får utesluta besök hos människor med djur och får se till att alltid ha ögondroppar och nässpray i närheten. Tyvärr så fungerar det inte bara med att äta en massa grönsaker som någon ”naturläkare” påstod i ett reportage, åt man massor av grönsaker utrotade man allergin, det man gör är ju att minska inflammationerna i kroppen så kanske kan symptomen lindras en del.

Det började redan igår kväll, tungt huvud, rinnande näsa och ögon som kliade, trotsade känslan och gick iväg till några vänner, satt ute hela kvällen. Idiotiskt, såklart. Och idag väntades det vårpyssel ute, vilket resulterade i årets första gräsklippning för Putte, inte den bästa kombinationen. Fick allt bita i det sura äpplet och lämna över allt utejobb till honom och gå in.

Som tur var så kan jag ju underhålla mig i köket, och i kylen fanns en hel del rester som skulle tas om hand, jag slänger ju inte mat!

Till lunchen lät  jag gravad lax och lök ge smak åt en rimmad långa, som jag serverade med senapsblancherade morötter och broccoli, samt en syrlig vitkålssallad.

Och till middag räddade jag

Putte fick en sallad med grönsaker från gårdagens middag, toppat med keso, ägg och kräftstjärtar. På min tallrik hamnade lite salladsrester och rödbetsrösti som smaksattes med rökt lax som låg i kylen, samt en härligt grön puré av ärtor. Mycket färg, som alltid.

 

Dock hjälpte inte kökspyssel eller lunchen, min kropp var i chocktillstånd, mer medicin och tre timmars sömn på soffan blev resultatet av att jag utsatt kroppen för denna påfrestning.

Det kommer ta några dagar innan den är återhämtad, tur att jag har semester imorgon, då det väntas en grundlig behandling av skuldran, så får vi se om det blir jobb eller sjukskrivning resten av veckan efter den domen.

Fast, nu är jag less på dessa läkemedel jag proppar i mig, det finns EN enda tablett som INTE innehåller laktos, den finns på EN av alla Apotekskedjor i landet, ett evigt jagande. Så imorgon blir det besök på hälsokost och leta upp detta;
http://kurera.se/sa-blev-patrik-fri-fran-allergi-och-pigg-igen/
Det är värt att prova i alla fall, de är ju laktosfria i alla fall, för jag vill inte att allergin ska hindra mig från att vara ute!

Kommentera

Etikettmoln

